Olay Gazetesi Bursa

‘Bize kibirle yaklaşana boyun eğmeyiz’

Başbakan Davutoğlu, "Tarihimizle yüzleşmeye hazırız, her şeyi paylaşmaya, arşivleri açmaya hazırız ama bize kibirle yaklaşana hiçbir şekilde boyun eğmeyiz" dedi.

Başbakan Ahmet Davutoğlu, “Biz seçim beyannamemizde bir taraftan niteliksel değişimi ulaştırma alanlarına yansıttık. Duble yoldan otoyola, hızlı trenden yüksek hızlı trene ve diğer nitelikli değişim. Diğer taraftan da her bir şehre dönük projeler geliştirme kararı aldık. Tabiri caizse her bir şehre dönük seçim beyannamemiz var” dedi.

Davutoğlu, Konya’da proje tanıtım toplantısında yaptığı konuşmada, Konya’nın ilim, maneviyat, tarım, ticaret, sanayi ve ulaştırma merkezi olduğunu söyledi. 

Konya’nın Karapınar Enerji İhtisas Bölgesi ve Tuz Gölü’nde doğalgaz depolama projeleriyle bir enerji merkezi olduğunu belirten Davutoğlu, “Birçok hususiyeti bünyesinde barındıran bir şehrin, tüm bunları barındırmakla birlikte şehir kültürünü ve dokusunu koruması en büyük meydan okumadır ve sizden ve bizden tarihin de milletin de Allah’ın da hesap soracağı konu budur. Şehir dokusunu bozmadan bütün bu alanlarda merkez olmayı başarabilmek çünkü artık 13. yüzyılda payitaht olan Konya, 21. yüzyılda da İstanbul ve Ankara, daha sonraki payitahtlarımızla birlikte, bölgenin de yükselen örnek bir şehri olmak durumunda” diye konuştu. 

 Bu çerçevede Konya’yı ulaştırma akışlarının merkezine yerleştireceklerini vurgulayan Davutoğlu, şunları söyledi:

“Yüksek hızlı trenin Ankara, İstanbul, Eskişehir bağlantıları, Antalya, Konya, Aksaray, Nevşehir, Kayseri ile bir turizm hattı, yani sahil turizmi, manevi turizm, Kapodokya’daki doğal turizm bütün bir hattın birbiriyle irtibatlandırılması, Mersin’e doğru inen lojistik koridor, Karaman üzerinden ve Konya’ya gelen yüksek hızlı trenin Konya’ya ulaşması, Akdeniz’e üç koldan Hadim, Taşkent, Kuşyuvası üzerinden Alanya’ya, Alacabel ve Seydişehir üzerinden Manavgat ve şimdi de Beyşehir Gembos üzerinden Akdeniz’e inen hatlar bütünüyle Konya’yı Orta Anadolu ve Büyük Konya Havzası ile Akdeniz’in, doğuyla batının, Mezopotamya, Kapadokya havzasıyla ve Ege’nin merkezinde son derece önemli bir konuma getiriyor.”

Bütün bu tren hatlarının geçmesi durumunda Konya’da yeni bir insan hareketliliği olacağına işaret eden Başbakan Davutoğlu, “Bütün bu ulaştırma hatları geçiyorsa bizim bu insan hareketliliğini şimdiden yönetmemiz lazım. Yarını bekleyemeyiz, ‘gelişsin, bir tedbir alalım’ diye bekleyemeyiz” ifadelerini kullandı. 

AK Parti döneminde yapılan icraatları anlatan Davutoğlu, şunları kaydetti:

“Duble yol yoktu bu memlekette. 6 bin kilometreydi, 17 bin kilometre daha yaptık. Şimdi bunu nitelikli hale getiriyoruz. Ayrıca duble yoldan otoyola geçiyoruz. Bu memlekette 2002 yılında işleyen doğru dürüst tren hattı yoktu. ‘Tren kullanayım’ diye düşünen birisi de yoktu çünkü o kadar eskimiş, demode hatlar  vardı ki kimse treni, demir yolunu kullanmıyordu. Hızlı trene, yüksek hızlı trene geçildi. Şimdi Ankara-İstanbul arası 3,5 saate indi. 1,5 saate indirmenin planlarını yapıyoruz. Havalimanları aynı şekilde. Önce her ilimize havaalanı yaptık, şimdi havalimanlarımızın kapasitesini arttırıyoruz.”

“Hayat akarken eğer liderler, devlet adamları o hayatın akışına sadece bakıp idarei maslahat tarzı geçici yöntemler kullanırlarsa bir müddet sonra tarihin akışı bütün o liderleri devlet adamlarını geride bırakır” değerlendirmesini yapan Davutoğlu, Konya’nın geçmişte çok kadim ve köklü şehir kültürüne sahip, büyük bir sanayileşme hamlesi yapmış, sanayi merkezi haline dönüşmüş, gelecek dönemde de sanayileşmenin daha yoğunlaşacağı, ulaştırma akışının artacağı şehirler biri olduğunu söyledi. 

Davutoğlu, “Bütün şehirlerimiz kıymetlidir ve gözümüzün bebeği gibi korumamız gereken şehir kültürlerimiz var” dedi ve şöyle devam etti:

“Ama her bir şehrin kendine has özelliği var. Bu kategorideki şehirlere, sanayileşmenin yoğun olduğu ve tarihi kültürel derinliği yoğun olan şehirlere dönük özel bir yaklaşım benimsememiz lazım. Biz seçim beyannamemizde bir taraftan niteliksel değişimi ulaştırma alanlarına yansıttık. Duble yoldan otoyola, hızlı trenden yüksek hızlı trene ve diğer nitelikli değişim. Diğer taraftan da her bir şehre dönük projeler geliştirme kararı aldık. Tabiri caizse her bir şehre dönük seçim beyannamemiz var. Yaşanabilir mekanlar itibarıyla da önümüzdeki dönemde şehirlerimizin kültürel sürekliliğini devam ettirerek büyümesine önem vereceğiz.” 

“Zillete son verdik” 

Tarihi dokuyu koruyarak, kentsel dönüşümün sağlanmasının önemini vurgulayan Davutoğlu, şöyle konuştu:

“Bazı uygulamalar çok sembolik gibi gelebilir ama benim önem verdiğim şeylerden birisi, Hazreti Mevlana’ya girişin ücretsiz hale getirilmiş olmasıdır. Çünkü Hazreti Mevlana’nın huzuruna ücret vererek gitmek zaten bir zilletti bizim için ve bu zillete son verdik. Aynı şey Hacı Bektaşı Veli hazretleri için de geçerli. Ne zaman Mevlana’ya gitsem yurt dışından ve ülkemizin çeşitli yerlerinden insan akışı görüyorum. Bu sayı daha da artacak. Konya, küresel ölçekli turizm alanı haline gelecek. Dolayısıyla şehiriçi ulaşımı bugüne göre düşünmemeliyiz. Dünyanın en önemli manevi merkezlerinden biri olacak olan Konya’ya göre ayarlamamız lazım.” 

AK Parti iktidarından önce Konya’da bir üniversite olduğunu hatırlatan Davutoğlu, şimdi beş üniversite olduğunu ve öğrencilerin de şehir içinde sürekli hareket halinde olduğunu belirtti.

Davutoğlu, kentsel dönüşümün büyükşehir belediyesine verilen bir emanet olduğunu ve şehrin kültürel envanterinin korunacağını bildirerek, şöyle devam etti:

“Kentsel dönüşüm alanlarını Konya’ya yakışır hale getireceğiz. Kesinlikle dikey değil, insanların birbirlerini rahatlıkla göreceği yatay yapılaşmaya ağırlık vermemiz lazım. Göç yaşanan durumlarda bu yükü absorbe etmemiz lazım. Bir taraftan şehrin kültürel dokusunu korurken, diğer taraftan kentsel dönüşümle yeni şehir alanlarını eski şehir alanlarıyla bütünleşik şekilde geliştirirken, yapmamız gereken üçüncü şey ulaştırmayı mümkün olduğu ölçüde şehir dokusuna zarar vermeyecek şekilde yeni bir stratejik zemine oturtmak. Yani egzoz dumanlarıyla tarihi dokunun zarar görmeyeceği, yoğun araç trafiğiyle insan akışının engellenmeyeceği bir strateji. Bu tür tarihi şehirlerde insan akışının rahat olması lazım ki insanlar şehir hissedebilsin ve bir taraftan da sanayinin, ticaretin merkezi olma hüviyetine sahip bir şehrin bu hüviyetine hızlı bir ulaşım hattı sağlamak.”

Davutoğlu, 2030 yılına kadar Konya’nın ulaşım sıkıntılarını çözeceklerini, Akdeniz, Kapadokya, İzmir, Ankara, Eskişehir, İstanbul güzergahını da hızlı tren ve otoyollarla güçlendireceklerini, böylece Konya’nın “tarihi payitaht” niteliğinin küreselleşen ve büyüyen Türkiye’nin “merkez şehri” olmaya dönüşeceğini söyledi.

“Projenin yürümesini ben bizzat yakından takip edeceğim” diyen Davutoğlu, Konya halkını projeyi sahiplenmeye çağırdı. Davutoğlu, “Tarihi dokuya sahip ve hızlı sanayileşmeyle gelişen şehirlere de benzer metrolarla yeni bir hayat suyu, tarihi dokuyla geleceği birleştiren köprü inşa edeceğiz” şeklinde konuştu.