Olay Gazetesi Bursa

Beyaz eşya satışlarına Suriyeli etkisi

Beyaz eşya pazarındaki satışlar, yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10,3 arttı. BEYPER Başkanı Mersin, satışların artmasında Suriyeli mültecilerin etkisi olduğunu kaydetti.

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) verilerine göre, sektörün geçen yılın ilk 6 ayında 2 milyon 980 bin 853 adet olan 6 ana üründeki iç pazar satış hacmi, bu yılın aynı döneminde yüzde 10,3’lük artışla 3 milyon 287 bin 725’e ulaştı.

İç pazar satışları, ocak-haziran döneminde son 3 yılın en yüksek seviyesinde gerçekleşti. Yılın 6 aylık döneminde iç pazarda en fazla talep gören beyaz eşya, çamaşır makinesi oldu. Bu üründeki satışlar yüzde 9’luk artışla 976 bin 636 adet olarak kayıtlara geçti. İkinci sırada yer alan buzdolabındaki talep artışı yüzde 7,6 olarak kaydedildi. Bu dönemde iç pazarda 885 bin 189 adet buzdolabı satıldı. Bulaşık makinesi, 694 bin 783 adetle üçüncü sırada yer alırken, bunu 455 bin 273 adetle fırın, 243 bin 845 adetle derin dondurucu, 31 bin 999 adetle kurutucu takip etti.

BOŞANMALAR TALEP YARATIYOR

Dayanıklı Tüketim ve Beyaz Eşya Perakendecileri Derneği (BEYPER) Başkanı Şahin Mersin, sattıkları ürünlerin artık olmazsa olmaz ihtiyaçlar haline geldiğini söyledi. Ana müşterilerini yeni evlenecekler ve eşyasını yenilemek isteyenlerin oluşturduğunu  dile getiren Mersin, son yıllarda yeni müşteri tiplerinin farklılık gösterdiğini dile getirdi. Mersin, ‘Satışların artmasında Suriye’den göç edenlerin önemli bir etkisi var. Eğitim seviyesi yüksek ve maddi durumu iyi olan mültecilerin büyük şehirlerde ev tutarak alışverişe yönelmesi satışların artmasını sağladı. Bunun yanında, Türkiye’de boşanmalar her geçen yıl artıyor ve artık yüksek seviyelere geldi. Boşanan çiftlerin evlerini ayırması da ek talep yaratıyor’ dedi.

TAKSİT SINIRLAMASI ETKİLEMEDİ

Mersin, geçen yıl kredi kartıyla alışverişe getirilen taksit sınırlamasının satış rakamlarında önemli bir etki yaratmadığını vurguladı. Şahin Mersin, ‘Beyaz eşya sektöründe bayilik sistemi var ve bayilerin büyük kısmı ‘cadde mağazacılığı’ şeklinde hizmet veriyor. Bu mağazaların senetli satışlarla ilgili geçmişten gelen bir alışkanlığı var. Dolayısıyla kredi kartına getirilen taksit sınırlaması daha çok AVM’lerde satış yapan mağazaları etkiledi. Senetle alışveriş yaptığı için cadde mağazacılığı yapanların satışları bu uygulamadan etkilenmedi” diye konuştu.