Olay Gazetesi Bursa

Boğaz’a deniz altından yaya yolu

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Boğazı'nda Üsküdar-Kabataş arasında deniz altından yaya yolu inşa edeceklerini bildirdi.

İBB’nin 2015 Yılı Faaliyet Raporu’nu belediye meclisine sunan Topbaş, 2015 yılında 12,5 milyar liralık yatırım yaptıklarını, 2016 yılında da 16,3 milyar liralık yatırım bütçesi olduğunu belirterek, “Devlete günü gelmiş bir kuruş borcumuz yok.” dedi.

 

“Ustalık dönemiyle” ilgili bazı vizyon projelerini ilk kez açıklayacağını dile getiren Topbaş, yatırımların büyük bir bölümünü ulaşıma ayırdıklarını, metroya öncelik verdiklerini kaydetti.

 

145 kilometre raylı sisteme ulaştıklarını, 76 kilometre metro inşaatının sürdüğünü, ayrıca, toplam 100 kilometrelik 8 ayrı raylı sistemin hazırlıklarının da tamamlandığını ifade eden Kadir Topbaş, “Bu hatları bir ay içerisinde ihaleye çıkıyoruz. Yenidoğan-Çekmeköy-Sultanbeyli 16,7 kilometre, Pendik-Kaynarca-Tuzla 11,6 kilometre, Bağcılar-Kirazlı-Halkalı 10 kilometre, Göztepe-Ataşehir-Ümraniye 13 kilometre, Eminönü-Alibeyköy Tramvay Hattı 10 kilometre, Sefaköy-Başakşehir Havaray Hattı 15 kilometre, Başakşehir-Kayaşehir 6,5 kilometre, Mahmutbey-Esenyurt 17 kilometre. Bu hatlar önümüzdeki 1 yıl içinde ihale sürecine girecek.” diye konuştu.

 

Ayazağa-İstinye metrosunun proje aşamasının devam ettiğini, bu yatırımın da bu dönem başlayıp biteceğini anlatan Başkan Topbaş, her iki yakanın sahillerinde ciddi yoğunluğun yaşanması nedeniyle Beşiktaş-Sarıyer ve Üsküdar-Beykoz metrolarının proje ihalelerine da 1 ay içinde çıkılacağını bildirdi.

 

Ataköy-İkitelli ve Bostancı- Dudullu metro hatlarının inşaatlarının devam ettiğini, Etiler’den Aşiyan’a feniküler bağlantısı yapılacağını, bu doğrultuda minibüs ve taksi esnafının sisteme dahil edilerek mağdur olmalarının engelleneceğini belirten Topbaş, ayrıca Havaray araçları dahil olmak üzere toplam 1.000 adet metro vagonu alacaklarını, vagonların üretimiyle ilgili ASELSAN’la başlattıkları çalışmanın da ikinci aşamasına geldiklerini söyledi.

İstanbul Havayolları

 

Unkapanı Köprüsü’nün de deniz altına alınacağını vurgulayan Topbaş, şöyle devam etti:

 

“Böylece Haliç’in akıntısı normale dönecek ve daha temiz olacak. Haliç kurtulacak. Tarihi tersane ve Sokullu Camisi’nin de yeniden ele alınacağını düşünürseniz, çok büyük bir iş. Bu projede de yapım ihale aşamasına geldik. Öte yandan, Karaköy’den Haliç’in sonuna kadar direkler üstünde 2 metresi bisiklet yolu olmak üzere 10 metre genişliğinde bir yürüme yolu yapıyoruz. Vatandaşlarımız ve turistler sahil yoluna takılmadan yürüyerek Haliç’in sonuna kadar gidebilecek. Yer yer de kıyıya bağlantılar yapılacak. Avrasya Tüneli tamamlanmak üzere, Kennedy Caddesi de buna uygun olarak düzenleniyor. 6 tane yeni cep otogarı yapacağız. Esenler Otogarı’nın üstündeki yapıları kaldırıp altındaki otoparkı kullanacağız. Üstünü de çevredeki insanların yararlanacağı bir park haline getirerek hizmete sunacağız. E-5’te Çobançeşme’den Büyükçekmece’ye kadar yoğunluğu 3 ayrı tünelle aşacağız. Çobançeşme-Sefaköy, Sefaköy-Haramidere ve Haramidere-Büyükçekmece arasında tünel yapılacak. Yoğunlukları alta alacağız, dağları delip geçeceğiz. Bunlar milyarlık projeler ama biz söz verdiysek yaparız. Kente, kendi dönemimde 3 bin yeni otobüs kazandırdık. 1.000 tane daha otobüs alacağız.

 

İstanbullulara ustalık dönemimin müthiş ve en önemli armağanlarından birini de açıklamak istiyorum; Üsküdar ile Kabataş arasında bir yaya yürüme tüneli yapacağız. Bu ne demek biliyor musunuz? Üsküdar’da metrodan çıkan bir insan yüzeye çıkmadan yürüyen bantlarla Kabataş’taki metro istasyonuna gelecek. Nasıl bir proje? Yapar mıyız? Eyvallah… Kabataş’taki metroyu da Karaköy ve Unkapanı Köprüsü’ne kadar uzatıyoruz. Ayrıca daha önce açıkladığımız Dolmabahçe-Levazım, Levazım-Baltalimanı, Baltalimanı-Ayazağa, Ayazağa-Çayırbaşı ve Sarıyer-Zekeriyaköy tünellerini yapmaya başlayacağız. İstanbul’a çok önemli bir kazanım olacağını düşündüğümüz yeni bir projeyi daha açıklıyorum; Ulaştırma bakanımızla da görüştük. İstanbul Havayolları şirketini kuruyoruz. Ülke içinde uçacak ve baraj göllerine inebilecek, uçak taksi tarzında çalışabilecek bir havayolu şirketi olacak. Bu kente ve bu ülkeye yeni bir değer kazandıracağız. “

 

Kentte toplanan günlük 16 bin ton çöpün 3 bin tonunun yakılması için ileri derece yakma tesisi projesini ihale aşamasına getirdiklerini, bu tesisle 1,5 milyon kişinin de elektriğini üreteceklerini anlatan Topbaş, “Yazın barajlarımızda günde 400 bin metreküplük ciddi bir buharlaşma var. Bu göllerin üstüne güneş panellerini koyarsak hem elektrik elde ederiz hem de buharlaşmayı önleriz diye düşünerek proje geliştirdik.” dedi.

 

Kadir Topbaş, madde bağımlılığıyla mücadele kapsamında İstanbul’da dünyanın en büyük ve kapsamlı rehabilitasyon merkezini yapmak için çalışma başlattıklarını da kaydetti.

 

Kentin küresel ölçekte kongre ve fuarlara ev sahipliği yaptığını ve bunun turizm açısından şehre katma değer kattığını aktaran Topbaş, sözlerini, “Cidde’de yapılan toplantıda basın mensuplarını İstanbul’a davet ettim. Geçen hafta 35 basın mensubunu İstanbul’da ağırladık. Çok da etkilendiler. İstanbul kazanırsa Türkiye kazanır, Türkiye kazanırsa dünya kazanır. Anlattığım projeler İstanbul’a çok büyük katkı sunacak.” diye tamamladı.

 

Faaliyet raporu 83 ret oyuna karşılık 162 evet oyuyla kabul edildi.