Olay Gazetesi Bursa

‘Kaliteli büyüme için ihracat devreye girmeli’

Türkiye'de iç piyasa dinamiklerinin tetiklediği bir büyümenin söz konusu olduğunu belirten BTSO Başkanı Burkay, ''İhracatın büyümeye etkisi eksi 1,5. Böyle bir büyüme sürdürülebilir değil; ihracatı devreye sokmalıyız” dedi.

ASLIHAN AYDIN

Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Başkanı İbrahim Burkay, Türkiye’de ilk çeyrekte yüzde 4,8’e ulaşan büyüme ile ilgili önemli uyarılarda bulundu.  

Burkay, önceki gün Mihraplı Restoran’ta basın mensupları ile biraraya geldiği iftar programında soruları yanıtladı. Türkiye’nin yılın ilk çeyreğindeki yüzde 4,8 büyüme ile Avrupa Birliği ülkelerini geride bıraktığını, ancak bunun kaliteli bir büyüme olmadığını ifade eden Burkay, ”İç piyasa dinamiklerinin tetiklediği bir büyüme söz konusu. İhracatın büyümeye etkisi eksi bir buçuk. Böyle bir büyüme sürdürülebilir değil. İhracatı devreye sokmamız gerekiyor” dedi.

İHRACATÇI SAYISI ARTTI

Dünyadaki ekonomilerin büyüdüğünü ancak dış ticaretinin küçüldüğüne dikkat çeken Burkay, “Gelişmiş ekonomiler, gelişmekte olan ekonomiler gibi yavaş yavaş içine kapanıyor. Üretim ve sanayiyi hiç önemsemeyen Kuzey Amerika kıtasında eyaletler, teşvik politikalarıyla yarışır hale geldi. Biz de hedef ülkelerin yerine odak ülkeleri koyduk. Türkiye’nin yakın coğrafyanın dışında, ekonomik potansiyeli olan pazarlara ulaşmada mutlaka farklı desteklerle bu pazarları kullanması gerekiyor” diye konuştu. Oda olarak ihracatı artırmak için küresel fuar acentesi ile 3 bin 500 kişiyi yurt dışına götürdüklerini anlatan Burkay, son 3 yılda ihracatçı firma sayısını en fazla artıran ilin de Bursa olduğunu kaydetti.

ÇEKTE SUİSTİMALLERİN ÖNÜNE GEÇİLMELİ

BTSO Başkanı Burkay, büyümede ve iç piyasa dinamiklerini hayata geçirmede çek ile ödemenin bugüne kadar güvenilir bir metot olduğunu, ancak geçtiğimiz yıllarda ekonomik suçlarda hapis cezasının kalkmasının, güvenilirliğini ortadan kaldırdığını anlattı. Uygulamanın iç piyasada şirketler arası ödeme dengelerinde sıkıntılar yaratmaya başladığını dile getiren Burkay, “Bir ödeme evrakı 10-15 firmayı dolaşıyor. Ödenmediği takdirde de bu 15 firma nakit akışını yeniden organize etmek zorunda kalıyor. Bu da çok yönetilebilir bir süreç değil. Protesto oranları yüzde 10 ve ödeme kabiliyeti olmayan çekler yüzde 1-2’lerdeyken çok rahatlıkla yürütülebiliyordu. Fakat ciddi oranlarda artmaya başlayınca hem şirketlerin birbiri ile olan ticari ilişkileri sekteye uğramaya hem de çek aranan bir ödeme metodu olmaktan çıkmaya başladı” diye konuştu. Çek yasasında ve iflas ertelemede yeni bir düzenleme geleceğini atırlatan Burkay, “En azından suistimallerin önüne geçecek uygulamalar hayata geçirilmeli” dedi.

BURSA KUTUP YILDIZI

İleri ve yüksek teknoloji yönünde gelişmede Bursa’nın her zaman için kutup yıldızı konumunda olduğunu vurgulayan Burkay, Bursa’nın oyun planı ve politikalarının çok önemli olduğunu söyledi. Yeni politikalarla farklılaşmak gerektiğini ifade eden Burkay, “Yoksa bahsettiğimiz büyüme hamlesinin devamını sürdürmek çok mümkün gözükmüyor” dedi. Vali’nin değişmesiyle devam eden projelerde bir değişiklik olup olmayacağının sorulması üzerine Burkay, Bursa’da yürütülen projelerin sadece şehrin değil Türkiye’nin projesi olduğunu belirtti ve ekledi “Kişilerin değişmesi, belediye başkanının, valinin, BTSO başkanının değişmesi bu projeleri sekteye uğratmaz. Uğratması mümkün değil.”

ÇOCUKLARIMIZ BİZDEN HESAP SORAR

Burkay, Teknoloji OSB’nin (TEKNOSAB) Bursa için gerekli olduğunu söyledi. Sanayicinin yatırım yapacak yeterli büyüklükte alan bulamadığını belirten Burkay, “Hayatında hiç sanayi parseli almamış, aramamış bazı arkadaşlar Bursa’da sanayi parseli çok diyorlar. Biz her türlü eleştiriye, katkıya açığız. Her zaman için daha iyisini yapmak istiyoruz ama biz ilgili paydaşlar ve muhataplardan bunların geri bildirimlerini almak istiyoruz. Ben Bursa’nın ihracatını artırmak istiyorum; sanayicinin gırtlağına sarılıyorum, sanayici de benim gırtlağıma sarılıyor, ‘Bana yer bul yatırım yapacağım’ diye. Biz bunu görmezden gelirsek hepimizin çocukları ileride bizden hesap sorar. Biz bu ihtiyacı tespit ettik. Ancak 60 yıllardaki gibi plansız bir sanayileşme yapmıyoruz. Yeni nesil endüstri bölgesi diyoruz” ifadelerini kullandı.

REKABET İÇİN DENİZ YOLU

Yeni nesil endüstri bölgelerinin yapılması için Singapur’da, Hong Kong’ta özel şirketlerin olduğunu ve bu tip organizasyonlarla çalıştıklarını anlatan Burkay, “80-90’lı yıllarda belde belediyelerin hayata geçirdiği yapılarla mukayese edip, burada da çevre ile ilgili kaygıları bırakmamız gerekiyor” ifadesini kullandı. İhracatın yüzde 78’i karayolu ile yapıldığını ancak bu tip uygulamaları bırakmak gerektiğinin altını çizen Burkay, rekabet için direkt limanlara ulaşmanın önemine vurgu yaptı.