Olay Gazetesi Bursa

‘İşin ruhunu bilerek insaflı eleştirmek lazım’

Osman Gazi Köprüsü geçiş ücretini İstanbul'daki köprü fiyatlarıyla kıyaslamanın doğru olmadığını vurgulayan Ulaştırma Bakanı Arslan, bu konudaki eleştirilerin daha insaflı yapılmasını istedi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Osman Gazi Köprüsü’nde günlük ortalama 40 bin araç garantisi olduğunu belirterek, köprü ücretinin İstanbul’daki köprülerle kıyaslanmasının yanlış olduğunu söyledi.

Arslan, gazetecilerin sorularını yanıtladı. Osman Gazi Köprüsü’nde araç geçiş garantisi hakkındaki tartışmalara yönelik bir soru üzerine, Yap-İşlet-Devret (YİD) modelinin Türkiye’de yıllardır başarıyla uygulandığını ifade eden Arslan, hatta Türkiye’deki YİD modelinin Harvard Üniversitesi’nde doktora dersi olarak okutulduğuna dikkat çekti.

​Her YİD projesinde mutlaka garanti verildiğini vurgulayan Arslan, ‘Biz projelerimizi piyasaya çıkarıyoruz, pazarlıyoruz, görevli şirketler geliyor, talipli oluyor. Sizin projeniz ekonomik değilse, fizibıl değilse, dünyada ekonomik krizin olduğu bir ortamda kabul görmezse bu projeleri yapamazsınız. Amaç, özel sektörle birlikte kamu kaynağı harcamadan bu yatırımları yapmak. Yatırım başladığı andan itibaren sizindir, özel şirketin değil. Özel şirket sadece görevli şirket olarak yapıyor ve sonrasında işletiyor. Biz hava meydanlarında da bunu yaptık. Osman Gazi Köprüsü ve İzmir’e kadar olan 384 kilometrelik otoyol da aynı kapsamdadır. Sonunda bu devletindir, devletin olacak ve işletmesini kiraya çıktığımızda çok ciddi gelir elde edeceğiz’ dedi.

 

4 ETAPTAN OLUŞUYOR

 

Arslan, projenin finanse edilebilir olması için garantinin şart olduğuna işaret ederek, köprü ve otoyolun 4 etaptan oluştuğunu ve her etabın ayrı ayrı geçiş garantisi olduğunu söyledi. İşin ruhunu bilip biraz insaflı eleştirmek gerektiğini dile getiren Arslan, ”Osman Gazi Köprüsü’nü de kapsayan Gebze-Orhangazi arasındaki kesimin ortalama günlük garantisi 40 bin araçtır. Yıl bazında hesaplanır, fazla ve eksik geçtiği günlerin ortalaması alınır, aradaki fark ödenir’ dedi.

 

KIYASLAMAK DOĞRU DEĞİL

 

Bakan Arslan, fiyatların yüksekliğiyle ilgili tartışmalara ilişkin ise dolar kurunun 1,3 lira olduğu dönemde ihaleye çıkıldığını, şu andaki kurun 2,90 lira civarında olduğunu hatırlattı. Bakan Arslan, ‘Ücret olarak 35 dolar öngörülmesine karşın biz 25 dolara düşürdük. Amaç daha fazla geçiş, daha fazla cazip hale getirmek. Köprü geçişinde yüzde 18 olan KDV’yi yüzde 8’e düşürdük. Bu düşüş de vatandaşın lehinedir. Görevli şirket, yüzde 8 de olsa yüzde 18 de olsa bu KDV’yi sonuçta Hazine’ye aktarmak zorunda. 89 liralık ücret başka yerlere göre yüksek görünse de bu boyutta bir hizmetin geçen vatandaşlar için bir karşılığı olacaktır. İstanbul’daki köprülerle fiyatı kıyaslamak çok doğru değil. Bu bir rekabet ortamıdır” diye konuştu.

HEDEF YIL SONUNA KADAR BİTİRMEK

Bakan Arslan, Azerbaycan Demiryolları İdaresi Bakanı Cavid Gurbanov ve beraberindeki heyetle de görüştü. Görüşme öncesinde açıklamalarda bulunan Arslan, hedeflerinin Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye’nin ortaklaşa yürüttüğü Bakü-Kars-Tiflis Demiryolu Projesi’ni yıl sonuna kadar tamamlamak ve hizmete sunmak olduğunu söyledi. Söz konusu projenin ulaştırma sektörü için önemine vurgu yapan Ahmet Arslan, Marmaray’la, demir ipekyolunu kesintisiz hale getirecek projeyle, Orta Asya’dan Avrupa’ya ham madde ve mamul madde hareketinin sağlanacağını kaydetti.

PERSONEL ALINACAK

Karayolları Genel Müdürlüğü’nde düzenlenen toplantıya da katılan Bakan Arslan, buradaki konuşmasında karayollarına yatırım yapmaya devam edeceklerini söyledi. Arslan, ‘170 milyon liralık iş makinası alacağız. Önümüzdeki yıl da bir sonraki yıl da buna devam edeceğiz. Karayolları ordusuna bin 280 kişilik daha teknik personel ekleyeceğiz. Artan işçi sayısıyla orantılı olarak daha büyük işler yapabileceğiz’ dedi.