1. YAZARLAR

  2. Ahmet Emin Yılmaz

  3. Körfez Köprüsü İDO’ya eski projeyi raftan indirtti
Ahmet Emin Yılmaz

Ahmet Emin Yılmaz

Yazarın Tüm Yazıları >

Körfez Köprüsü İDO’ya eski projeyi raftan indirtti

A+A-

Zaman zaman eleştiriyoruz, ama şunu da kabul etmek gerekir ki Bursa-İstanbul ulaşımı İDO’nun özelleşmesi sonrası kolaylaştı.

Dahası…

İDO özelleşmesi sonrası Mudanya canlandı ve Bursa’nın denizden İstanbul’a açılan kapısı oldu.

Bununla birlikte…

İDO deniz otobüsü ve hızlı feribot yanında, Ambarlı-Mudanya ya da Ambarlı-Güzelyalı arasında bir de ro-ro taşımacılığı yapmak istedi.

Ancak…

Her gün binlerce TIR trafiğini Mudanya Yolu’nun taşımayacağını, yazlık sayfiye olan bölgede yaşamın da etkileneceğini savunduk. Dönemin AK Parti Grup Başkanvekili olarak Faruk Çelik kulak verdi ve İDO yönetimiyle Mudanya Kent Konseyi’ni buluşturup tartışılmasını sağladı.

Toplantıda Tirilye-Eşkel arası önerildi, fakat bu da İDO’ya cazip gelmedi..

Bir ara…

İstanbul’dan başlayıp Bursa’dan geçerek İzmir’e ulaşacak olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve Körfez Köprüsü hazırlıkları başladığında İDO yönetimi Gemlik Serbest Bölge’nin yanındaki limanlarda incelemeler yaptı. Ama bir adım atılmadı ve proje uykuya bırakıldı.

Bunlar olurken….

Burgaz-Kabataş arasındaki İDO’nun deniz otobüsü seferleriyle BUDO’nun Mudanya-Kabataş hattında tatlı bir rekabet başladı. O rekabette koşulların aleyhine geliştiğini gören İDO, radikal bir kararla Kabataş hattından çekildi ve deniz otobüsü taşımacılığını BUDO’ya bıraktı.

Bunun yerine…

Yolculardan gelen talebi değerlendirip Burgaz-Kadıköy hattını açtı. Böylece İstanbul’un iki yakasına deniz otobüsü seferler başlamış oldu.

İşte…

Tüm bu gelişmelerin ardından, Körfez Köprüsü inşaatı sona doğru geldi ve otoyol da ortaya çıktı. Otoyol ve köprünün ortaya çıkardığı yeni durum önümüzdeki süreçte İDO’nun hem stratejisini etkiledi, hem konseptini değiştirmesine yol açtı.

İlk iş olarak da eski ro-ro taşımacılığı projesini raftan indirmeye karar verdi.

Öncelikle…

Avrupa’dan gelen TIR’ların girmesini önleyip İstanbul trafiğini rahatlatma hedefli ro-ro taşımacılığı projesinin Avrupa Yakası limanı belli: Ambarlı.

Arazinin kendine ait olması İDO’nun avantajı. Hatta, liman kompleksi için ÇED sürecini bile başlattı.

Gerçi…

Ambarlı-Güney Marmara olarak dillendirilen yeni hat için bu bölgedeki liman yeri henüz adlandırılmıyor. Fakat kulağımıza gelen haberlere göre İDO yönetimi Güney Marmara merkezi için Gemlik’te Serbest Bölge’nin yanını düşünüyor.

Bu tercihteki en önemli etkense, Serbest Bölge’den otoyola direkt bağlantı kurulabilecek olması.

Projenin hedefi de çok uzak değil. İDO önümüzdeki yıl, yani 2016’da ro-ro taşımacılığına başlamayı hedefliyor.

 

Körfez Köprüsü ve otoyolla İstanbul’a ulaşım değişir mi?

 

Eğer… Geride kalan kış aylarında kaza yaşanmasaydı da Körfez Köprüsü taşıyıcı halatı kopmasaydı, köprünün ana gövdesinin bu yılın sonunda tamamlanması hedefleniyordu.

Fakat…

Kopan halatın yerine Japonya’dan yenisi getirildi. Hem yeni halatın üretilmesi, hem Türkiye’ye getirilmesi doğal bir zaman kaybına yol açtı. Öyle olunca da köprüden geçiş için 2016’nın mart sonu konuşulmaya başlandı.

Yine de…

İstanbul’dan başlayıp Bursa’dan geçerek İzmir’e ulaşacak olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun kuşkusuz en önemli aşaması Körfez Köprüsü olacak.

Bir başka ifadeyle söylemek gerekirse, İzmit Körfezi’nin üzerine kurulacak olan köprü, Boğaz Köprüleri kadar önemli bir işleve sahip olacak. Boğaz’daki köprüler iki kıtayı birbirine bağlarken, Körfez Köprüsü de ülkenin hem ekonomi, hem kentleşmeye dayalı nüfus bakımından iki büyük bölgesini birbirine ulaştıracak.

O bakımdan…

Nüfus hareketleri ve sanayi taşımacılığı için otoyolla birlikte köprünün önemi daha da artacak.

Bununla birlikte...

Otoyol ve Körfez Köprüsü görünüşe göre İstanbul’a ulaşım alışkanlıklarını da değiştirecek,. Çünkü, dileyen aracıyla 1 saatte İstanbul’a ulaşabilecek.

Bu da…

Bursa-İstanbul ulaşımı açısından yeni modeller ve projeler üretilmesini zorunlu kılıyor. Araçsız gidişler için BUDO’nun Mudanya-Kabataş ve İDO’nun Güzelyalı-Kadıköy deniz otobüsü seferleri yine önemini korur, ama araçlı yolculuklarda Köprü geçişi büyük kolaylık haline gelecek.

Bu hatların dışında…

İDO’nun TIR’ları İstanbul içine sokmamak için gündemine aldığı Ambarlı-Gemlik Serbest Bölge arasındaki ro-ro taşımacılığı da bölgelerarası ekonomi açısından yeni bir alternatif olacak.

Çünkü…

Gemlik Serbest Bölge’den otoyola kolayca ulaşacak TIR’lar Bursa trafiğine hiç girmeden Ege’ye geçip gidebilecekler. İleride Anadolu Otoyolu’nun yapılmasıyla birlikte Anadolu’nun diğer bölgelerine ulaşacak TIR’lar için de ro-ro hattı cazip hale gelecek.

 

Dağ yöresindeki ilçelerin sandıklarında Kürt oy sürprizi

 

Babası Rasim Keskin kendini Keles’e adamış bir siyasetçiydi. Adalet Partisi ve Doğru Yol Partisi’nde ilçe başkanlığı yaptı, çok uzun yıllar İl Genel Meclisi’nde İl Daimi Encümeni Üyesi olarak yöreye hizmet etti.

Oğlu Hurşit Keskin de başlangıçta babasının yolundan gitti. Demokrat Parti ve DTP’de ilçe başkanlığı yaptı. Ama artık siyasette aktif değil. Buna karşın Keles’te her şeyi gözlemliyor, her adımı çok yakından izliyor.

Sohbet ederken…

7 Haziran milletvekili genel seçiminden çıkan çok özel bir sonuca işaret etti:

Bizim dağ yöresindeki 4 ilçede sandıktan Kürt partilerine çıkan oylar fark edilemedi. Oysa dağ yöresinde Kürt kökenli seçmenin yaşamadığı bilinir.”

Şunu vurguladı:

Üstelik, iki Kürt partisi birbiriyle yarıştı. Bu da Bursa’dan görülemedi.”

Sonra da…

Keles, Orhaneli, Büyükorhan ve Harmancık sandıklarından çıkan Kürt oylarını tek tek sıraladı:

Keles’te HDP’ye 40, Hak-Par’a 80 oy çıktı. Orhaneli’nde HDP 97 oy, Hak-Par 95 oy aldı. Harmancık’ta HDP 34, Hak-Par 27 oy aldı. Büyükorhan’da 59 oya karşılık 64 oy alan Hak-Par HDP’yi geçti.”

Üzerinde durduğu şu:

Hadi HDP’yi herkes biliyor. Selahattin Demirtaş ve Figen Yüksekdağ eş genel başkanları. Peki Hak-Par’ı kim biliyor da dağ yöresinde oy verdi?”

Gerçekten ilginç bir durum…

Üstelik, 4 dağ ilçesinden Keles ve Büyükorhan’da iki Kürt partisinden Hak-Par daha popüler olan HDP’den fazla oy almış. Abdülmelik Fırat’ın kurduğu, Kemal Burkay’ın genel başkanlık yaptığı Hak-Par’ın şu anki genel başkanının Bayram Bozyel olduğunu biz de internette Google’a bakarak öğrendik.

İyi de…

4 dağ ilçesinde iki Kürt partisini birbiriyle yarıştıran oylar nasıl verildi?

Hurşit Keskin’in iki tahmini var:

Bir…

Bizim dağ köylerine zaman zaman Doğu ve Güneydoğu’dan Kürt gelinler gelir. Onlar oy vermiş olabilirler. O gelinlerin çocukları büyümüş olabilir.”

İki…

HDP’ye oy verenler AK Parti’nin iktidardan düşmesini istemiş olabilirler. Adı karıştırılıp AK Parti yerine yanlışlıkla Hak-Par’a oy verilmiş.”

Şunu da ekledi:

Hak-Par’ın doğan güneş olan logosu da AK Parti’nin ampulünü andırıyor.”

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.