1. YAZARLAR

  2. Ahmet Emin Yılmaz

  3. Uçak kentleri ligi: Bursa Kartal’ı Yenişehir’e kondu
Ahmet Emin Yılmaz

Ahmet Emin Yılmaz

Yazarın Tüm Yazıları >

Uçak kentleri ligi: Bursa Kartal’ı Yenişehir’e kondu

A+A-

Yıllardır… Otomotiv üretimiyle Türkiye’nin Detroit’i olarak anılır. Bir yandan otobüs ve ticari araç üretiyor. Son dönemde İpekböceği ile aynı zamanda tramvay üreten kent haline geldi. Buna metro eklendi.

Bursa’nın ulaşım araçları üretim çeşitliliği arasına şimdi de uçak girdi.

B Plas tarafından Almanya’dan satın alınan ve Türkçe karşılığı Kartal olan Aquila marka küçük uçak ilk kez Yenişehir Havaalanı’na kondu.

Kim ne derse desin…

Bir sanayi kenti olan Bursa yıllardır tekstil üretiminde sürdürdüğü varlığını ulaşım araçları alanında Türkiye’nin öncüsü konumuna taşıdı. Bu da Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin sayesinde oldu.

Tramvay ve metro araçlarıyla gelişen raylı sistem araçları üretimi Altepe’nin ısrarıydı. Berlin’deki uçak fabrikasının satın alınması için Gökçen Şirketler Grubu bünyesinde yer alan B Plas’ı ikna eden de Altepe oldu.

Nitekim…

Yenişehir Havaalanı’nda sohbet ederken, heyecanlı ve mutlu gördüğümüz Altepe yaşanan bu değişimi Bursa’nın gelişimi kabul ederek şöyle anlattı:

“Raylı sistemlerde Bursa’nın adı bile yoktu. Şimdi artık raylı sistem denince herkesin aklına Bursa geliyor. Aynı şekilde uçak üretiminde de Bursa’nın hiç adı yoktu. Şimdi uçak denildiğinde de akla Bursa gelecek.”

İster istemez…

Küçük bir katılımcı grubuyla yapılan mütevazı tören sırasında gözümüz hep Bursa’nın Kartal’ı olarak şimdiden heyecan uyandıran Aquila’daydı.

İki kişilik uçak, dev yolcu uçaklarıyla karşılaştırıldığında elbette küçücük. Fakat bambaşka bir işlevi var.

Avrupa ülkelerinde pilot yetiştirme eğitimlerinin vazgeçilmezi. Aquila’nın artık patronu B Plas Üst Yöneticisi Celal Gökçen sohbetimiz sırasında şunu söyledi:

“Daha çok kısa süre önce İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri pilot yetiştirmek için 2 uçak aldı. Uçaklar geleneksel karşılama töreniyle teslim alındı ve bize de memnuniyet yazısı gönderildi.”

Yanı sıra…

Almanya ve İsviçre’de hem hava yolu şirketlerinin hem uçuş okullarının pilot eğitimleri için Aquila’yı tercih ettiklerini, uçağın 200’ü aşkın modelinin şu anda dünya semalarında uçtuğunu söyledi.

Sonra da küçük bir bilgi verdi:

“Artık bir Türk şirketi olan Aquila’yı geliştirmek amacıyla Ar-Ge için 125 Alman mühendisin çalıştığı bir şirketi satın aldık. Alman mühendislerin yanında genç Türk mühendisler de teknolojiyi öğrenecekler.”

Şunu da ekledi:

“Siz şimdi bakınca pistte iki kişilik küçük bir uçak görüyorsunuz. Yakında bu uçağın 4 kişilik modeliyle dünya tanışacak.”

 

Aquila için Bursa’da özel üretim

 

Kartal anlamına gelen Aquila’nın sahibi B Plas Üst Yöneticisi Celal Gökçen’e üretimi nerede yapacaklarını sorduk. Şunu söyledi:

“Bursa’da B Plas içinde bazı parçaları üreteceğiz. Yenişehir’de de montaj yapacağız. Fakat ana üretim Berlin’de devam edecek.”

Nedenini şöyle açıkladı:

“Aquila’nın tüm parçalarının üretim sertifikası var. Ayrıca sivil havacılık, eğitim ve bakım sertifikaları var. Üretimi Bursa’ya taşırsak, havacılık için çok önemli sertifikaları kaybetme riskini göz önünde bulundurduk.”

 

Bursa’nın Kartal’ı otomobil kadar yakıyor

 

Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin hedefinde “Bursa’da en az 100 işadamının uçak sahibi olması” var. Onun için de Aquila’yı çok önemsiyor.

Gerçi…

Uçak denince maliyet açısından ürkütücü olabiliyor, ama Bursa’nın Kartal’ı aslında çok ekonomik. 1.100 kilometre uçuş menzili olan Aquila 205 kilometre hıza ulaşabiliyor. 100 kilometrede harcadığı yakıt ise 16 litre. Yani lüks bir otomobil kadar yakıyor.

B Plas Üst Yöneticisi Celal Gökçen kentte uçak kullanımının gelişmesi için Havacılık Okulu da kurulacağını söyledi.

 

Yunuseli Havaalanı haftaya hazır, uçuşlar yeniden başlıyor

 

Dünyanın büyük kentlerinde iki havaalanı var. Birine büyük uçakların inip kalkabiliyor, diğerineyse sivil havacılık kapsamında küçük uçaklar iniyor.

Bu açıdan baktığımızda…

1 Haziran 2001 günü Yenişehir Havaalanı’nın açılmasıyla kent içindeki Yunuseli Havaalanı’nı kapatma kararının yanlışlığı daha iyi görülüyor.

Çünkü…

Bursa başka kentlerin sahip olmadığı üstünlüğe kendi elleriyle son verdi ve sivil havacılık kapsamında küçük uçakların inip kalkabildiği havaalanını kapattı.

Üstelik…

Yunuseli Havaalanı kapatıldığında, Bursalı işadamlarının 24 özel uçağı vardı. Bu rakam şu an için 4’e indi.

İşte…

Bursalı işadamlarının en az 100 uçağı olması gerektiğini savunana Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe bu nedenle Yunuseli Havaalanı’nın devrini çok istedi.

Uzun bir süreçte yorucu girişimlerin ardından Yunuseli Havaalanı’nın Büyükşehir Belediyesi’ne devredildiğini 29 Eylül günü bu sütunlardan duyurduk.

Dün…

Bursa’nın Kartal’ı olarak kabul edilen Aquila uçağının pistteki tanıtımı sırasında “Haberin olsun” diyen Başkan Altepe’den yeni gelişmeyi duyduk:

“1.395 metrelik pisti zaten daha önce onarıp hazırlamıştık. Terminal ve diğer eksikler de tamamlandı. Yunuseli Havaalanı önümüzdeki haftadan itibaren uçuşlara hazır.”

İlk etapta…

Büyükşehir’e bağlı Burulaş’ın sahibi olduğu su kuşu uçakları Haliç uçuşlarını Gemlik yerine Yunuseli’den yapacaklar. Sonra da sivil uçaklar havaalanını kullanabilecekler.

 

Çevre Yolu’nda asfaltlama bugün bitiyor

 

Bursa Çevre Yolu’nun Başköy girişinde yaz sonunda başlayan asfalt yenileme çalışmaları 23 Ekim gününden itibaren İstanbul-Mudanya kavşakları arasında sürdü. Yolun birinin kapatılması ve iki yöndeki trafiğin aynı yola verilmesiyle müthiş bir araç izdihamı doğdu.

İşte…

27 gündür Çevre Yolu’nda trafik kabusuna dönüşen asfaltlama çalışmalarının bugün tamamlanacak olması nedeniyle sona eriyor. Yolda ulaşım yarın sabahtan itibaren normale dönüyor.

Konuştuğumuz yetkililer, eleştirilse de müteahhit firmanın çok hızlı çalışıp zamanından önce asfaltı bitirdiğini söylediler.

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.