İstanbul Boğazı’nda kuzey-güney yönünde ilerleyen Malta bayraklı “VITASPIRIT” isimli gemi, 7 Nisan’da Kanlıca önlerinde gemi makinasının tamamen stop etmesi nedeniyle Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı’na çarpmış, kazanın ardından yalıda büyük çapta hasar oluşmuştu.
Gemi üzerine haciz konuldu
Yalının sahipleri, gemi üzerine 50 milyon dolarlık haciz koydurdu. Ahırkapı açıklarında tutulan geminin hareket etmesine izin verilmiyor.
Hasarı kim karşılayacak?
Yalıya çarparak büyük hasara neden olan VITASPIRIT” isimli geminin ise teminatı 1 milyar dolar olan P&I sigortasının bulunduğu belirtiliyor.
Nedir bu P&I sigortası?
İstanbul Boğazı’na giren yada limanlarımıza yanaşan, 300 groston üzeri ağırlığı olan tüm gemilerin yaptırmak zorunda olduğu P&I sigortası, İngilizce Protecting (Koruma) ve Indemnity (Tazminat) kelimelerinin baş harfinden oluşuyor. Gemilerin; sefer sırasında karada ve denizde başkalarının mallarına vereceği maddi zararı karşılıyor.
Teminat ödenecek, gemi sefere devam edecek
VITASPIRIT” isimli geminin P&I sigortacısı, İngiltere merkezli UK P&I CLUB, 50 milyon dolarlık teminatı ödeyerek, geminin sefere devam etmesini sağlayacak. Devreye soktuğu eksperlerin hasar tespit çalışması bittikten sonra ise yalı sahiplerine hasarı ödeyecek.
Farklı sigorta şirketlerinden alınan ifadelere göre, hasarın boyutu ve sigorta şirketinin ödeyeceği miktar, 20-30 milyon dolar dolaylarında.
Yalı sahipleri ile hasarın miktarı konusunda uzlaşma sağlanmaması halinde ise konu hukuka yansıyacak.