İhsan Aydın
İhsan Aydın

Bursa yerli otomobili Gebze’ye mi kaptırdı?

Bursa’yı hep Amerika’nın Detroit kentine benzetirler.

Türkiye’nin otomobil üretim merkezlerinden olan Bursa bu haliyle ülkenin de en çok ihracat yapan ve döviz girdisi sağlayan illerinin başında gelir.

Dün Sabah gazetesine göz atarken, kentimizi de yakından ilgilendiren bir habere rastladık.

Malumunuz, Türkiye artık her şeyiyle yerli ve milli olan kendi otomobilini üretmek istiyor.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan bu fikri ortaya attığında bir babayiğit aradıklarını söylemişti.

Geç de olsa, bir değil birden fazla babayiğit taşın altına elini soktu ve işadamlarımız Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun oluşturdular.

TOGG, ülkemizin milli otomobilini üretmek için kolları sıvadı.

Hata, önümüzdeki ay yürüyen ilk prototipi Cumhurbaşkanı Erdoğan’a bizzat test ettirecekleri de duyuruldu. 2021’de seri üretime geçip, 2023’de ilk araçları piyasaya sürmeyi hedefliyorlar.

Ama ülkemizde ise uzunca süredir bu milli markanın hangi kentte üretileceği tartışılıyor.

TOGG ise ser verip sır vermiyordu.

Sabah’tan Ufuk Sandık’ın haberinde henüz tam netlik yok ama TOGG’un merkezinin İstanbul’dan Gebze’ye taşındığı ve Bilişim Vadisi’nde otomobil fabrikası için de yer almaya başladığı anlatılıyor.

Haberde yedek parça ve yan sanayiye ulaşımda Bursa’ya olan yakınlık ve liman avantajıyla Gebze’nin önemine vurgu vardı.

Hatta, TOGG Başkanı Gürcan Karakaş’ın, “Bursa yakınları dahil bir çok alternatif üzerinde teknik ekibimiz çalışıyor” ifadelerine de yer verilmiş.

Gebze’nin, kurulan yeni üniversite ile devlet tarafından teknoloji merkezi yapılmak istendiğini biliyoruz.

Ancak, otomobil dendiğinde Türkiye’de akla gelen ilk kent Bursa’dır.

Bunun başka bir yere kaydırılacak olması Bursa kadar Türkiye’nin de kaybına olur.

Bursa’nın otomobil üretimi ve yan sanayi konusundaki tecrübesini bugün herkes kabul ediyor.

Ancak, İstanbul’a daha yakın bir nokta olsun diye Bursa’nın bu alandaki birikiminin yok sayılması bize göre doğru bir adım değildir.

Türkiye’nin otomobilini üretecek kentin Bursa olması konusunda bu kentin bir sakini olarak da ısrarcıyız.

Eğer o otomobil Gebze’de üretilirse, Bursa’nın ihracat ve vergi gelirleri sıralamasındaki yerini artık Kocaeli alacaktır.

Bursa’nın bir daha bu manada komşu kent Kocaeli’yi geçme şansı olmayacaktır.

Her ne kadar kentimize yeni fabrikalar kurulmasına, otomobil fabrikaları gelmesine karşı çıkanlar olsa da milli otomobil Bursa’da üretilmelidir.

Bunun uluslararası rekabet anlamında da avantajı vardır.

Hatta, kentin vergi geliri kaybı olmaması için de TOGG’un merkezinin de Bursa’ya alınması şarttır.

Yine, Yenişehir’de planlanan Otomobil Test Merkezi de bu anlamda milli otomobil biçin de bir avantaj olacaktır.

Bursa Kent Konseyi’nin yerli otomobilin şehrimizde üretilmesi konusunda bir etkinlik yapacağı ve lobi oluşturulması konusunda harekete geçeceğini duyurmuştuk.

Bursa Kent Konseyi Başkanı Şevket Orhan’ın bu konuda hazırlık yaptığını biliyoruz.

Galiba Bursa bu konuda geç kalıyor. Başkan’ın elini çabuk tutması gerekiyor.

Çünkü; ulusal basında çıkan haberlerle yavaş yavaş o otomobilin Bursa’dan uzaklaştırılması konusunda sanki bir alıştırma yapılıyor.

Elbette Gebze de bu ülkenin toprağı.

Fakat eskilerin deyimiyle taş yerinde ağırdır.

Bursa’nın yerli otomobil üretiminde saf dışı bırakılması TOGG için de dezavantaj olacaktır.

Hem yan sanayi hem de kalifiye istihdam anlamında Bursa bu iş için biçilmiş bir kaftandır.

Umarız çıkan bu haberler kesin değildir.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X