Feridun Eyüpoğlu
Feridun Eyüpoğlu

Bursa’nın dış pazar mücadelesi

Bursa siyahıyla, kırmızısıyla, yeşiliyle de döviz kazanan bir şehir.

Yani inciri, kirazı, armudu, domatesi, şeftalisi para ediyor.

Meyve ve sebzemiz dünya pazarlarında da ilgi görmekte.

Ama elbette her dönem aynı manzarayı içermiyor üretici ve ihracatçı adına!

Çünkü hava koşullarından ilaç kalıntısına, lojistikten uçak krizine

Çok sayıda faktörün ihracatı etkilediği bir sektörden bahsediyoruz.

Peki bu yıl dış pazarlarda hava nasıl?

Meyve sebze ihracat kazandırıyor mu?

Bu soruların bölgemizdeki ana muhattabı olan Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Prof. Dr Senih Yazgan’la gidişatı konuştuk.

“Türkiye genelinde geçen yılın gerisindeyiz ihracat gelirlerinde.

Ancak Bursa’nın ilk 9 aydaki performansı daha olmlu.

Bu dönemde 5 milyon dolar artışla 89 milyon dolar gelir elde edildi bölgemizden yapılan meyve sebze ihracatından”.

Ülke genelinde gerileme yaşanmasının nedeni ne?

“Temel neden en büyük pazarlarımızdan biri olan Rusya’ya satışlarda hala eski ihracat rakamlarına uzak olmamız.

Domatesi henüz Türkiye’den ithal etmeyen Ruslar, diğer kalemlerde de ağırdan almakta.

Ve eski hacimlerde alımların gerçekleşmediği görülüyor.

Keza narenciye örneğinde gördüğümüz üzere raflarda kaybedilmiş yeri tekrar alabilmek çok kolay değil!

Mısırlı ihracatçı devletin de destekleriyle yerimizi kapmış çünkü”.

Kısacası Rusya konusunda alınacak yol olduğu görülüyor.

Bursa’nın pazar çeşitliliği sayesinde artı ihracat rakamına ulaştığına dikkat çeken Yazgan…

Irak başta olmak üzere Ortadoğu pazarındaki sıkıntılarınsa tüm ihracatçıları etkilediğinin altını çiziyor!

Peki Uzakdoğu pazarında durum nasıl?

 

Çin’in yüzde 30’luk duvarı

 

“Kiraz bu bölge için başlıca silahımız konumunda.

Hong Kong önemli bir açılım yarattı.

Japonya’ya dönük çabalarımız devam ediyor.

Ama bütün bu bölgede karantina yükümlülüklerinden kaynaklanan bir atalet var.

Uzakdoğu’yu kazanmak karantinayı aşmaktan geçiyor.

Ve asıl Çin’e kiraz ihracatı gerçekleştirmemiz çok önemli bir adımdı!

Ancak, bu dev pazarda kalıcı biçimde büyümemiz şimdilik zor görünüyor.”

Neden?

“Fiyatlarımızn yükske görünmesine yolaçan yüzde 30’luk bir vergi duvarıyla karşılaştık.

Bu vergi rekabet gücümüzü sınırlanmış vaziyette.

Sorunun aşılması için iki ülke arasında ilgili ticaret anlaşmasının yapılması gerekiyor.

Ekonomi Bakanlığı’na başvurduk. Gerken adımlar atılırsa Çin inanılmaz bir pazar olacaktır”.

 

Yeni hedef İskandinavya

 

Peki Avrupa hala güçlü bir pazar mı bizim için?

“Evet en büyük pazarımız hala Avrupa Birliği.

Ama Avrupa’nın kuzeyine pek el atılmamış.

Şimdi hedefimiz İskandinav ülkeleri.

Tüm fuarlara katılıp Bursa’nın ürünlerini tattırmak istiyoruz.

Bu bölgenin de kazanç kapısı olma ihtimali güçlü bizim için”.

Ancak özellikle Avrupa için temel bir sorun olduğunna dikkat çeken Senih Yazgan’dan üreticilere de uyarı geldi.

Temel mesele özellikle ilaç kalıntısı konusundaki aşırı hassasiyet. Öyle ki; ilgili ülkenin standartlarını yakalasanız bile market zincirlerinin çok daha yüksek beklentileriyle karşılaşabiliyorsunuz.

Dolayısıyla üreticimizden beklentimiz bu hassasiyetlere uymaları.

Çok temkinli davranmaları ve ürünü olabildiğince müşteri talebine göre yetiştirmeleridir.”

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X