15 Haziran 2025 tarihinde yapılan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavı, önceki yıllara benzer şekilde 2 oturumdan oluştu.
Öğrenciler, sözel ve sayısal alanda toplam 90 soru cevapladılar. Bu yılki sınav genel olarak geçmiş yıllara göre daha seçici sorular içeriyordu.
Özellikle Türkçe ve Fen Bilimleri testlerinde okuduğunu anlama, çıkarım yapma ve muhakeme becerileri ön plandaydı.
Ders Ders Soru Dağılımı ve Zorluk Derecesi
TÜRKÇE(20 Soru)
Bu sınavda anlam bilgisi ve dil bilgisi konularının dağılımı beklenen düzeydedir. Sözcükte anlam sorularında güçlü çeldiriciler dikkat çekerken, bu bölüm sınavın belirleyici kısmı olmuştur.
Parçada anlam sorularında ise cevaplara doğrudan ulaşılabilmiştir.Görsel okuma ve tablo yorumlama soruları alışıldık kalıplarda sorulmuştur.
Dil bilgisi bölümünde ;cümle türleri, fiil çatısı ve anlatım bozuklukları konularına yer verilmiş, fiilimsi ve cümlenin ögeleri konularından soru çıkmamıştır.Her yıl olduğu gibi bu yıl da yazım kuralları ve noktalama işaretleri ile ilgili sorular sorulmuştur.
Genel olarak sınav, çözülebilir nitelikte sorulardan oluşmakla birlikte, soruların uzunluğu ve yorumlama ağırlığı, MEB’in okuma ve anlama becerisine verdiği önemi göstermektedir.
MATEMATİK(20 Soru)
Sorular ilk bakışta kolay görünse de, çeldiriciler oldukça fazlaydı.Bu durum, dikkatli okuma ve yorumlama becerisini ön plana çıkarmıştır.
Şekil ve grafik görselleri ağırlıklı tutularak hazırlanmış soruların dağılımına bakıldığında ikinci dönem ünitelerini içeren soru sayısının daha fazla olduğu gözlemlenmiştir.
Genel olarak matematik soruları öğrencilerin süre konusunda sıkıntı yaşayabilecekleri, zorluk seviyesi yüksek ayırt edici sorulardan oluşmuştur.
FEN BİLİMLERİ(20 Soru)
Geçen yıla göre ayırt edici soruların sayısı arttı.Özellikle basit makineler ve ısı-sıcaklık soruları, öğrencilerin sistemleri üç boyutlu düşünmesini ve verileri yorumlayarak analiz yapmasını gerektirdi.
Sınav, sadece bilgi düzeyini değil, bilimsel düşünme ve problem çözme becerilerini de ölçen nitelikli ve seçici yapıdaydı.MEB örnek sorularını düzenli çözen ve kavramlar hakim olan öğrencilerin avantaj sağladığı bir sınav oldu.
Bilgiyi kullanma, okuduğunu anlama, yorumlama, analiz etme, değerlendirme gibi üst düzey becerileri ölçen kaliteli, geçen yıllara göre biraz daha fazla eleyici sorulardan oluşmaktadır.Öğrencilerin sadece soru çözerek değil, konuları özümseyerek çalışma ve tekrar etme , bol bol kitap okuyarak okuduğunu anlama, gündelik hayat ve teknolojiden örneklere deneysel düzeneklere göz gezdirerek daha kapsamlı şekilde çalışmaları gerektiği vurgulamıştır.
T.C. İNKILAP TARİHİ( 10 SORU)
Bu test okuryazarlık becerisine dayalı, müfredata uyumlu, tarihsel bilinci ve Atatürkçü düşünce sistemini ölçen bir yapı sunacak şekilde hazırlanmıştır.
Hem kavram bilgisine hem de yorum gücüne dayalı sorulara yer verilmiştir.Sınav, bir önceki yılın LGS soru dağılımı ile benzerlik göstermiştir.
İNGİLİZCE ( 10 SORU)
2025 LGS İngilizce testi, önceki yıllara göre daha zorlayıcıydı. Sınav, sadece temel dil bilgisi değil; dikkat, odaklanma ve okuduğunu anlama becerilerini de ölçtü.Görsel okuma sorusu yer alsa da, diyalog tamamlama ve tablo yorumlama gibi işlevsel soru türleri bu yıl kullanılmadı.Olumsuz soru kökleri ve benzer çeldiriciler, doğru cevaba ulaşmayı zorlaştırdı.
Genel olarak sınav yüzeysel değil, derinlemesine dil yeterliliğini ölçen ayırt edici bir yapıdaydı.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ(10 SORU)
Bu test, hem bilgi hem de yorum gücünü ölçen bir sınav olarak karşımıza çıkmıştır.Testteki sorular ünitelere göre dengeli bir dağılım göstermiştir.Gerek ayet-hadis temelli anlam soruları, gerekse istişare, tevekkül, kader, kaza, ilim, irade, kudret gibi bilgi/kavram soruları ile MEB kazanımları taranmıştır.
Güncel hayat ile ilişkili Arda Güler sorusu ise en dikkat çeken sorulardan birisi olmuştur.
Öğrenci Ve Velilere Kritik Tavsiyeler
1.Tercih Süreci Stratejisi
- Netler açıklanana kadar sakin bir bekleyiş içinde olunmalı
- Geçmiş yılların yüzdelik dilimlerini inceleyerek gerçekçi tercih aralıkları belirlenmeli
- Tercihler yapılırken sadece akademik başarı değil, öğrencinin ilgi alanları ve okulun sosyal ortamı da dikkate alınmalı
2.Duygu Durumu Yönetimi
- Öğrenciler bu dönemde gelecek kaygısı ve özgüven dalgalanması yaşayabilir.
- Veliler, sonuç odaklı değil çaba odaklı geri bildirimlerle destek olmalı.
- Okullarda rehberlik servisiyle aktif çalışmalı, gerekirse profesyonel destek alınmalı.
BURSA VENÜS KAMPÜS EĞİTİM KURUMLARI OLARAK NE YAPIYORUZ?
- Öğrencilerimizin sadece akademik değil; duygusal ve sosyal gelişimlerinide önemsiyoruz.
- LGS sonrası süreçte rehberlik servisimiz öğrencilerimizin ve velilerimizin yanındadır.
- ‘’Hayallerinin Peşinden’’ giden her öğrencimize destek olmaya devam ediyoruz.
2025 LGS BİZE NE SÖYLEDİ?
‘’Ben çocukların ne kadar çok bilgi ezberlediğine değil, okuduğunu anlayıp anlamadığına bakıyorum.’’ Yani;
Kelime hazinesi gelişmiş mi?
Okuduğunu yorumlayabiliyor mu?
Mantıklı çıkarımlar yapabiliyor mu?
Soruları dikkatle analiz edebiliyor mu?
Sınavdaki tüm dersler aslında okuma ile başlar. Matematikte bir soru çözebilmesi için o problemi anlaması gerekir.Soruda ne soruluyor? Ne veriliyor? Ne isteniyor?
Fen ve sosyal bilimlerde bilgi kadar yorumlama, karşılaştırma, sebep-sonuç ilişkisi kurma gerekir.Bu da ancak okuduğunu iyi anlayan çocuklar için mümkündür.
Anne ve babalar için bu ne demek ?
LGS gibi sınavlar artık sadece bilgiyi ezberleyen çocukları değil, düşünen, anlayan ve yorumlayan çocukları öne çıkarıyor.Yani;
Çocuğunuz paragrafları sadece okumamalı, ne anlatmak istediğini kavrayabilmelidir.Soruların cevabını sadece bilgiye değil, akıl yürütme, karşılaştırma ve çıkarım yapma yoluyla bulabilmelidir.Kelimelere, deyimlere, kavramlara aşina olmalıdır.Bu da bol bol kitap okuyarak gelişir.
Peki başka ne yapmalı?
Erken yaşta kitap okumaya başlanmalı.Okunan kitaplar hakkında konuşulmalı
Ne anladın? Sence yazar ne demek istedi? Gibi basit sorularla muhakeme gelişmelidir.Evde sadece ders değil okuma kültürü olmalıdır.Anne- baba örnek olmalıdır.Günlük 15 dakika olsa bile kitap okuma rutini oluşturulmalıdır.
Unutmayın: Okuma bir yetenek değil, bir alışkanlıktır.
- Okuduğunu anlamayan çocuk daha çabuk demotive olur.
- Anlamadığı için yanlış yapar.
- Yanlış yaptıkça morali bozulur.
- Morali bozuldukça çalışmaktan uzaklaşır.
- Ama anlayan çocuk, yaptığı doğrularla motive olur, ilerler.
- Her çocuk gelişebilir.Yeter ki fırsat verilsin, zaman ayrılsın, anne-baba bu konuda yol arkadaşı olsun.