Olay Gazetesi Bursa

Vergi incelemelerinde yeni dönem ve durum tespiti

Hazine Ve Maliye Bakanlığınca geçtiğimiz 2 yıl içerisinde önemli sayılabilecek değişikliklere gidildi .Vergi Oranlarında yapılan artış düzenlemeleri yanında enflasyon muhasebesi, İndirimli Kurumlar Vergisi ,Asgari Kurumlar Vergisi vb konularda çok sayıda yasal düzenleme tebliğ genel hayata geçirildi. Son olarak 13 Mayıs 2025 tarih ve 32899 sayılı Resmi Gazete’de VERGİ İNCELEMELERİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE […]

Hazine Ve Maliye Bakanlığınca geçtiğimiz 2 yıl içerisinde önemli sayılabilecek değişikliklere gidildi .Vergi Oranlarında yapılan artış düzenlemeleri yanında enflasyon muhasebesi, İndirimli Kurumlar Vergisi ,Asgari Kurumlar Vergisi vb konularda çok sayıda yasal düzenleme tebliğ genel hayata geçirildi.

Son olarak 13 Mayıs 2025 tarih ve 32899 sayılı Resmi Gazete’de VERGİ İNCELEMELERİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPLMASINA DAİR YÖNETMELİK” yayımlanmış ve Yönetmelik değişikliği 13 Mayıs 2025 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.  Söz konusu yönetmelik ile  vergi inceleme  süreçlerinin elektronik ortamda gerçekleştirilmesine ilişkin yasal altyapı oluşturulmuştur.

Buna göre vergi inceleme sürecinde defter ve belgeler, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından oluşturulan elektronik sistem üzerinden ibraz edilebilecek, inceleme görüşmeleri bu sistem üzerinden görüntülü ve sesli yapılabilecek, inceleme tutanakları elektronik imza ile imzalanabilecektir.

 

Yapılan Değişiklikler

 

31/10/2011 tarihli ve 28101 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’te yapılan değişiklikler özetle aşağıdaki gibidir:

 

Genel Değerlendirme

 Bakanlıkça yapılan bu düzenlemelerin  son derece önemli sayılabilecek hükümler içerdiğini söyleyebiliriz. Çok daha önce yapılarak hayata geçirilmesi gerekli bu düzenlemelerin geçte olsa yapılması olumlu bir gelişme olarak değerlendirilebilir.

Ancak yapılan bu düzenlemeler kadar bu ve  buna benzer düzenlemelerin sağlıklı bir şekilde hayata geçirilmesi, uygulamaların mükellef haklarını gözetecek, yaşanan bürokrasiyi ortadan kaldıracak şekilde gerçekleştirilmesi de son derece önemlidir.

Üzülerek ifade etmeliyim ki Maliye idaresi son yıllardaki uygulamalarıyla  mükellefleri, mükelleflerin vergi ödevlerini yerine getiren   meslek mensuplarını (YMM,SMM)üzen uygulamalara imza atmıştır. Bugün geldiğimiz noktada Objektif kurallara bağlanarak süre ve  kural bazlı esaslar getirilerek herkes için eşit uygulanacak düzenlemeler ile çözülebilecek KDV İade alacakları  bile uygulamada sorun olarak karşımızda durmaktadır .Her ilde herkes için yapılan farklı uygulamalar meslek mensuplarının maliye idaresine olan güvenini azaltmıştır. Yine son 1 yıllık süreçte enflasyon düzeltmesi konusunda yapılan sürekli değişiklikler ve bu değişiklikleri geriye dönük uygulamaya zorlanan meslek mensupları son derece zor durumda kalmışlardır.

Tahsilatın artırılması amacıyla uygulamaya konulan Elektronik Haciz ve benzeri uygulamaların zamanlaması konusunda  yapılan hatalar nedeniyle çok sayıda mükellefin de maliye idaresine olan  güvenini azalttığı gibi ,Rehberlik anlayışını ön planda tutan bir vergi incelemesi ve teftiş anlayışı yerine cezalandırmayı ön planda tutan  bir anlayışın ön planda olması da  çok sayıda mükellefi zor durumda bırakmıştır. Ekonominin kırılgan bir yapı içinde olduğu dönemlerde Vergi incelemelerinde aslolan vergi kayıp ve kaçağının önlenmesi yanında  şirketlerin  ayakta kalabilmeleri ,rekabet edebilecek   yönlerinin  zarar görmemelerini temin etmektir.

Bu açıklamalar çerçevesinde maliye idaresinin önümüzdeki süreçte hayata geçirdiği düzenlemeleri sağlıklı bir şekilde hayata geçirmesi  bu ve benzeri konuları masaya yatırması konunun tarafları konumunda bulunan TOBB,TÜRMOB,TİSK,TESK vb  sivil toplum kuruluşları ile gerekli istişareleri de yaparak yeni bir yol haritası belirlemesinde büyük fayda olacaktır.