Evrendeki ilk molekül kanıtı

On yıllarca süren arayıştan sonra 3 bin ışık yılı uzaklıktaki gezegensi bulutta elde edilen helyum hidrür kalıntıları, bilim dünyasını heyecanlandırdı.

Evrendeki ilk molekül kanıtı

ABD’li bilim insanları, büyük patlamanın ardından evrende oluşan ilk molekül türüne dair uzayda kanıt buldu.

Amerikan Uzay ve Havacılık Dairesi (NASA), 3 bin ışık yılı uzaklıktaki gezegensi bulutta helyum hidrür kalıntıları bulduğunu açıkladı. On yıllarca süren arayıştan sonra elde edilen bu keşif, helyum hidrürün aslında uzayda var olduğuna ilişkin de bir kanıt niteliğinde.

Buluşla ilgili ayrıntılı haber, Nature dergisinin bu haftaki sayısında yayımlandı. Evrenin ilk zamanlarında sadece birkaç tip atom vardı. Bilim insanları, büyük patlamadan 100 bin yıl sonra, helyum ve hidrojen atomlarının ilk kez bir araya gelerek ‘helyum hidrür’ isimli molekülü oluşturduğunu düşünüyor. Helyum hidrürün evrenin bazı bölgelerinde var olduğu tahmin ediliyordu ancak şimdiye kadar ona dair bir iz bulunamamıştı.

EVRENİN KİMYASI…

Helyum hidrürün NGC 7027 isimli gezgensi buluttaki keşfini Nasa’nın uçan teleskobu olarak bilinen SOFIA gerçekleştirdi. Bilim insanları bu keşfin evrenin ilk başlardaki kimyasal yapısına ve bu yapının milyarlarca yıl içerisindeki gelişimine ilişkin anlayışımızlarımızdan birini teyit ettiğini de vurguluyor.

‘İHTİYACIMIZ VARDI’

SOFIA Bilim Merkezi’nin direktörü Harold Yorke, ”Bu molekül dışarılarda bir yerlerdeydi, ancak doğru pozisyonda gözlem yapacak doğru araçlara ihtiyacımız vardı. SOFIA bunu mükemmel bir şekilde yapmayı başardı” dedi.
Almanya’daki Max Planck Enstitüsü’nden Rolf Guesten ise daha önce yaptığı açıklada, ”Helyum hidrürün yıldızlararası uzaydaki varlığına ilişkin kanıtın eksikliği, astronomide onyıllar boyunca bir çıkmaz oluşturdu” görüşünü savunmuştu.

HABERİ PAYLAŞ