Mustafa Özdal
Mustafa Özdal

Türkiye Cumhuriyeti’nin en büyük ulaşım yatırımı 1 yıl erken bitiyor!

Yaklaşık 10 gün önce AK Parti Bursa Milletvekili Refik Özen ile İstanbul-Bursa-İzmir Otoban inşaatını gezmeye karar verdik.

Daha sonra bir diğer Bursa Milletvekili Dr. Mustafa Esgin de planımıza dahil oldu.

Ve dün açılış için gün sayan Türkiye Cumhuriyeti’nin en büyük yatırımlarından birinin Bursa etabını gezdik.

***

ozdal1-058.jpgSon derece etkileyiciydi gördüklerimiz.

Viyadükler inşa ediliyor, tüneller kazılıyor,  asma köprüler yükseliyor, asfalt çalışmaları son sürat devam ediyor.

Eğer olağanüstü bir pürüz çıkmazsa 29 Ekim 2019’da hizmete açılacak Otoban.

Yani sözleşme tarihinden bir yıl önce.

***

Peki bu Otoban hayatımızda nasıl bir değişikliğe yol açacak?

Bursa’dan İzmir’e 2, 2,5 saatte, İstanbul’dan İzmir’e de 3, 3,5 saatte ulaşılacak.

Şimdi detaylara geçelim.

***

İnceleme gezimizin ilk  durağı Kamu Özel Sektör Ortaklığı Bölge Müdürlüğü‘ydü.ozdal3-044.jpg

Burada bizi Bölge Müdürü Sezgin Küçükbekir karşıladı.

Küçükbekir, genç yaşına rağmen son derece birikimli ve işinin ehli bir bürokrat izlenimi bıraktı bende.

Türkiye’nin çeşitli kentlerinde mühendis olarak görev yapmış ve Otoban yapımının başından bu yana Bursa’da bulunuyor.

Saha gezimizin öncesinde Karayolları bürokratlarının da katıldığı toplantıda kısa bir brifing verdi bize.

***

Ne dedik bu dev yatırım için?

Türkiye Cumhuriyeti‘nin en büyük yatırımlarından biri.

Öyle ki yapımı 2013’te başlayan Otoban’ın maliyeti 10 milyar 51 milyon lira.

Dilovası’ndan İzmir’e kadar olan projenin toplam uzunluğu 406 km.

Bursa-İzmir arasıysa 320 km.

Projede yüzde 98 oranında kamulaştırma bitmiş.

13 bin 400 adet parsele  2,5 milyar lira kamulaştırma bedeli ödenmiş ve 366 mülk sahibiyle muhatap olunmuş.

***

Projenin büyüklüğünü anlatmak için sadece şu rakam yeterli:

144 milyon metreküp inşaat malzemesi harcanıyor.

Bir kamyonun 10 metreküp inşaat malzemesi taşıdığını düşünürsek, yatırımın boyutunu hayal edebiliriz.

***

İstanbul-Bursa-İzmir Otobanı’nı yapmak için yaklaşık 5 yıldır adeta bir ordu seferber olmuş.

632’si mühendis olmak üzere tam 7 bin 192 kişi çalışıyor.

***

Toplamda 38 viyadük tamamlandı.

Bizim gezdiğimiz viyadük Korudere Viyadükü‘ydü.

***

Peki projenin Bursa etabı ne durumda?

45 km’lik kısmı açılmış.

36 km’si hazır.

31 km’lik bölümü ise bitmek üzere.

***

Bölge Müdürü Küçükbekir, havaların iyi gitmesi durumunda planladıkları tarihte Bursa etabını bitireceklerini kaydetti.

Alanda gördüklerimiz ise çalışmaların son sürat devam ettiği ve hiçbir olumsuzluğun yaşanmadığıydı.

***

Özen ve Esgin, projenin takipçisi olduklarını ve gelinen noktanın kendileri açısından memnuniyet verici olduğunu söylediler.

Otoban’ın Bursa’yı İstanbul’dan sonra İzmir’e de yakınlaştırdığını hatırlatan Esgin ve Özen, projenin kente çok büyük katma değer sağlayacağını kaydetti.

***

ozdal2-060.jpgEvet sahada gördüklerimi bu şekilde özetleyebilirim.

Otoban hem Bursa’yı diğer kentlere yakınlaştıracak hem de Karacabey Yolu’nu çok ama çok rahatlatacak.

Malum, özellikle yaz aylarında Karacabey Yolu’nu kullananlar adeta işkence çekiyordu.

İzmir’den 3,5  saatte Karacabey’e ulaşan yolcular, bazen 3 saatte Bursa’ya varamıyordu.

Ancak Otoban tamamlanınca bu yol çok rahatlayacak.

Bursa ile İzmir arası da 2, 2-5 saate inecek.

 

Bursa’dan İzmir’e gitmenin bedeli ne kadar olacak?

 

İstanbul-İzmir-Bursa Otoyolu, yap işlet devret modeliyle inşa ediliyor.

İhaleyi Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay İnşaat Konsorsiyumu, 22 yıl 4 ay (yapım+işletme) süreyle kazanmıştı.

Peki, Bursa’dan İzmir’e gitmek için Otoban’ı kullanan bir yolcu ne kadar ücret ödeyecek?

Kilometre başına 5 cent ödeyecekmiş.

Çarpalım 320 ile…

16 dolar eder.

Bugünkü kurla Türk lirası karşılığı 87 lira.

Tabii dileyen mevcut yolu da kullanabilecek.

O yol ücretsiz.

 

Kaç yolcu garantisi var?

 

İstanbul-Bursa-İzmir Otobanı’nın ihale sözleşmesinde araç garantisi söz konusu.

Bursa’dan Savaştepe’ye 17 bin, Bursa’dan İzmir’e 23 bin araç garantisi verilmiş.

Bölge Müdürü Küçükbekir, bu araç sayısının çok üzerinde bir aracın Otoban’dan geçeceğini öngörüyor.

Bu arada Osmangazi Köprüsü’ndeki araç sayısı da geçen yıla oranla yüzde 25 artmış.

Günlük ortalama araç sayısı 25 binmiş.

Garanti araç sayısı da 40 bin.

 

Dünyanın en büyük asma köprüsü

 

Çanakkale 1915 Köprüsü ve Otobanı…

Bu da Türkiye Cumhuriyeti’nin en büyük ulaşım yatırımlarından biri.

Açılış için 2023 hedefleniyor.

Yani Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılında hizmete açılması planlanıyor.

Osmangazi Köprüsü, dünyanın en büyük 4. asma köprüsü olma özelliğine sahip ama 2023’te 5‘inci olacak.

Çünkü 2023 metre orta uzunluğuyla Çanakkale Köprüsü, dünyanın en büyük asma köprüsü olacak.

Mühendislik bilimi, asma köprünün orta uzunluğunun 2 bin metreye kadar olmasını öngörüyor.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X