Olay Gazetesi Bursa

5 saatlik kesinti iki dakikaya inecek

UEDAŞ, Entegre Bilişim Sistemleri kapsamında 2014 yılında başladığı SCADA projesinin ilk fazını devreye aldı. Artık, arıza durumunda bölgeye gitmeden, merkezden müdahale edilebilecek.

ASLIHAN AYDIN

Uludağ Elektrik Dağıtım AŞ (UEDAŞ), devreye aldığı ölçüm, izleme ve kumanda faaliyetlerini izlemeye olanak sağlayan SCADA projesi ile sahadaki arızalara anında müdahale edebilecek. İlk aşamada 290 dağıtım merkezinde devreye giren proje ile 5 saatlik kesintiler 2 dakikada giderilecek.

UEDAŞ, Entegre Bilişim Sistemleri kapsamında 2014 yılında başladığı SCADA projesinin ilk fazını devreye aldı. Bursa, Balıkesir, Çanakkale ve Yalova’da kritik noktalarda yer alan 290 dağıtım merkezinin tüm saha çalışmaları devreye girdi. Proje ile arıza durumunda bölgeye gitmeden, merkezden müdahale edilebilecek. UEDAŞ Genel Müdürü Mesut Efe, dün SKADA merkezinde sistemi uygulamalı olarak tanıttı.

Teknoloji yatırımlarına hız kesmeden devam edildiğini belirten Efe şunları kaydetti:

”Projenin ilk fazı için 20 milyon liralık bir yatırım bütçesi kullandık. 2018 sonunda tamamlanacak ikinci faz kapsamında 220 istasyon daha SCADA’ya dahil edilecek ve 10 milyon liralık ek yatırım yapılacak. Uzun vadede ise toplamda 10 bin civarındaki trafoyu sisteme dahil etmek için çalışacağız.”  

ALTERNATİF HAT DEVREYE GİRECEK

SCADA projesi öncesinde arıza durumunda, yerin tespiti, ekiplerin yönlendirilmesi ve çözümü için hava hatlarında 2 saat, yer altı şebekesinde 4-5 saat zaman harcandığına dikkat çeken Efe, “Bu sistemle bir lokasyona 2 dakika içinde enerji verebiliyoruz. Ana merkezlerin herhangi birinde olabilecek arızanın giderilmesini beklemeden, oranın alternatifi üzerinden uzaktan kesiciyi açma kapama ile enerjiyi besleyecek noktadayız. Yani arıza olacak olsa bilgisayar üzerinden enerji verecek duruma geldik. Önümüzdeki zaman diliminde daha çok bölgeye hizmet vermeye devam edeceğiz” dedi.

KESİNTİNİN NEDENİ CEP’TE

Mesut Efe, SCADA ile 2018 yılı sonunda tam entegre çalışacak Coğrafi Bilgi Sistemlerini devreye alacaklarını belirterek, “Saha, etüt ve envanter toplama çalışmasını tamamladığımız andan itibaren müşterinin, elektriksel adreslemesini biliyor olacağız. Elektrik kesildiği anda hiçbir yerden konu ile ilgili ihbar gelmeden, biz hangi müşterinin elektriğinin gittiğini ana ekrandan görmüş olacağız” diye konuştu. 

Telefon numarasını paylaşmış olan müşterilere kesinti ile ilgili bilgilendirme yapılacağını da vurgulayan Efe şöyle konuştu:

“Örneğin bir kamyon elektrik direğine çarptı ve elektrikler kesildi. Bu elektrik kesintisinden etkilenen abonelerimizin cep telefonlarına ‘Kamyon çarpması sonucu elektrik direği hasar gördüğü için elektriğiniz kesildi. Şu anda arıza gideriliyor’ şeklinde mesaj gidecek. Böylece vatandaş elektrik kesintisinin neden kaynaklandığını öğrenecek.”