Feridun Eyüpoğlu
Feridun Eyüpoğlu

Bursa’nın başarısı İstanbul’un olmamalı

İhracatın lokomotif kentlerinin başında Bursa geliyor.

Bursa ülkeye ciddi bir döviz girdisi sağlamakla kalmıyor.

Aynı zamanda dış ticaret fazlası vererek de Türkiye’ye örnek olmakta!

Ancak, 2018 itibarıyla oluşan rakamlar tuhaf bir manzara içeriyor Bursa adına.

Çünkü olumlu performansa karşın ihracatın düştüğünü söylüyor rakamlar.

Bu tuhaflığın nedenine dair ipuçları ise dün Anadolu Ajansı’nın geçtiği bir haberde kendini gösterdi!

İstanbul‘dan geçen yıl yapılan otomotiv ihracatı 2017’ye göre yüzde 46’lık artışla 5 milyar 745 milyondan 8 milyar 389 milyon dolara ulaştı.

İstanbul, bu ihracat rakamıyla otomotiv sektöründe en fazla dış satım gerçekleştiren il oldu.

İhracatta ikinci sırada yer alan ve “Otomotiv sektörünün kalbi” olarak nitelendirilen Bursa’nın dış satımı, bir önceki yıla göre yüzde 17,6 düşerek 8 milyar 862 milyon dolardan 7 milyar 295 milyon dolara geriledi.” deniyordu haberde.

Yani yıllardır otomotivin ihracat şampiyonu olan Bursa bu ünvanını kaybetmiş görünüyor!

Üstelik de yüzde 17’lik sert ihracat gerilemesiyle.

Buna karşın neredeyse herhangi yeni bir tesisin devreye girmediği İstanbul yüzde 46’lık bir ihracat artışı gerçekleştirmiş.

Bu kadar keskin dönüşlerin her iki kent adına da normal görünmediği aşikar.

Bir başka ilginç istatistik de 2018’de Türkiye’deki taşıt üretiminin yüzde 49,2 oranında Bursa’da gerçekleşmiş olması. 

Yani her iki araçtan biri Bursa çıkışlı.

Ama adet bazındaki ihracat yüzde 47,2 seviyesinde kalmış.

Otomotiv ihracatında yüzde 11’lik artışla 31,6 milyar dolarlık Cumhuriyet tarihi rekorunun kırıldığı geçen yıl tüm ihracatçı illerin dış satımlarını artırırken Bursa’nın geriliyor olması da bir paradoksal tabloya işaret ediyor! 

İhracat sıralamasında Bursa’nın ardından gelen Kocaeli yüzde 19,6, Sakarya ise yüzde 6,6’lık ihracat artışlarına imza atmış 2018’de.

Hatta ilk kez milyar doların üzerine çıkan Ankara’nın yakaladığı ihracat artış hızı yüzde 27 seviyesinde.

Kısacası otomotivde topyekün bir büyüme yakalanırken bir tek Bursa’nın hem de yüzde 17,6 gibi yüksek bir oranda gerilemesi akla mantığa sığmıyor!

 

Gerçek performans görülmeli

 

İşin özü; Bursa’nın yıllardır boğuştuğu bir sorunun 2018’de boyut atlaması kentin tüm ihracat karnesini etkilemiş durumda.

Nasıl mı?

Tüm üretimlerini hatta fiziki ihracatlarını Bursa’da gerçekleştiren bazı firmaların merkez ofislerinin ya da bağlı ihracat şirketlerinin İstanbul’da olması nedeniyle kayıtlar bu il üzerinde gözükebiliyor.

2018’de de Bursa’nın önde gelen otomotiv üreticilerinden biri İstanbul’da kurduğu yeni bir şirket vasıtasıyla ihracatının büyük bölümünü gerçekleştirdi.

Ve sektörel ihracatta kentin yaklaşık 1,6 milyar dolarlık kaybında ciddi pay sahibi oldu.

Toplam ihracatta otomotivdeki bu ucube durum sonucu yüzde 5,35’lik daralma kayıtlara yansırken 2. büyük ihracatçı ünvanı da Kocaeli’ne kaptırdı Bursa.

Oysa kentin tüm lokomotif sektörleri ciddi ihracat artışlarına imza attı.

Makina yüzde 22, hazırgiyim yüzde 13, tekstil yüzde 8,5, çelik yüzde 24, çimento yüzde 23, demir ve demir dışı metal ihracatı yüzde 22 gibi yüksek oranlarda artış kaydetti.

Sözün özü; Bursa ihracatta başarılı. Ama kayıtlar açısından bazı firmaların bu başarıyı gölgeleyen tutumları var.

Bursa, performansının net biçimde görülmesini hak ediyor!

Çünkü hem kent ekonomisini hem de ihracatını büyütmek üzere büyük bir çaba var.

Bu çabanın Ankara’dan da destek görmesi rakamların gerçekçiliğine sıkı sıka bağlı. 

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X