Bursa’ya 7 ayda 1 milyon turist

Bursa’ya yılın ilk 7 ayında 974 bin 968 turist geldi. Bu rakam, otellerdeki doluluk oranını yüzde 50’ye çıkarmaya bile yetmedi. Sektör yetkilileri, Bursa’nın günübirlik turlarla bir geçiş noktası haline getirilmesinden şikayetçi.

Bursa’ya 7 ayda 1 milyon turist

AYŞEGÜL GÜRAL AKTÜRK

Bursa hem yatırım hem de nüfus yönüyle her geçen gün büyümesini sürdürüyor. Şehrin dört bir yanına yapılan yeni otel yatırımları dikkat çekerken, turizm sektör temsilcileri hem yaz aylarında hem de kış sezonunda turist ağırlayan Bursa’da tanıtım faaliyetlerinin daha ileri taşınması gerektiğini ifade ediyor.

Bursa İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nden edinilen bilgilere göre, 31 Temmuz 2019 itibariyle il ve ilçelerdeki toplam otel sayısı 298. Toplam oda sayısı 14 bin 132, yatak sayısı ise 29 bin 868. Söz konusu tesislerin 78 tanesi Bakanlık turizm işletme belgeli, 5 bin 860 odalı ve 11 bin 942 yataklı, 39 tanesi Bakanlık turizm yatırım belgeli, 2 bin 997 odalı ve 6 bin 228 yataklı; 181 tanesi ise belediye belgeli, 5 bin 275 odalı ve 11 bin 698 yatak kapasiteli. Kış turizminin önemli merkezlerinden Uludağ’da 34 tesis bulunuyor ve bunlar 2 bin 871 oda ile 6 bin 775 yatak kapasitesine sahip. Bursa’da 2017 yılında toplam 286 otel vardı. Buna göre şehirde 2 yılda 12 yeni tesis açıldı.

5 YILDIZLI 11 TESİS VAR

Bakanlık işletme belgesine sahip olan 78 tesisin 10 tanesi, 5 yıldızlı ve bin 708 oda ile 3 bin 450 yatak kapasitesine sahip. 20 tanesinin 4 yıldızı var. Bunlar 2 bin 115 odalı ve 4 bin 345 yataklı. 3 yıldızı bulunan 28 tesisin bin 606 odası ve 3 bin 237 yatak kapasitesi mevcut. Söz konusu tesislerin 7 tanesi ise 2 yıldıza sahip. Bu tesislerin 193 odası ve 392 yatak kapasitesi var. Bursa’da bu tesislerin dışında işletme belgesi olan 3 adet de pansiyon yer alıyor. Bakanlık yatırım belgeli otellere bakıldığında ise, toplam 39 tesisten sadece 1 tanesi 5 yıldıza sahip. Verilere göre, Bursa’da belediye belgeli 181 tesisin 71 tanesi merkezde yer alırken, 94 tanesi ilçelerde, 16 tanesi ise Uludağ’da bulunuyor.

DOLULUK YÜZDE 50’NİN ALTINDA

Konaklama istatistiklerine göre, Bursa’ya temmuz sonu itibariyle 744 bin 100 yerli, 230 bin 868 yabancı olmak üzere toplam 974 bin 968 turist girişi gerçekleşti. Söz konusu rakam geçen yılın aynı döneminde 972 bin 902 olarak kayıtlara geçmişti. Buna göre, turist sayısında yüzde 0,21’lik bir artış yaşandı. Tesislerdeki doluluk oranı yılın ilk 7 ayında yüzde 44,31 oldu. Aynı dönemde geceleme sayısı da 1,83 olarak kayıtlara geçti. Uludağ’a ise, ocak-temmuz döneminde 83 bin 453 yerli, 12 bin 5 yabancı toplam 95 bin 458 turist geldi. Geçen sene temmuz sonunda bu sayı 93 bin 584 olmuştu. Uludağ’da doluluk da yüzde 58,62 olarak kaydedildi.

KUVEYT İLK SIRADA

Bursa’yı ziyaret eden turistlerin ülkelerine bakıldığında, Kuveyt’in 35 bin 917 turistle ilk sırada yer aldığı görülüyor. Bunu 23 bin 774 turistle Suudi Arabistan ve 18 bin 180 turistle Çin takip ediyor. Endonezya 15 bin 717 turist ile dördüncü, Malezya ise 12 bin 321 turistle beşinci sırada yer alıyor. Listede dikkat çeken ülkeler de mevcut. Almanya’nın 9 bin 39 turistle 6’ncı sırada yer aldığı listede, Fransa 3 bin 483 turistle 15’inci, İtalya 3 bin 444 turistle 16’ıncı, Rusya 3 bin 346 turistle 17’inci, ABD ise 2 bin 994 turistle 20’nci sırada bulunuyor.

BEKLENTİYİ KARŞILAMADI

Güney Marmara Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği Derneği (GÜMTOB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ersin Yazıcı, Bursa turizmini değerlendirdi. Bursa’da Suudi Arabistan ile Birleşik Arap Emirlikleri pazarlarında düşüş yaşandığını belirten Yazıcı, buna rağmen Arap turistlerin İstanbul ana destinasyon olmak üzere en çok Bursa, Yalova, Sakarya (Sapanca), Bolu (Abant), Trabzon, Antalya, Ordu ve Samsun’u tercih ettiklerini söyledi. Bursa için ana pazarı Kuveyt’in oluşturduğunu ifade eden Yazıcı, ‘’Otellerimiz bu sene beklediğimiz doluluk oranlarına ulaşamamış olsa da bir önceki yıl ile aynı oranda doluluk oranını yakalamış bulunmaktayız. Bursa’ya uzun zamandır gelmeyen Avrupa pazarıyla ilgili grup talepleri de almaya başladık. Ancak bu talepler seri gruplar yerine münferit veya kapalı küçük gruplar şeklinde olmaktadır” dedi.

OTEL YATIRIMINA İHTİYAÇ YOK

Bursa’da şu anda toplam 298 tesis ve 14 bin 132 oda bulunduğunu dile getiren Yazıcı, şunları kaydetti: ‘’Bursa’nın şu an için otel yatırımına ihtiyacı yok. Ayrıca Bursa’da otel yatırımı düşünenler oteli belli bir konseptte yapmayı planlamalılar. Hedefimiz olan kaliteli turisti ancak arz ve talep dengesini iyi ayarladığımız sürece sağlayabiliriz. Bursa turizmini destekleyecek oteller yapılması lazım. Sadece oda yatırımına değil, Bursa’nın nitelikli yatırıma ihtiyacı var. Kür merkezlerinin olduğu ve Bursa’ya değişik bir portföy katacak olan termal turizmi, sağlık turizmini, kongre ve toplantı turizmini destekleyecek otellerin yapılması gerektiğini düşünüyorum. Aksi halde yapılan yatırımlar Bursa turizmini geliştirmek yerine sadece mevcut pastadan pay alıyor. Bu durum hali hazırda düşük seyreden fiyatları daha da düşürecektir.”

DOLULUK ORANI ÖNCELİK DEĞİL

Yazıcı, 2019 temmuz ayına kadar olan süreçte Bursa’ya toplamda 974 bin turist geldiğini vurgulayarak, söz konusu süreci ortalama yüzde 42 dolulukla tamamladıklarını anlattı. Şu an Bursa’da otel doluluk oranının yüzde 60 civarında olduğuna dikkati çeken Yazıcı, ‘’Ancak öncelikli olan doluluk oranı değildir. Son 10 yılda otellerin ortalama oda fiyatlarının hangi noktaya geldiğidir. Artan maliyetler yatırımların geri dönüş hızını yavaşlatmakta. Sadece Bursa’da değil Türkiye’de verilen hizmetlerin karşılığı alınamıyor” diye konuştu.

GEÇİŞ NOKTASI OLARAK GÖRÜYORLAR

Geceleme sayısının yüzde 25 azaldığının altını çizen Ersin Yazıcı şu bilgileri verdi: ‘’2015’ten beri Avrupalı gruplar azaldı ve az sayılı kapalı gruplar halini aldı. Mevcut potansiyeli doldurmak için yeterli gelmiyor. 2019 yılı temmuz sonuna kadar olan süreçte bin 792 geceleme oldu. Bu sayının bin 318’i yerli, 473 bini yabancı ziyaretçiler tarafından yapıldı. Ortalama kalış süresi 1,83. Sektörün hareketliliği için kalış sürelerinin arttırılması gerekiyor. Malezya, Endonezya, Çin, Japonya’dan talep görüyoruz. Ancak Bursa’yı geçiş noktası olarak görüyorlar. Kalış süreleri sadece bir gece oluyor. Özellikle yabancı turistin konaklama gününü artırmamız lazım. Çünkü akşam saat 18.00 civarı giriş yapıyor, ertesi gün sabah 6-7 gibi çıkış yapıyorlar. Biraz daha erken gelirlerse de yarım gün dolaşıp gidiyorlar. Geceleme sayısını uzatmak için bürokrasi boyutunda projelerin geliştirilmesi gerekiyor.”

GÜNÜBİRLİK TURLAR POTANSİYELİ DÜŞÜRDÜ

Suudi Arabistan pazarının büyük bir bölümünün kaybedildiğini belirten  Ersin Yazıcı, bu kaybın Ortadoğu fiyatlarının düşmesiyle hissedildiğini söyledi. Yazıcı, ‘’Maalesef ki 120 Euro olan ortalama oda fiyatları yüzde 50 düşerek 60 Euro’lara geldi. Bursa’ya gelen Arap turistlerin potansiyelinin azalmasının bir diğer sebebi ise, acentelerin İstanbul’da konaklayan Arap turistler için düşük fiyatlarla Bursa’ya günübirlik turlar düzenlemeleridir. Bu turların oluşması ziyaretçilerin Bursa’da konaklama yapmalarının önüne geçmektedir. Bursa turizmini en çok olumsuz etkileyen unsurlardan biri de Ortadoğululara satılan evler ve günlük kiralık evlerdir. Bursa’da 100 binin üzerinde Ortadoğulu’nun ev sahibi olduğu konuşuluyor. Gelenler otelde kalacağına evinde kalıyor. Akrabalarını, arkadaşlarını da bu evlerde konaklatıyor” dedi.

GECELEME SAYISI YETERSİZ

Yetkililerden edinilen bilgilere göre, kapasite yeterli görünse de otellerin önemli bir kısmının belediye belgeli ve uluslararası standartların altında olması nedeniyle turizm işletme belgeli (yıldızlı) nitelikli konaklama tesislerine ihtiyaç var. Ortalama geceleme süresinin Bursa için yetersiz olduğunu belirten yetkililer, ‘’Bursa’nın İstanbul’a yakın olması ve Ege ile Akdeniz’e geçiş güzergahında bulunması nedeniyle günübirlik turlar konaklama turlarına göre çok daha fazla. Bu durum geceleme sayısının düşük olmasına sebep oluyor” ifadelerini kullandı.

ÇOK ZENGİN BİR DESTİNASYON

Bursa’nın turizm çeşitliliği ve sahip olduğu turistik alanlarıyla turizm potansiyeli açısından çok zengin bir destinasyon olduğunu dile getiren yetkililer şu değerlendirmelerde bulundu: ‘’Dünyada termal, sağlık, kültür-tarih-inanç, doğa-kırsal, alternatif turizm, kış-kayak, kongre ve deniz turizminin bir arada yapıldığı Bursa gibi çok az turistik şehir vardır. Bursa’nın potansiyelinin tanıtımı için Kültür ve Turizm Bakanlığı, valilik, büyükşehir belediyesi, sektör temsilcileri ve STK’ların gayretleriyle hedef pazarların basın ve tur operatörlerine info-tur programları düzenleniyor. Fuarlara katılım sağlanıyor. İl Müdürlüğü tarafından oluşturulan 3 ayrı web sitesinde ve sosyal medya hesaplarında tanıtım faaliyetleri yapılıyor. Ayrıca broşür, kitap ve harita gibi tanıtım materyalleri basılıyor.”

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X