Yanan feribottan kurtarılan Türk yolcular İstanbul’da

Adriyatik’te yangın çıkan feribottan kurtarılan Türk yolculardan 31’i, Selanik’ten kalkan THY uçağıyla İstanbul’a geldi.

Selanik’ten kalkan Türk Hava Yolları’nın (THY) özel seferiyle Sabiha Gökçen Havalimanı’na gelen 31 yolcu, işlemlerinin ardından VIP’den çıktı. Yolculardan 7’sinin yine havayoluyla başka illere gideceği öğrenildi.

Yolcuları karşılayan Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanı (AFAD) Fuat Oktay, 31 yolcunun İstanbul’a getirildiği hatırlattı.

Oktay, 2015 yılına girmeden, yanan gemiden kurtarılan vatandaşları aileleriyle buluşturmayı arzu ettiklerini belirterek, şu bilgileri verdi:

“Devletin tüm imkanlarını kullanarak, Sayın Başbakanımızın talimatlarıyla tüm imkanlarımızı seferber ettik. Bugün itibarıyla da mutlu sona erişmiş olduk. Tüm vatandaşlarımız, şu anda İtalyan makamlarının açıkladıkları bilgiler ışığında, çıkan yolcular arasında 54 Türk vatandaşımız var. Bunların 31’ini THY’den kiraladığımız özel bir uçakla buraya getirmiş durumdayız. 13’ü öncesinde Yunanistan’a gelmişti. Diğer vatandaşlarımız orada kalmayı arzu ettiler.”

Fuat Oktay, AFAD olarak her türlü imkanı seferber etmek istediklerini, ilk andan itibaren Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun talimatlarıyla Yunanistan ve İtalya makamlarını arama kurtarma faaliyetlerine katılma noktasında ciddi anlamda zorladıklarını ifade etti.

Oktay, tüm AFAD ekibinin söz konusu arama-kurtarma çalışmalarının devam ettiği sırada hazır beklediğini sözlerine ekledi.

AFAD Başkanı Oktay, yolcular havalimanından ayrılmadan bir süre onlarla görüştü.

“Yangında ayakkabılarımızın altı eridi”

Yolculardan 72 yaşındaki Nazmi Baskın, gemide çıkan yangında ayakkabılarının altının eridiğini belirterek, “Yaşadıklarım roman bile olur” dedi.

Olayı “Saat 03.00’te koku başlamış. Biz 04.00 gibi fark ettik. Alt katta patlamalar başlayınca uyandık. Herhalde benzin depoları falan delindi” diye anlatan Baskın, o anda herkesin öldüğünü düşündüklerini, çünkü patlamaların gemiyi delebilecek güçte olduğunu söyledi.

Baskın, her patlamada ayakları yandığı için bir kat daha yukarı çıktıklarını kaydederek, ayakkabılarının altının eridiğini, dümdüz olduğunu aktardı.

Rüzgarın dumandan boğulmaktan kurtardığını dile getiren Baskın, yaşadıklarını şöyle anlattı:

“Söndürme gemisinin attığı sular bizi tamamen ıslattı. O halde saatlerce helikopterleri bekledik. Helikopter ip salarak bizi almaya çalıştı. Onun da rüzgarı oluşunca düşmemek için birbirimize sarıldık. Soğukta titriyorduk. Hastanede titrememi 2 saat durduramadılar. Tahliye çalışmaları tamamen skandal. Bir defa gemide eğitimli personel yok. Geminin kontratı bitiyormuş, bakımını yaptırmadan çıkmış. Ne yangın söndürmeler ne botlar çalışıyor.”

“Yangını hayatım boyunca unutamayacağım”

Aylin Akamaç, gemide çıkan yangını hayatı boyunca unutamayacağını belirterek, “Korkunç derecede büyük bir yangındı. Aşağıda araçlardaki patlamaların sesini duyduk. Yangın başlangıcından itibaren 24 saat mahsur kaldım” dedi.

Yangın süresince kurtulamayacağını düşündüğünü dile getiren Akamaç, giderek büyüyen yangının korkunç bir hal aldığını vurguladı.

Akamaç, kurtulmak için geminin güvertesine kadar çıktıklarını ifade ederek, “Fakat görevliler bize filikaların düzenli çalışmadığını söyledi. Çalışan 3 filika da tekrar döndü. İtalyan Hava Kuvvetleri’ne ait helikopterlerin özverili çalışması sonucu gemiden kurtarıldık. Şu an ülkemde ve hayatta olduğum için çok mutluyum. Allah başka kimseye yaşatmasın” ifadelerini kullandı.

“Irkçı şiddete maruz kaldık, Yunanlıları ayırarak kurtardılar”

Ülkü Tiryakioğlu, saat 05.00 sularında sirenlerin çaldığını, bu esnada kendilerinin güvertenin bir altında olduklarını anlattı.

Gemide 500’e yakın yolcu olduğunu aktaran Tiryakioğlu, sadece 2 filika gördüğünü, gemide yeterli hiçbir şey olmadığını söyledi. Mürettebatın kendilerine yardımcı olmadığını dile getiren Tiryakioğlu, şöyle devam etti:

“Irkçı şiddete maruz kaldık. Helikopterler geldiği zaman Yunanlıları özellikle ayırarak kurtardı. En yaşlılardan biri olduğum halde, merdivene en yakın yerde olduğum halde beni en sona bıraktılar. Gemiden kurtarılan en son kadın ben oldum. Pazartesi sabahı saat 10.00’da kurtulabildim. Beni İtalyanlar kurtardı aslında, Yunanlılar hiçbir şey yapmadı. Büyük helikopterler getirdiler, çünkü gemiler yaklaşamıyordu. Büyük fırtına vardı. Dağ gibi dalgalar vardı, bir yandan dumanlar. Korkunç birkaç gündü. Artık zamanı da bilmiyorduk. İtalyanlar bizi bir gemiye aldı. Gerçekten çok yardımcı oldular, hayatımızı onlar kurtardı.”

Necla Erkul, ayrımcılık yapıldığını savundu. Kaldıkları yerin çok yakınından alevler fışkırdığını dile getiren Erkul, “Herkes kendi başının çaresine bakmaya çalışıyordu. O an herkes en üst kata doğru çıkmaya çalıştı. Can yeleklerini kendimiz bulduk, kendimiz geçirdik. O merdivenlerle bir üst kata çıktık. Ayrımcılık yaptılar, Avrupalılar bir tarafa bizi bir tarafa aldılar. 5 saat beklettikleri için Yunanlılar isyan etti. Öncelik İtalyanlara tanındı sonra Yunanlılara”  diye konuştu.