Olay Gazetesi Bursa

Tüketiciler çok uyanık olmalı

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin çok uyanık olması gerektiğinin altını çizen TÜKDER Başkanı Filizoğlu, geçen yıl Bursa'da hakem heyetlerine 24 bin şikayet geldiğini vurguladı.

AYŞEGÜL GÜRAL AKTÜRK

Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKDER) Genel Başkanı Nejdet Filizoğlu, geçen yıl Bursa’da hakem heyetlerine 24 bin şikayet yapıldığını ve bunların yüzde 87’sinin tüketici lehine sonuçlandığını söyledi.

Filizoğlu, tüketici şikayetlerinde ilk sırada bankaların geldiğini ifade ederek, bunu mesafeli sözleşmelerin izlediğini belirtti. İnternet üzerindeki küçük alışveriş sitelerinde tüketicilerin mağdur edildiğini vurgulayan Filizoğlu, ‘’Tüketicinin 14 gün içinde iade etme hakkı olmasına rağmen burada bir üçkağıt yapılıyor.

Kargolar peşin alınıyor ve sorun çıktığı zaman ortada bir firma yok. E-ticaret yapan firmaların denetlenmesi için oluşan elektronik ticari bilgi sistemi tam oturmadı ve eksiklikler var. Hakem heyetlerini bu konular çok yıldırıyor. Mesela sitede ‘1 nevresim fiyatına 10 nevresim diyor’ tüketici buna 100-150 lira gibi bir meblağ ödüyor ama tekstil artığı veya peçete geliyor.

Tanesi 1 lira etmeyecek şeyler çıkıyor. Tüketicinin çok uyanık olması lazım. Bilmediği sitelere hiç girmesin. Elektronik dolandırıcılık çok hızlı” dedi. Son dönemde devre tatillerden de yoğun şikayet geldiğine dikkati çeken Filizoğlu, meblağların 24 bin liraya kadar çıktığını ve Bursa’da 50-60 bin kişinin bu konuda mağduriyet yaşadığını anlattı.

E-Devlette evrak eklenemiyor

Bursa’dan geçen yıl yapılan şikayetlerle ilgili de bilgi evren Filizoğlu, ‘’2017’de Bursa’da hakem heyetlerine 24 bin şikayet geldi. Bunun 20 bini sonuçlandı. 4 bine yakın geçen yıldan 2018’e aktarıldı. Söz konusu şikayetlerin yüzde 87’si tüketicinin lehine sonuçlandı. Diğerleri de evrak eksiliği gibi sebeplerle reddedildi” diye konuştu.

Bakanlığın başlattığı bir uygulamayla hakem heyetlerine gitmeden e-devlet üzerinden başvuru yapılabildiğini dile getiren Filizoğlu, şunları kaydetti: ‘’Burada yapılan başvurularda tüketici ancak şikayetini yazabiliyor. Evrak koyamıyor. Bundan dolayı da red var. E-devletten şikayetini yazan insan 15 gün içinde başvurduğu hakem heyetine evrakları ek olarak getirse sorun çözülecek.

Bu sorun sistem kaynaklı. Eğer sistemi geliştirirlerse ortadan kalkar. Bu konuda talebimizi ilettik ancak mayıstan önce bunun düzeleceğini düşünmüyoruz.”

Osmangazi ikinci sırada

2018’in ilk 2 ayında sadece Osmangazi’den yaklaşık bin 500 başvuru geldiğinin altını çizen Filizoğlu, söz konusu sürede Bursa genelinde bu rakamın 2 katı şikayet olduğuna işaret etti. Nejdet Filizoğşu, ‘’Türkiye’de ilçelere bakıldığında hakem heyetlerine en çok başvuru Çankaya/Ankara’dan yapılıyor. Bunu ise Osmangazi/Bursa izliyor” dedi.