‘Bursa siyahı’ çiftçiyi de üzdü ihracatçıyı da…

Hasadına devam edilen Bursa siyah inciri, şimdiye kadar üreticinin de ihracatçının da beklentilerini karşılamadı. UYMSİB Başkan Yardımcısı Senih Yazgan, bunun nedenlerini, ‘sipariş iptalleri, sezonun erken başlaması ve ürün boyutu’ olarak özetledi. 

‘Bursa siyahı’ çiftçiyi de üzdü ihracatçıyı da…

AYŞEGÜL GÜRAL AKTÜRK

Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) Başkan Yardımcısı Senih Yazgan, Bursa siyah incirinde yapılan yanlışların her geçen sene ürünün geleceğini kararttığını söyledi.

Yazgan, ‘Bursa Siyahı’ olarak tescillenen ve dünyada bilinen Bursa siyah incirinde gelinen son durumu değerlendirdi. Hasadın geçen yıllardaki gibi normal seyrinde devam ettiğini belirten Yazgan, son dönemlerde yağışların yetersizliği nedeniyle incirde boyutun küçüldüğünü ve bunun da yurt dışı pazarlarında sınırlı olarak tercih edildiğini kaydetti. Sezonun ekimin ilk haftasında sonlanmasını beklediklerini ifade eden Yazgan, ancak yağışların yetersizliğinden dolayı bunun daha erken de gerçekleşebileceğini anlattı. Bursa siyah incirinde yıllık ihracat tonajının artık belirli bir ortalamaya yerleşmiş durumda olduğuna işaret eden Yazgan, ‘’Yıllık ortalama 5-6 bin ton dolayında ihracat gerçekleştiriyoruz. Ancak geçmiş dönemlere baktığımızda en yüksek ihracatı incir kesim ve ihraç tarihinin normal ya da geç yapıldığı yıllarda elde etmişiz. Bu yıl ne yazık ki beklenenden erken sezonun açılması sebebiyle ihracatımızda düşüş olabileceği beklentisindeyiz. Umuyoruz ki bizler bu konuda yanılmış oluruz” dedi.

SORUN YAŞANACAĞI BELLİYDİ

Sezonun erken açılmasındaki en önemli sorunlarından birinin de yüksek fiyat beklentisinin üreticilerce karşılanması olarak dile getiren Yazgan şöyle devam etti: ‘’Yüksek fiyatla aldığınız bir ürünün uluslararası alanda karşılık bulması bir sorunken bir de buna yeterli ürün olmayışı eklendiğinde market bazında önemli sipariş iptalleri gerçekleşti. Bu durum karşısında fiyatlar 3 liranın altına indi ve hatta birçok yerde alımlar kapatıldı. Sınırlı bir olgunlaşma esas alınarak ve pazarın dinamikleri esas alınmadığından ihracat açıldığında bu sorunun yaşanacağı belliydi. Bundan ne yazık ki başta üreticiler ve ihracatçılar önemli mağduriyet yaşadı. Bursa siyah incirinin dünyada eşi benzeri yokken yapılan bu ve benzeri yanlışlar maalesef her geçen yıl Bursa siyah incirinin geleceğini karartmaktadır.”

UZAK DOĞU PAZARI FIRSAT OLABİLİR

Bursa siyah incirinin rakipsiz bir ürün olmasının ülkemiz ve bölgemiz adına oldukça önemli olduğunun altını çizen Senih Yazgan, bu temayla yola çıkıldığında Uzak Doğu pazarlarının söz konusu ürün için son derece fırsata dönüşebileceğini kaydetti. Yazgan şöyle devam etti: ‘’Türkiye tanıtım grubuna sunduğumuz bir proje onaylandı. Başta Hong Kong, Singapur ve Malezya’da tanıtım için önemli bir destek sağlandı. Yetiştirebilmemiz durumunda bu yıl olmazsa gelecek yıl bu ülkelerde önemli tanıtım etkinlikleri yaparak ürünümüzün satıldığı Uzak Doğu ülke sayısını arttırmak istiyoruz. Asya Fruit Logistica fuarına birliğimiz olarak bir info standla katılım sağladık ve orada incirimizi bölge ülkelerinden gelen birçok insana tattırdık. Bursa siyah incirinin ilk defa yenmesine rağmen büyük beğeni alması bizleri umutlandırdı. O coğrafyada en büyük pazar olan Çin için de nar ve narenciyeden sonra Bursa siyah inciri için karantina sözleşmesi imzalanacak olması ayrıca bir öneme sahiptir.”

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X