Olay Gazetesi Bursa

Ürün kalmadı fiyatlar katlandı

Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs insanların yaşam ve tüketim alışkanlıklarını da büyük ölçüde değiştirdi. Bu kapsamda pandemi sürecinde insanların yoğun olarak rağbet gösterdiği araçlardan biri de bisiklet oldu. Öyle ki tüm dünyada internet üzerinde alışveriş amaçlı yapılan bisiklet aramaları son 5 yılın zirvesini gördü. Türkiye'de ise 16 yılın en yüksek seviyesine ulaştı.

35 yıldır esnaflık ve ünlü markaların bayiliğini yapan Doğan Kılıç, “Esnaflık tarihimin en yüksek satışını bu 2 ayda yaptım” dedi. Kılıç, “Bizim yılardır en yoğun günlerimiz karne zamanları olurdu. Ama bu salgın başladıktan sonra büyük bir hareketlilik yaşamaya başladık. Tarif etmek zor ama dükkanların önüne park eden arabalar burada yolu kapatıyordu. Geçen haftaya kadar dükkanda adım atacak yer yoktu” ifadelerini kullandı.

ARTIŞ YÜZDE 80’İ BULUYOR

Bisiklet fiyatlarında geçen yıla göre büyük bir artış gözlemleniyor. Bu model ve markalarda farklılıklar gösterse de yüzde 20 ile yüzde 80’e varan artışlar var. Çocuk bisikletlerinde fiyatlar 400-800 lira arasında değişirken bu, yetişkinlerde 4 bin liraya kadar çıkıyor. Değişik özelliklere sahip bisikletlerde fiyatlar 40-50 bin liraya kadar da yükselebiliyor. Spor ve kamp malzemeleri satan büyük mağazalarda ise fiyatlar bayilere göre yüzde 30 daha pahalı.

PANDEMİ HESAPLARI DEĞİŞTİRDİ

Çarşı esnafına göre piyasada bisiklet bulunmamasının en büyük nedeni satış yapamama korkusuyla yurtdışına gönderilen bisikletler. Esnaf, “Pandemi başladığında ilk etapta Anadolu’daki çok sayıda bayi siparişlerini azalttı. O dönemde Avrupa’dan güçlü talep devam ediyordu ve bu bisikletler Avrupa’ya gönderildi. Daha sonra içeride yoğun bir talep olunca buna cevap vermekte zorlandılar” diye durumu özetliyor.

ULAŞIM ARACI OLDU

Kendilerine bisiklet almak için gelen müşterilerin ilk neden olarak toplu taşımayı söylediğini belirten Doğan Kılıç, “Salgınla beraber insanlar artık bisikleti bir ulaşım aracı olarak görmeye başladı. Özellikle sahil bandına yakın, düzlüğün ve parkların fazla olduğu ve sitelerin yoğunlaştığı bölgelerde çok daha fazla kullanım var” şeklinde konuştu. 30 yılı aşkın süredir çarşıda bisiklet satan Yusuf Sülün ise “Bisikletle birlikte yan ürünlerin de satışı arttı. Aileler artık bisikletleri arabalara bağlamak için kullanılan bisiklet aparatlarını da satın alıyor. En büyük etken insanların toplu taşımayı kullanmak istememesi” dedi.