1. YAZARLAR

  2. Doç. Dr. Mehmet Usta

  3. Kurban Bayramı'nda fazla et tüketimine dikkat
Doç. Dr. Mehmet Usta

Doç. Dr. Mehmet Usta

Yazarın Tüm Yazıları >

Kurban Bayramı'nda fazla et tüketimine dikkat

A+A-

Kurban Bayramı'nda kurban kesimi sunucu et tüketimi artmaktadır. Fazla et tüketimi her bireyde zararlı olduğu gibi bazı  bireylerde daha fazla zararlı olmaktadır. Bu nedenle  et tüketirken çok dikkatli ve az oranda tüketilmelidir. 

Kimlerde daha fazla zararlıdır?

Böbrek hastalarında: Dünyada böbrek hastalıkları giderek yaygınlaşmaktadır. Çeşitli nedenlere bağlı olmakla beraber diyabet ve hipertansiyon en sık neden teşkil etmektedir. Özellikle diyabet, hipertansiyon ve ailesinde böbrek rahatsızlığı olan kişiler, şikâyeti  olsun veya olmasın mutlaka böbreklerini kontrol  etmeli.

Böbrekler;  başta  üre, kreatin ve ürik asit olmak üzere  vücut artık maddelerini  idrarla dışarı atar. Bu artık maddelerin çoğu et tüketimi sonucu oluşmaktadır.  Böbrek yetmezliğinde bu artık maddeler yeteri kadar idrarla dışarı atılmamakta ve vücutta birikerek zararlı olmaktadır.  Bu organların başında böbrekler gelir. Hem ette çıkan proteinler  hem de proteinin  artık maddeleri  böbreğe zarar vererek  yetmezliği daha da artırır.  

Gut hastalığı: Gut hastalığı daha çok et tüketimi sonucu oluşan ürik asit'in, başta ayak başparmağı olmak üzere vücudun çeşitli yerlerinde birikmektedir. Biriktiği yerlerde ağrı, şişlik ve kızarıklık meydana gelmektedir. Bu nedenle gut hastalığı olanlarda çok dikkatli ve az et tüketmelidir.

Kalp-damar hastalığı olanlarda: Et tüketimi sonucu oluşan üre, ürik asit gibi artık maddelerin damar duvarlarına   çökerek  zarar verebilir. Bu nedenle kalp damar hastalığı olanlarda daha az et tüketmelidir.

Böbrek taşı hikâyesi olanlarda: Böbrekte oluşan taşların çoğu kalisyum içerikli olmasına rağmen ürik asit taşları da azımsanacak kadar az değildir. Bu nedenle fazla et tüketimi,  ürik asit taşlarına neden olur ve böbreklere zarar verir.

Günlük ne kadar et tüketilmelidir?

Yaklaşık 200-300 gram günlük et tüketilmelidir. Haşlama şekli daha sağlıklıdır.

Sonuç olarak: Et tüketirken daha dikkatli olmalısınız. Fazla tüketmemelisiniz.  Et tüketimiyle birlikte bol miktarda su ve yeşillik  almalısınız.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.