Olay Gazetesi Bursa

Ulaşım sorununa ‘taşımacı’ gözüyle bakış: Planlama olmazsa çözülemez

Uzun yıllar… Sırtını Uludağ’a dayayan, önünde verimli ova toprakları uzanan Bursa’nın tek ana aksı Yeşil-Çekirge hattıydı ve bu hattaki trafik sorunu için çözüm aranıyordu. 1990’lı yıllardan itibaren Kestel’den Görükle’ye uzanan yol ana aks olarak öne çıktı. Şimdi kentin trafik yükünü taşıyan bu yol için çare aranıyor. Elbette çok değerli görüşler ortaya çıkıyor, hepsini çok önemsiyoruz. […]

Uzun yıllar… Sırtını Uludağ’a dayayan, önünde verimli ova toprakları uzanan Bursa’nın tek ana aksı Yeşil-Çekirge hattıydı ve bu hattaki trafik sorunu için çözüm aranıyordu.

1990’lı yıllardan itibaren Kestel’den Görükle’ye uzanan yol ana aks olarak öne çıktı. Şimdi kentin trafik yükünü taşıyan bu yol için çare aranıyor. Elbette çok değerli görüşler ortaya çıkıyor, hepsini çok önemsiyoruz.

Bu kez…

Bursa’nın ilk servisçilerinden rahmetli Mustafa Yetişen’in oğlu, ODTÜ’yü bitirdikten sonra Bursa’nın ilk taşıma kooperatifi BUROK’un kurucularından ve ulaşım sorunlarına kafa yoran babadan taşımacı Kenan Yetişen’i dinledik.

Taşımacı gözüyle sorunu şurada görüyor:

“Son 50 yılda yapılan devasa fabrikaların bulunduğu Organize Sanayi Bölgeleri’nin sayısı 20’yi geçti. Buralarda çalışanlar kent merkezinde ikamet etme direnci gösteriyor.”

Üzerinde durduğu şu:

“Geçen süreçte yol açma ve genişletme çalışmalarına ağırlık verilmedi. Bir asır önce açılan yollar kullanılıyor.”

Ardından…

“Çalışan fertler akşam evlerine gelirken, araçlarını şehir dışında mı bırakmalı, yoksa kent merkezlerinde oluşturulan oto parklara bırakmaları mı daha uygun?” diye sorup gözlemini dile getirdi:

“Kent merkezi trafik yoğunluğu aslında pek yok. Ana sorun Doğu-Batı istikametindeki ana arterle ona bağlanan yol ve kavşaklarda.”

Dikkat çektiği şu:

“Hiçbir ülkede dik bir dağa yaslanmış, 20’den fazla sanayi bölgesi, 3-4 devasa hastanesi, stadyumu ve iki devasa üniversitesi aynı hat üzerinde bulunan 3 milyonluk kent yok.”

Yine…

Yeni yol ve otopark gibi yatırımların gündeme gelemediğini vurguladıktan sonra taşımacı gözüyle gördüğünü dile getirdi:

“Ulaşım, yatırım ve yapılaşma konuları artık günlük siyasi oluşumlardan etkilenmeyen, konunun bilincinde olan heyet tarafından yürütülmeli.”

Şu da önemli:

“Kentimizin imar anayasası olmalı ve bu plana sadık kalınarak yatırımlar yapılmalı.”

 

Trafikteki ‘minibüs seli’ sorunu için öneriler

Sabah-öğle okul servisleri ve akşam OSB’lerden çıkan minibüs seli trafiği boğuyor.

Servis taşımacılığı deneyimiyle Kenan Yetişen şunları öneriyor:

“Fabrikaların ve okulların personelini ara sokaklardan toplaması sonucu, kent içinde minibüslerin yarattığı sıkışıklık ürpertici oranda artıyor. Oysa, otobüs taşımacılığına özen gösterilmeli. Küçük fabrikalar ortak servis kullanmalı. Personel-öğrenci servis menzilleri 10-15 kilometreyle sınırlanmalı.”

 

Bursa’nın gerçeği: Uçtan uca sabah-akşam çalışan ve öğrenci taşınıyor

Gerçek ortada… Bursa’da sabah-akşam kentin bir ucundan diğerine işçi ve okul servileri gidip-geliyor.

Aileden taşımacı Kenan Yetişen de buna dikkat çekerken şunu söylüyor:

“Kent planlamasında yatırım-yerleşim-ulaşımın dengesine dikkat edilmeli. Karar aşamasında bunları dile getirebilecek kadrolar günlük siyasi hareketlenmeden korunmalı.”

Şu da önemli

“Kent içi ulaşımda 1-10 durak yolculuk ücretinin aynı olması ulaşım sorununa çözümü zorlaştırıyor. 800 yolcu kapasiteli raylı sistem, 50 yolcu kapasiteli otobüsler, 20 kişilik minibüsler, 4 yolculu dolmuşlar aynı ücretle yolcu taşıyor. Bu da 5-10 kilometrede özel araç kullanımını avantajlı hale getiriyor.”

Bir de uyarısı var:

“Kent içi dolmuş ve minibüsler belediye ile aynı ücretle yolcu taşırken plakaların değeri artıyorsa bu konu iyi irdelenmeli.”

 

Efsane müdüre bestelenen şiirleriyle anma

Ertuğrul Seyhan 1972 yılında Bursa İl Milli Eğitim Müdürü olduğunda 36 yaşındaydı. 42 yaşına kadar kaldığı görevde ilkokulsuz köy bırakmadı. 9 ortaokula 12, 3 liseye 9 yeni lise ekledi. İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi, Bursa Anadolu Lisesi, Uludağ Üniversitesi ve Tıp Fakültesi açılışlarında emeği var.

2018’de vefat eden Ertuğrul Hoca’nın Divan’ından bazı şiirleri Mehmet Kemiksiz besteledi. 27 Kasım Cumartesi akşamı Tayyare Kültür Merkezi’nde özel konserde seslendirilecek.

 

Muradiye Külliyesi hak ettiği değeri buldu, Bursa’nın ziyaretgâhı oldu

Aslında… Bursa’nın Türk-İslam yaşamı Hisar’da, ama Osmanlı geçmişi Muradiye’de başlar. Bursa’yı ve geçmişini anlamanın yolu Muradiye Külliyesi’nden geçer.

Çünkü…

Fatih Sultan Mehmed’in babası, Osmanlı’nın 6. padişahı II. Murad’ın türbesi çevresindeki türbelerde 8 şehzade, 7 şehzade oğlu, 5 şehzade kızı, 2 sultan eşi, 1 sultan kızı yatar.

Ne var ki…

Muradiye Külliyesi yıllarca kent gündeminde hak ettiği yeri bulamadı ve ziyaretlerde ihmal edildi.

Son dönem…

Muradiye Camii İmam Hatibi Lütfi Taşçı’nın özel çabalarıyla bu durum aşıldı ve kente gelen protokol Muradiye Külliyesi’ni de ziyaret programlarına almaya başladı.

Hafta içi ve hafta sonu okulların tatil, havanın güzel olmasının da etkisiyle Muradiye Külliyesi’nde ziyaret yoğunluğunu gösteren fotoğraflara bakarken bunları düşündük.

 

Mehmet Emin Hoca’dan sabah namazında Hadis sohbeti

Yıllarca… Mezun olduğu BUÜ İlahiyat Fakültesi’nde öğrenci yetiştiren Prof. Dr. Mehmet Emin Ay 2011 ve 2013 yıllarında iki kez Bursa Müftüsü olarak görev yaptı.

Kraliçe II. Elizabeth’e Yeşil Cami’de Kur’an okuyan Mehmet Emin Hoca, amblemini tasarladığı İlahiyat’a döndükten sonra da boş durmadı.

Bu kez…

Ataevler’deki Şeyh Edebali Camii’nde sabah namazında Hadis sohbetlerine başladı. İlk sohbete AK Parti Bursa Milletvekili Osman Mesten ve Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş da katıldı.