Niyazi Pakyürek
Niyazi Pakyürek

Din her geçen gün neden problem haline gelmektedir?

Din son iki yüzyılda gittikçe artan ve değişen bir şekilde “problem” haline geldi. Dinin problem haline gelmesi sürecini inceleyenler bunu bilimsel ve toplumsal değişimlerin yanında, dini temsil eden insan ve kurumlarla da irtibatlı görürler.

Daha 19.yüzyılda Kierkegaard temsili bir hikâye ile bu hususu şöyle anlatır: Gezici bir sirkte bir gün gösterinin başlamasından hemen önce yangın çıkar.

 Sirkin sahibi, bu sırada makyajını yapmış ve gösteri elbisesini giyinmiş olan palyaçoyu çok yakında bulunan köye göndererek, köylülerden yardım istemesini söyler. Gösteriye hazır kıyafetiyle palyaço köye gider ve sirkte yangın çıktığını, bu yangının söndürülmemesi halinde köyün de yanacağını yana yakıla anlatmaya başlar.

Palyaçonun kendilerini müşteri olarak sirke götürmeye çalıştığını düşünen köylüler, palyaçoyo eğlenerek dinlerler ve gülerler.

Palyaço meselenin ciddiyetini bildiği için gittikçe hüzünlenir ve bir taraftan ağlayarak, köylülere herhangi bir gösteri yapmadığını, meselenin çok ciddi olduğunu,onların hemen birlikte gelerek sirkteki yangını döndürmeleri gerektiğini, aksi takdirde köyün de bütün ekili arazisi ile birlikte yanacağını anlatmaya çalışır.

O ağladıkça, köylüler kendilerine anlatılan hikayeden daha fazla hoşlanır ve hatta aralarında palyaçonun “ rolünü” içten ve mükemmel oynadığını takdir ederek, seyirlerine devam ederler; bir kısmı palyaço ile alay eder, zevklenir.

Onlar bu halde iken yangın büyür ve bütün gayretler boşa giderek, sirk ile birlikte köy de yanar.

Kierkegaard ve Cox’a göre Hıristiyan teologlarının düştüğü durum, sirkteki palyaço’nun halidir. Bunda palyaçonun palyaço olarak ifadelerini anlamlı kılan” palyaçoluğun” mahiyetinin “doğru” anlaşılmasının, onu palyaço olarak daha önce neler yaptığına bakılmadan söz konusu olamıyacağı; bunun benzer bir şekilde Hıristiyan teologları ve teolojisi için geçerli olduğunu ifade etmektedir.

Bugün özellikle İslam dünyası da söz konusu olduğunda, konuşulan artık sadece dini problemler değil, belki daha fazla “bir problem olarak” dindir.

İslam’ın temel kaynakları Kur’an ve sahih hadisler üzerinden meseleye bakıldığında  din ne problemdir, ne de dini problemler vardır. Dini problemleri yaratan bizatihi insanların kendileridir ve zamanla din problem halini almaktadır.

Bugün yaşadığımız tam da budur. Genç nesli din dairesi içinde  tutabilmek için onlara iyi örnek olabilecek şahsiyetler hızla erimektedir. Hal böyle olunca din sadece ritüellerden ibaret hale getirilmiştir. Oysa din her şeyden önce ahlaktır. İslam’da var olan ibadetler insanı ahlak sahibi yapmak ve ahlakı muhafaza etmek içindir.

Müslüman örnek insandır. Ancak iyi ahlak sahipleri örnek olabilirler. 

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X