Olay Gazetesi Bursa

2 dakikalık sıklığa 140 milyon liralık yatırım

Gelişmiş kentlerin toplu ulaşım sorunu, hangi şehre giderseniz gidin, muhakkak raylı sistemle çözülmüştür. Bunu 1,5 asır öncesi yapan şehirler var. Örneğin; İngiltere’nin başkenti Londra metrosun dünyadaki en eski metro olduğu bilinir. İngilizler 1876’da sistemi devreye almışlar. Bizim Bursa’nın hafif raylı sisteminin temeli 1998’de atıldı, 2002’de yolcu taşımaya başladı. O süreçleri gazeteci olarak başından beri izledik. […]

Gelişmiş kentlerin toplu ulaşım sorunu, hangi şehre giderseniz gidin, muhakkak raylı sistemle çözülmüştür.

Bunu 1,5 asır öncesi yapan şehirler var.

Örneğin;

İngiltere’nin başkenti Londra metrosun dünyadaki en eski metro olduğu bilinir. İngilizler 1876’da sistemi devreye almışlar.

Bizim Bursa’nın hafif raylı sisteminin temeli 1998’de atıldı, 2002’de yolcu taşımaya başladı. O süreçleri gazeteci olarak başından beri izledik. O tarihten bu yana da Bursaray kenti bir uçtan diğerine sarıyor. Fakat sürekli gelişen, büyüyen şehre yetmez oldu.

Bursaray’ın açıldığı günden itibaren katar geçiş sıklıkları çok uzundu. Bunu düşürmek büyük bir yazılım ve altyapı yatırımı gerektiriyordu.

Bugüne dek yapılamadı.

Biraz da sistemi kuran Alman Siemens firmasının kaprisi ve yüksek rakam istemesi yüzünden tren katarlarının istasyonlardan daha sık geçmesi bir türlü sağlanamadı.

Örneğin; halen Emek hattı 7,5-8 dakikalık sıklıkla geçiyor. Bu düşürülemedi.

BURULAŞ, gerçekleştirdiği ihale ile Bursaray’ın sinyalizasyon optimizasyonunu tamamladı.

Dün devreye alınan sistemle artık sadece Üniversite-Kestel hattında trenler 2 dakika sıklıkla istasyonlardan geçecekler.

Emek hattında ise yolcu talebi az olduğu için geçiş sıklığı değiştirilmedi.

Dün Acemler’de beraberinde milletvekilleri Ahmet Kılıç, Atilla Ödünç ve basın mensuplarıyla birlikte sistemin ilk denemesini yapan, üç istasyon bizzat treni kendi kullanan Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş’dan yatırımın önemini dinledik.

Şehreküstü’ye kadar aynı koltukta geldiğimiz trenden indikten sonra burada 12,5 milyon Euro’luk, yaklaşık bugünkü kurla 140 milyon liralık bir yazılım yatırım yapıldığını, kapasitenin yüzde 66 oranında artırıldığını öğrendik.

Aktaş’a burada AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan ile İnegöl Belediye Başkanı Alper Taban da eşlik etti.

Başkan Aktaş mutluydu.

BURULAŞ Genel Müdürü Mehmet Kürşat Çapar da sistemin daha çok yolcu taşır hale getirilmesinden keyif alanlardandı.

Başkan, artık bu programla sistemin günde 280 bin değil, 440 bin yolcu taşıyacağını açıkladı. Aktaş, çalışmayla atıl kapasitenin değerlendirildiğini hatırlattı sonra da bütün bunların kazası belasız tamamlanmasına da  başkanın şükrettiğini gördük.

Çünkü; çalışmaların tamamı gece saatlerinde yapıldı. Alman mühendislerden de destek alındı.

Bursaray’ın en yoğun hattının artık 2 dakikalık aralıklarla tren geçmesi sevindirici.

Başkan, kapasitenin tam olarak kullanılması için şehrin değişik noktalarına park et-devam et yaptıklarını, Bursalıların araçların buralara park ederek raylı sistemi kullanabileceklerini söyledi.

Aktaş, ayrıca önümüzdeki günlerde toplu taşımayı teşvik için yeni hamlelerinin olacağını ve kısa vadede yolcu biletlerine zam yapılmayacağını da müjdeledi.

Aktaş’ın verdiği bir bilgi daha var ki, sistemin devreye alındığı tarihten bu yana Bursa yüzde 20 büyümüş. Dolayısıyla raylı sisteme olan ihtiyaç da artmış.

 

Görükle hattı müjdesi

Başkan Aktaş, Şehreküstü’ndeki törende Bursalılara bir de müjde verdi.

Bursaray’ın Üniversite-Görükle hattının yapımına önümüzdeki yıl başlanacağını duyurdu.

Doğrusu bu gelişme Bursa için son derece önemli. Çünkü kent batıya doğru büyüyor. Bunun, ikinci kez iptal edilen Emek-Şehir Hastanesi paketinin içine dahil edileceğini duymuştuk. Demek ki, orada mesafe alınmış. Başkan gelecek yıl başlanacağını müjdelediğine göre demek ki, bu iş bitmiş. Açıklamayı da sanırız Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan yapacak.

Aktaş’ın bu ifadeleriyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın raylı sistemde ikinci bir desteğini daha almış olacağız.

Başkan, T-2 hattını da önümüzdeki yıl ortalarında bitirme sözü verdiklerini, burayı da devreye alacaklarını yineledi.

 

Odunluk istasyonu devrede

Kent, sistemin devreye alındığı 1998’den itibaren yüzde 20 büyüdüğüne göre sistemin de yeni yerleşim bölgelerine uzaması şart.

Bursaray’ın 39 istasyonu var. Odunluk istasyonunu eski Başkan Recep Altepe Suryapı’ya yaptırmak istedi. Firma kabul etti, protokol imzaladı ama iş para ödemeye gelince yan çizdi.

İhale edilen o istasyon uzunca zamandır yüklenici firma Öztimurlar’ın ağırdan almasıyla da sürüncemede kalmıştı.

Suryapı’nın Bursa ve Bursalılara taahhüt ihlali nedeniyle yüklenici firmaya ödeme yapılmıyorsa, ihalenin de iptali gerekmez miydi?

Yüklenici, Odunluk istasyonunu bitiremedi. Büyükşehir özkaynakla burayı tamamlama kararı aldı. Sorunu kucağında bulan Aktaş nihayet Odunluk istasyonunu bitirdi. Başkan, burada dünden itibaren yolcu alınmaya başlandığını duyurdu.

Acemler-Nilüfer arasındaki 3 kilometrelik mesafe Bursaray’ın iki istasyon arasındaki en uzun mesafesiydi. Araya Odunluk istasyonu da alınmış oldu.

Aktaş’ın dün haklı bir çağrısı daha vardı. Özel Halk Otobüsleri ile uyumlu çalıştıklarını, sisteme Doğu hattındaki minibüslerin de girmesini istediklerini ifade etti.

Bursa’nın bu sorununa artık neşter vurulmalı.