Ahmet Emin Yılmaz
Ahmet Emin Yılmaz

Yeni inşaata trafik devrimi: Otopark yoksa ruhsat yok!

Bilgiyi Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe verdi: “Büyükşehir Belediyesi yatırım bütçesinin yüzde 70’i yalnızca ulaşım yatırımlarına harcanıyor.”

Gerçekten de…

Çarpıcı bir bütçe payı değerlendirmesi. Bu oranın rakama dönüşmüş hali de var:

2009’da başlayan Recep Altepe dönemindeki 7 yılda 63 köprü, köprülü kavşak ve kavşak yapılmış.

Açılan yeni yollar için yapılan kamulaştırmalar da dikkat çekici.

Örneğin…

Yalnızca Çelebi Mehmet Bulvarı için tam 500 bina kamulaştırılıp yıkılmış. Atıcılar-Samanlı arasındaki Köklü Cadde için kamulaştırılan 36 binanın da kalan son 2’si yıkılıyor.

Ne var ki…

Trafik sorunu iki boyutlu olarak karşımıza çıkıyor. Yol, köprü, kavşak kadar ulaşımı doğrudan etkileyen unsurlar yanında, otopark gereksinimi de sorunun çok önemli bir parçasını oluşturuyor.

Çünkü…

Otopark yetersizliği nedeniyle bir çok yerde yollara park edilen araçlardan trafik işleyemez hale geldi.

İşte…

Sorunun otopark boyutunu çözmek için Büyükşehir Belediyesi radikal bir adım atma kararı aldı. Kararı da Başkan Recep Altepe açıkladı.

Dedi ki:

“Eskiden 8-10 daireli binalarda 1-2 araba vardı. Şimdiyse her dairenin 1 arabası var. Hatta bazı dairelerde artık 2 araba var.”

Karar şu:

“Uyguladığımız İmar Yönetmeliği’ne göre, binalarda her 3 daire için 1 otopark yapılması şartı var. Biz bunu biraz daha sıkılaştırıp her daire için mutlaka 1 araç şartını yönetmeliğe koyacağız.”

Şunu da ekledi:

“Hatta, lüks binalarda daire başına 1.5 otopark istenecek.”

Şunu da vurguladı:

“İmar Yönetmeliği’nde yapacağımız değişikliği kararlılıkla uygulayacağız. Bundan sonra yapılacak inşaatta otopark yoksa ruhsat da alamayacak.”

Benzer bir uygulamanın Japonya’da yapıldığını anlatan Başkan Altepe, orada otopark yeri almadan araç alınamadığını söyledi.

O nedenle…

Bursa’da da trafik sorununu çözmek için disiplinli olacaklarını ve bu disiplinin bozulmasına izin vermeyeceklerini de sözlerine ekledi.

 

Her yere özel araçla gitme devri bitti

 

Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, ulaşım ve toplu taşımada yöntem değiştiren Bursa’yı anlatırken şunu söyledi:

“Metronun bir ucu Üniversite’de, bir ucu Emek’te, bir ucu Kestel’de. Yeni hatlar da planladık. Bir yandan tramvay var, Terminal’e de gidiyor.”

Şuna dikkat çekti:

“Bursa’da artık şehrin merkezine kendi aracımla gideyim, Kayhan’da pideli köfte yerken önüne arabamla yanaşayım, çarşıya arabamla geçip dükkanın önüne park edeyim devri bitti.”

Şunu anımsattı:

“Unutulmasın ki, 600 yıllık çarşı 50 bin nüfuslu Bursa’ya göre yapılmıştı. Bugün merkezin nüfusu 2 milyon 300 bin oldu.”

 

Sanayi önündeki otopark metroyu kullanana bedava

 

Sabah işe gidiş, akşam da eve dönüş saatinde yollarda yaşanan trafik sıkışıklığını önlemeye yönelik ilk önlemler devreye giriyor.

Buna göre…

Fabrikalar ilk vardiyalarını sabah saat 07.00’ye çektiler ve servislerin yollar boşken geçmesini sağladılar. Okullarda ilk ders saatleri de geriye kaydırılarak denge oluşturuldu.

Bununla birlikte…

Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe çarpıcı bir noktaya değindi:

“Organize Sanayi Bölgesi’nde büyük bir fabrikamız var. Bu fabrikanın tam önünde metro durağı var, ama fabrikanın kendi servisleri de tüm bölgeleri geçerek geliyorlar.”

Şunu vurguladı:

“Bir de, bu fabrikanın önünde büyük bir otopark var. Orada da fabrika çalışanlarına ait yüzlerce araç duruyor.”

Şunu ekledi:

“Yani, çalışanların bir kısmı da kendi araçlarıyla gelmeyi tercih ediyorlar.”

Ardından da, atacakları radikal adımı açıkladı:

“Biz o otoparkı alıp yalnızca raylı sistemi, yani metroyu kullananlara kullandıracağız. Raylı sistemi kullanmayanlar da bedelini ödeyecekler.”

Söylediği şu:

“Kimse ayrıca bedel ödemediği için şehrin genelini ilgilendiren konulara özensiz davranıyor. Şehrin bir ucundan özel aracıyla gelerek yollardaki yoğunluğu arttırıyor. Bunu önleyeceğiz.”

Amaçlarının…

Bursaray kullananlara ücretsiz ya da çok düşük ücretle otopark sağlayarak raylı sistemi cazip hale getirmek olduğunu ifade eden Başkan Altepe, raylı sistem yolcuları dışındakilerin bu otoparktan yüksek bedel ödeyerek yararlanacaklarını söyledi.

Değerlendirmesi şu:

“Herkes kendi aracıyla şehir merkezine girmeye kalkarsa yollar yetmez, şehir de yetmez. Toplu ulaşımı kullanmak lazım.”

 

Vatandaş hala Heykel’e otobüs istiyor

 

Bursa’nın alışılmış ulaşım düzeninde tüm belediye otobüsleri ve dolmuşlar Heykel’den geçiyordu. Çünkü kentin hem idari hem ticari merkeziydi.

Bugün öyle değil, ama alışkanlıkları değiştirmek de kolay değil.

Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe şunu anlattı:

“Gittiğim mahallelerde vatandaş Heykel’den geçen otobüslerinin kaldırıldığını söylüyor, ya da hala Heykel’e otobüs istiyor. Ben de bunu yapamayacağımızı söylüyorum. O dönem bitti artık.”

Önerisi şu:

“Raylı sistemi herkes kullanmalı. Artık raylı sistem her yere ulaşıyor.”

Altepe açıkladı: Terminal tramvayı neden yeraltı değil?

 

Raylı sistem eleştirileri arasında, T2 adıyla Terminal’e ulaşacak olan ve İstanbul Caddesi’nde inşaatı süren tramvay hattı yerine neden yeraltından metro yapılmadığı öne çıkıyor.

Bu eleştiriye…

Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’den cevap geldi. “İki nedeni var” diyen Altepe, ilk nedenin maliyet olduğunu söyledi.

İkincisini de şöyle açıkladı:

“Dünyada 30’un üstünde başkentin ulaşım planlamasını ve master planını yapan Dr. Banner firması Terminal hattında tramvayı önerdi.”

Şu bilgiyi verdi:

“Terminal’den şehir merkezine ulaşım otobüslerle sağlanıyor. Oysa tramvay 300 kişiyi bir kerede taşıyabiliyor. Bu hattın kapasitesi de bu kadar.”

Şunu da ekledi:

“Yapılan ölçümlerde İstanbul Caddesi’ndeki yolcu potansiyeli göz önüne alınarak tramvayın rahat rahat yeteceği sonucuna varıldı.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X