Ahmet Emin Yılmaz
Ahmet Emin Yılmaz

Çanakkale Köprüsü Bursa’yı iki otoyolun kavşağı yapacak!

Pazar günü… Televizyonda 1915 Çanakkale Köprüsü’ndeki töreni izlerken Bursa-Ankara arasında yapılacak olan Anadolu Otoyolu’nu anımsadık.

Çünkü…

Yeni köprüyü ilgilendiren iki otoyol projesi var.

İlki…

1.-yazi-icin-ankara-bursa-anadolu-otoyolu.jpgBursa’ya kadar tamamlanan, bittiğinde İstanbul-İzmir’i yakınlaştırıp geçtiği her yeri değiştirecek olan İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu projesi.

İkincisi de…

Hızlı trende olduğu gibi, Anadolu kentlerini Ege ve Avrupa’ya ulaştıracak Anadolu Otoyolu projesi.

Arşivimize bakınca…

Anadolu Otoyolu’nu 2010 yılında konuşmaya başladığımızı gördük. 13 Şubat 2011 günü de dönemin Karayolları Bölge Müdürü Turgay Mesci proje çalışmalarına başlandığını açıklarken şu bilgileri vermiş:

“İki aşamalı projeyle 325 kilometrelik yol yapacağız. Başlangıç noktası Bursa Çevre Yolu’nun bağlandığı Yenişehir Kavşağı olacak. Eskişehir’e kadar 210 kilometreEskişehir-Ankara arasında da 115 kilometre yol yapılacak.”

Ardından…

30 Aralık 2013 günü, dönemin Bursa Valisi olan Münir Karaloğlu güzergahı duyurmuş:

Yenişehir İlçesi’nin yanından geçip Bilecik’e gelecek. Mezitler’i devre dışı bırakan Anadolu Otoyolu aynı şekilde, bugünkü çevre yolunun tam tersi olan Bozüyük’ün kuzeyindeki tepelerin arkasından ilerleyecek.

Eskişehir’in de kuzeyinden geçtikten sonra Ankara çıkışında Çifteler Kavşağı’na yakın bir yerden Beylikova’ya bağlanacak. Buradan da Ankara-İzmir Otoyolu ile birleşecek.

Şu sözleri de önemli:

“Bursa çok yakında Anadolu’nun tüm ulaşım yollarının kavşağı olacak. Bu da beni çok heyecanlandırıyor.”

Burada da iki kavşak söz konusu.

Önce,Turan Köy’de Bursa Çevre Yolu ile birleşip İzmir Otoyolu’na girecek sonra Karacabey Kavşağı’ndan ayrılıp Çanakkale’ye devam edecek.

Sonra da…

26 Mayıs 2014 günü, Anadolu Otoyolu projesinin hazır olduğunu, ancak 2023 hedefinde önceliğin Çanakkale Köprüsü’ne verildiğini, ardından otoyolun gündeme geleceğini yazmışız.

Görünen o ki…

Bursa’yı otoyolların kavşağı yapacak o proje artık gündem alıyor.

Nedeni ortada…

Anadolu’nun Avrupa’ya çıkışında İstanbul Boğazı’na alternatif Çanakkale Köprüsü olacak ve Anadolu bu köprüye Bursa’dan geçerek ulaşabilecek.

O bakımdan…

Ankara’dan Çanakkale’ye ulaşacak otoyol, Bursa Kavşağı’nda İstanbul’dan İzmir’e giden otoyolla kesişirken, hızlı trenle birlikte Bursa tüm ulaşım sistemlerinin kesişme noktası olacak.

Bursa buna hazırlıklı olmalı.

 

Cumhurbaşkanı köprüyü 18 ay öne çekti

 

2.-yazi-icin-1915-canakkale-koprusu-teknik-bilgileri.jpgÇanakkale Köprüsü planlanırken, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılı olan 2023’te açılması hedeflenmişti. Ne var ki, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan açılışı 18 ay öne çekip 18 Mart 2022 tarihini açıkladı.

Denetimini Bursa’da kurulu ve KÖSOB kısa adıyla bilinen Kamu Özel Sektör Ortaklığı Bölge Müdürlüğü’nün yapacağı köprü bittiğinde trafiğini sağlayacak yol olmazsa bir anlam taşımayacağı için, Ege’den trafik getirecek İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu ile Anadolu Otoyolu’nun önemi artacak.

 

Uzmanı uyarıyor: Bursa yalnızca yolu değil, treni de planlamalı

 

3.-yazi-icin-m.-tozun-bingol.jpgSon dönemde… Bursa’da yol konusu açıldığında aklımıza hemen İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl geliyor. Yıllarca Karayolları’nda yol mühendisliği yapan, önemli projelerde sorumluluk üstlenen Bingöl’le bu yeni gelişmeyi de konuştuk.

Özellikle…

1915 Çanakkale Köprüsü’nün açılmasıyla yolların kavşağı konumuna gelecek Bursa’nın trafik yükünün artacağı uyarısını yaptı.

Öncelikle şunu söyledi:

“Bu köprü Bursa’yı Marmara ve Ege’yi kapsayan bir otoyol koridorları ağının geçiş noktası yapan dev bir projedir.”

Hemen ekledi:

“Ancak, bu projeyi yalnızca karayolu olarak düşünmemek gerekir. Çünkü, hızlı tren ve yük treniyle beraber Bursa yolcu ve yük taşımacılığında planlı bir entegrasyon merkezi olabilir.”

İyi de…

18 Mart 2022’de açılması hedeflenen 1915 Çanakkale Köprüsü’nde demiryolu geçişi için raylar yok. Tözün bu çıkışımıza şu cevabı verdi:

“Doğru, 1915 Çanakkale’de demiryolu hattı yok. Fakat Bursa eğer bir lojistik üs olarak planlanırsa otoyol ring hattıyla beraber yük sirkülasyonu da kolaylaşacak.”

Şunu özellikle vurguladı:

“Bunun da bir tek şartı var: Planlı bir süreç. Onun için Bursa yalnızca otoyolların getirdiğini değil, trenle gelecek yükü de doğru planlamalı.”

 

“Balat ikinci Acemler olmasın!”

 

  1. Tözün Bingöl’le pek çok noktada aynı düşünüyoruz. O da Bursa-Ankara Otoyolu’nu “elzem” buluyor ve Mezitler’in en önemli alternatifi olacak yolun bir an önce başlamasını bekliyor.

Önemli bir tespiti de şu:

“Hızlı tren ve yük treni ihale gününü bekliyor, ama ne kadar gecikse de Bursa’ya gelecek. İşte o günü beklerken istasyonlar ve oralara ulaşım şimdiden düşünülüp plan yapılmalı.”

Uyarısı şu:

“Örneğin, Balat’ın ikinci Acemler olmaması için şimdiden tedbir alınmalı.”

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X