Olay Gazetesi Bursa

Pandemiyle doğan sorun: Toplu ulaşımın eski haline gelmesi zor!

Tekrarlamakta yarar var… 1989 yerel seçimlerinden bu yana trafik sorunu en önemli gündem ve Büyükşehir yönetimleri ulaşım projelerine ağırlık veriyor. Fakat… Ne kadar yeni yol açılırsa açılsın, ne kadar köprülü kavşak yapılırsa yapılsın ve kavşak düzenlensin Bursa kent olarak yapılanları çabuk tüketiyor ve kısa sürede trafik sorunu yeniden en önemli sorun olarak ortaya çıkıyor. Bunda […]

Tekrarlamakta yarar var… 1989 yerel seçimlerinden bu yana trafik sorunu en önemli gündem ve Büyükşehir yönetimleri ulaşım projelerine ağırlık veriyor.

Fakat…

Ne kadar yeni yol açılırsa açılsın, ne kadar köprülü kavşak yapılırsa yapılsın ve kavşak düzenlensin Bursa kent olarak yapılanları çabuk tüketiyor ve kısa sürede trafik sorunu yeniden en önemli sorun olarak ortaya çıkıyor.

Bunda da araç sayısının rekor şekilde artması en önemli etken oluyor. O nedenle, kent içi ulaşımda çözüm toplu ulaşımda görülüyor.

Aslında…

Toplu ulaşımı geliştirmeye yönelik yapılanlar da küçümsenecek gibi değil.

Hatta…

Özellikle raylı sistem taşımacılığında kentin omurgası kabul edilen hattan daha fazla yararlanma çabaları sonuç verme aşamasına gelmişti ki pandemi süreci ortaya çıktı ve insanlar çekinince toplu taşıma büyük yara aldı.

Bu durumu…

Bursa’nın toplu ulaşımını Burulaş Genel Müdürü olarak 8.5 yıl yöneten Levent Fidansoy’la konuştuk. Yıllarca yönettiği toplu ulaşıma ilişkin değerlendirme yaparken şuna dikkat çekti:

Pandemiden sonra Bursa’da kısa ve orta vadeli toplu ulaşıma talebin eski haline gelmesi beklenmiyor.”

Şunu da önemsiyor:

Bursa’da şu an raylı sistem taşımacılığının yüzde 60 kapasiteyle yapılması bile Türkiye’deki diğer kentlerle karşılaştırıldığında memnuniyet verici.”

Gözlemi şu:

Yine de insanlar özel araçlarıyla yolculuk yapmaya yöneldiler. Hem trafiğe kayıtlı araç sayısının farklı nedenlerle artması, hem toplu taşımayı tercih etmeyenlerin özel araçlarıyla trafiğe daha çok çıkmaları trafik sıkışıklığını arttırıyor.”

Üzerinde durduğu şu:

O nedenle trafikteki araçlara göre düzenleme yapılmalı.”

Yani…

Yani, trafikteki araç sayısını azaltmak için konuşulan servis saatlerinin yeniden düzenlenmesi konusu önemli. Bu düzenlemeyle yoğun saatlerde daha az sayıda aracın yollara çıkması sağlanabilir.”

Önerisi şu:

Servisler ara yollara girmeyebilir. Bazı fabrikalar ortak servis kullanabilir. Servislerin metroya kadar çalışması da çok önemli.”


Bursalı otobüsler Avrupa yollarında

Kent içi toplu ulaşım araçlarında Bursa’da üretilen otobüslerle minibüs-midibüsler Avrupa yollarında giderek artıyor.

İtalya’nın başkenti Roma caddelerinden sonra Romanya’ya elektrikli otobüs ihraç etmeyi sürdüren Karsan’dan sonra Bursa’nın yüz akı Güleryüz’ün ürettiği otobüsler Sırbistan’ın başkenti Belgrad caddelerine çıktı.

Güleryüz’ün ürettiği 14 adet Cobra Ecoline otobüsü teslim edilirken, Karsan da Romanya’nın Suceava kentine 10, Baclean kentine 8 adet Jest Electric aracı gönderdi.

Milli mücadelede Bursa’nın önemini gösteren en özel yıldönümü

Aslında… Doğu Akdeniz haberleri nedeniyle güncel gündemle örtüşen bir yıldönümü var önümüzde.

O da şu:

Yunan 10 Temmuz 1920’de Bursa’yı işgal ettiğinde TBMM kürsüsüne Puşide-i Siyah, yani siyah örtü örtüldü. Bu örtü, 6 Eylül 1922 günü verilen takrir, yani önergeyle de kaldırıldı.

Bu süreç…

Bursa’nın kurtuluş tarihi olan 11 Eylül’le de örtüşüyor.

İşte…

TBMM kürsüsündeki siyah örtünün kaldırılması önergesi verilen 6 Eylül 1922’nin yıldönümünde Kent Kültürü Derneği özel etkinlik düzenledi.

Başkan Yardımcısı Kamil Goral’la ziyaretimize gelen Kent Kültürü Derneği Başkanı Mutlu Çınar o etkinlik için şu bilgiyi verdi:

İnegöl’ün de kurtuluş günü olan 6 Eylül’de, TBMM’deki birinci dönem milletvekillerimiz olan Ahmet Lakşe’nin İnegöl’deki, Necip Saydam’ın da Yenişehir’deki mezarlarına vefa ziyareti yapacağız.”

Görünen o ki…

Bursa’nın etkinlik ajandasına Mutlu Çınar sayesinde yeni bir yıldönümü giriyor.


Anadolu başkentleri Ankara’da buluşuyor

Sohbet sırasında… Kent Kültürü Derneği Başkanı Mutlu Çınar ve Başkan Yardımcısı Kamil Goral’dan yeni bir etkinliğin daha haberini aldık.

Çınar o etkinliği şöyle açıkladı:

Kurucu, kadim ve ebedi başkent Ankara’da, Anadolu’nun kurucu ve kadim başkentlerini 13 Ekim’de buluşturacağız.”

Projede…

Anadolu Selçukluları’nın başkent yaptığı İznik ve Osmanlı’nın ilk başkenti Bursa’nın yanı sıra Selçuklu başkenti Konya ile Osmanlı başkentleri Edirne ve İstanbul ilk kez buluşacaklar.

İzmir Yolu’ndan Uludağ Üniversitesi’ne daha kolay ulaşım yolu

Anımsıyoruz da… Kent içindeki farklı yerlerde eğitim yapan Bursa Uludağ Üniversitesi 1982 yılında Görükle Kampusu’na taşındığında uzaklığı nedeniyle çok eleştirdi olmuştu.

Hatta…

18 kilometre uzaktaki kampus için “Karacabey’e yapsaydınız” diye tepki gösterenler bile görülmüştü.

Şimdilerde…

Görükle’ye kadar kent dolduğu gibi, Görükle’den sonra yeni yerleşimler ortaya çıkmaya başladı. Ayrıca, bomboş arazi olan UÜ Görükle Kampusu yeni yapılan fakülte binaları ve sosyal yapılarla giderek dolmaya başmladı.

Bir yandan da…

Kampus sınırına kadar gelen kentin ve bunun oluşturduğu trafiğin içinde kaldı.

O nedenle…

İzmir Yolu ve Görükle7den iki girişi bulunan kampusa daha kolay ulaşım için yeni bir yol yapılıyor. Bu yol, İzmir Yolu girişinden başlıyor ve Bursaray İstasyonu ile entegre olup kampusa ulaşıyor.

Projede…

Toplu ulaşım sağlayan otobüsler için park alanları ve peronlar da yer alıyor.


Bu dünyadan Himmet Coşkun çakır geçti

Onu… 1977’de Bursa Eğitim Enstitüsü Müdürü olarak tanıdık. Çok zor bir dönemde görev yaptı.

1989-1996 yılları arasında Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürü olarak görev yapan Himmet Coşkun Çakır emekli olup döndüğünde zaman zaman uğrardı. O sohbetlerde heyecan ve coşkusunu kaybetmediğini görürdük.

Birkaç yıldır görünmüyordu. Önceki akşam telefonundan çocuklarının gönderdiği mesajla vefat ettiğini öğrenince çok üzüldük.

Yaşamında hiç yenilmedi, ama kansere kaybetti. Allah rahmet eylesin.