Sıfırdan inşa edilen dünyadaki ilk havalimanı olma özelliğine sahip 3’üncü havalimanında birinci pist tamamlandı.
Geçtiğimiz günlerde ışıklandırma denemeleri yapılan pistte 15 Mayıs’tan itibaren deneme uçuşları yapılacak.
İkinci pisti de tamamlanmak üzere olan havalimanı 29 Ekim’de açılacak.
Yeni havalimanını yapan 5 şirket arasında bulunan Limak Holding’in Bursa’daki şirketi Limak Uludağ Elektrik, Bursalı gazetecileri; 76,5 milyon metrekarelik alan üzerinde yükselen dev eserin şantiyesine götürdü.
Temeli 4 yıl önce atılan dünyanın en büyük havalimanı hizmete girmek için gün sayıyor.
3 bin kamyon ve 35 bin işçi, 3 vardiya halinde 7/2 çalışarak, 76,5 milyon metrekarelik alan üzerinde yükselen 3’üncü havalimanı inşaatının birinci fazını 29 Ekim’e yetiştirmek için gece gündüz çalışıyor.
Limak Holding ile İGA yetkilileri brifing ve şantiye turunda, birinci pistin tamamlandığını ve geçtiğimiz günlerde ışıklandırma denemelerinin yapıldığını söyledi.
Bu pistte 15 Mayıs’tan itibaren deneme uçuşları da yapılacak.
İkinci pist de tamamlanmak üzere.
Birinci faz yani üç pist ve 90 milyon yolcu kapasiteli terminal, 29 Ekim’de görkemli bir törenle açılacak.
Halihazırda Atatürk Havalimanı 64 milyon, Sabiha Gökçen Havaalanı ise 31 milyon yolcu kapasitesiyle hizmet veriyor.
Yeni havalimanının açılmasıyla kapanacak olan Atatürk Havalimanı ise dünyanın en büyük taşıma operasyonlarından birine sahne olacak.
30 Ekim gecesi başlayacak taşıma 31 ekim gece yarısına kadar yaklaşık 12 saat sürecek ve 500’e yakın TIR yollar kapatılarak yeni tesise nakledilecek.
Türk Hava Yolları da 12 saat süreyle uçuşlarına ara verecek.
Yeni havalimanının en son fazı, 6 pist ve ek terminal binası da 2028’de devreye girmiş olacak.
Tüm fazlar tamamlandığında yıllık 200 milyon yolcu kapasiteye ulaşılacak havalimanında 350’den fazla destinasyona uçuş yapılacak.
Yeni havalimanı birçok alanda ilk olma özelliğine sahip.
6 pist tamamen birbirinden bağımsız.
Pistler arasında bin 100 metre mesafe var.
Atatürk ve Sabiha Gökçen havalimanlarında pistler birbirini kestiği için aynı anda uçaklar iniş ve kalkış yapamıyor.
3’üncü havalimanında ise 6 uçak aynı anda kalkış ve iniş yapabilecek.
Pistlerin birbirinden bağımsız olması ve genişliği sayesinde dünyanın en büyük iki kanatlı geniş gövdeli yolcu uçağı olan Airbus A380’ler de yeni havalimanını kullanabilecek.
3’üncü havalimanının aydınlatma sistemi sayesinde ise dünyada ilk kez uçaklar kontrol kulesi ile bağlantı kurmadan iniş yapabilecek.
Projesi ödül alan lale figüründen esinlenerek yapılan 90 metrelik hava kontrol kulesi ise havaalanının şimdiden göz bebeği.
1 milyon 4 metrekare alana sahip olan havalimanı terminali de dünyanın birçok yerinde görülmeyen özelliklere sahip.
Yolcu bagajları 42 kilometrelik taşıyıcı bantla terminal binasına ulaşacak.
Böylece yolcunun uçaktan indikten sonraki bekleme süresi asgariye inecek.
İlk etapta bu sürenin 13 dakika olması planlanıyor.
“Havacılık merkezi” sloganıyla yola çıkılan ve projenin tamamı Türk mühendislere ait olan 3’üncü havalimanı, doğu ve batıyı birbirine bağlayacak transit yolcu merkezi olacak.
Adeta bir şehri andıracak olan 3’üncü havalimanı yerleşkesinde Avrupa’daki en büyük havalimanı oteli Yotel de hizmet verecek.
451 oda kapasitesiyle çalışacak olan otelde günlük konaklamanın yanı sıra saatlik kiralama da mümkün olacak.
İçerisinde hastane ve alışveriş merkezleri de barındıracak olan İstanbul Air City’de yolcular uçaklarını beklerken vaktin nasıl geçtiğini anlamayacak.
Sıfırdan dünyada yapılan en büyük havalimanının havacılıktaki kısaltması IST olacak.
Ancak dev eserin adı henüz belli değil.
Yap-İşlet-Devret modeliyle çalışacak olan havalimanının maliyeti 10 milyar 250 milyon Euro.
25 yıllık kira bedeli ise 22 milyar 152 milyon Euro artı + KDV.
Esra TÜRKER