Olay Gazetesi Bursa

Bursa’nın dev projesi kafa karıştırdı! ‘2025 sonunda bitmesini büyük başarı sayarım’

Olay Gazetesi Yazarı Mustafa Özdal, Bursa'nın 2024'te biteceği açıklanan hızlı tren projesiyle ilgili bir okurunun dikkat çeken tespitlerini bugünkü köşesine taşıdı...

Özdal, yazısında şu ifadeleri kullandı:

Hızlı trenle ilgili gelişmeleri biliyorsunuz.

Cumartesi günü Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun katılımıyla T04 Tüneli açılmış ve konu bir kez daha kent gündemine girmişti.

Önceki gün Bursa’daki 3 akademik oda başkanının (İnşaat Mühendisleri Odası, Mimarlar Odası ve Jeoloji Mühendisleri Odası) görüşlerini alıp, köşemde paylaşmıştım.

Muhalif görüşleriyle bilinen ve AK Parti iktidarına yakın olmayan 3 oda başkanı da, bu büyük ulaşım yatırımının Bakan Karaismailoğlu’nun dediği gibi 2024’te bitebileceğini söylediler.

Dün İsmail Kabil isimli bir okuyucumdan konuyla ilgili bir mektup aldım.

İsmail Kabil, oda başkanlarının tam aksine, hızlı trenin 2,5 yılda bitmesinin mümkün olmadığını iddia ediyor.

Konuyu gündemde tutmak ve farklı görüşlerin de seslerini duyurmak için, bugün söz okuyucumda:

“Merhaba Sayın Özdal. Önceki ve bugünkü yazınızda hızlı tren şantiyelerine yaptığınız gezilerden de etkilenerek Sayın Bakan’ın açıkladığı 2,5 yıl sonraki bitim tarihini yazdınız. Ancak anlaşılan kafanızda şüpheler oluştu ki onları silmek için 3 ayrı teknik kişinin bu konudaki fikrini almışsınız. Tabii ben moralinizi bozmak istemem ancak değerli meslektaşlarımın tersine istense bile bu işin 2024’ün sonuna kadar bitmeyeceğini savunuyorum. Ha diyeceksiniz ki “Siz bu meslek odası başkanlarından iyi mi bileceksiniz?” Bu konuda mütevazı olmayacağım. Evet onlardan iyi bilirim. Zira ömrümün 42 yılı köprü, viyadük, tünel inşaatlarında (Son olarak da Bursa Çevre Otoyolunda) çalışmakla geçti. Bu arkadaşların 1 metre köprü veya tünel yaptıklarını sanmıyorum. Üstelik bu projenin hacmi hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını da yazınızdan anlıyorum. Keşke bu demeçleri vermeden biraz derslerine çalışsalardı. Şimdi sadede gelirsek… Önce projenin hacmi hakkında size biraz bilgi vermem gerekiyor. Bursa-Yenişehir arasının o tarihe kadar bitebileceğini kabul edelim. (Ondan da çok emin değilim ama neyse) Bu nedenle Yenişehir-Osmaneli ayrımına bakalım. Bu kesimde zaman alıcı işler:

Proje boyu : 47 km altyapı, 115 km üstyapı Bursa’ya kadar olan kısım. (Eski ihale kısımlarının üstyapısını da Kalyon yapacak)

Tünel sayısı ve boyu: 10 adet, 13,5 km ana yol ve 5,5 km kaçış tüneli olmak üzere 19 km.

Köprü toplam boyu: 3 bin 200 metre. Yani projenin yaklaşık yarısı tünel ve viyadüklerden oluşuyor. Bu hacmi kafanızda canlandırmak açısından söylüyorum, 4 adet Bolu Tüneli diyebiliriz. Ha bunlar ful çalışılırsa, ödenek sorunu da olmazsa bitmez mi derseniz, olası aksaklıkları sıralamam lazım:

1-Bu kesim Türkiye’nin en sıkıntılı zeminlerinden birisine sahiptir. Bu kadar tünelde zemin kaynaklı sıkıntıların çıkmaması mümkün değildir. Bu sıkıntıları aşmak ve gerekli ıslah projelerini üretmek yol yapımı konusunda oldukça tecrübesiz olan idare (AYGM) nedeniyle çok zaman alacaktır.

2- Zaten AYGM’nin iş bilmezliği projeden bellidir. Böylesine zemini sıkıntılı olan güzergahta hattı mümkün olduğunca havaya kaldırıp tünelleri minimize etmek ve viyadükle geçmek yerine hattı tünel ağırlıklı zeminle boğuşarak geçirmeyi tercih etmişlerdir.

3-Her şey normal gitse bile bu tünellerde tünel açma makinesi kullanılmadığı için tünel açma hızı belli bir miktarın üzerine çıkamaz. Bu nedenle bu kadar tünelin delinip betonlanması 2 yıldan önce kesinlikle bitmez,

4-Tünellerin, köprülerin ve diğer kesimlerin bitirilmesinden sonra sıra üst yapıya gelir. Yani balast dediğimiz ray altı agrega (kalın mıcır) serilmesi, traversler ve rayların döşenmesi de en az 1 yılı bulur.

5-Elektrifikasyon, sinyalizasyon ve diğer güvenlik donanımları da en az 6 aylık iştir.

6-Tüm işlerin bitirilip kesin kabul süreçlerinin tamamlanmasıyla  birlikte uluslararası sertifikaya sahip bir firma ile hattın test süreci başlayacaktır. Bu da genelde uluslararası demiryolu federasyonunun onaylaması filan,  minimum 6 aydır. Şahsen ben bu hattın 2025 sonuna kadar bitirilmesini büyük başarı sayarım (Eski inkıtalar hariç). Saygılarımla.

Olay Gazetesi Yazarı Mustafa Özdal’ın yazısının tamamı için tıklayın…