Olay Gazetesi Bursa

Bursa’ya yerli otomobil nasıl geldi?

Doğrusu sürpriz olmadı. Nitekim eğer yerli otomobil üretilecekse Türkiye’nin Detroit’i olarak anılan Bursa, en ideal kentlerden biriydi. Yani perşembenin gelişi çarşambadan belliydi aslında. Ancak nihayetinde son kararı Cumhurbaşkanı Erdoğan verecekti. Yani Erdoğan, bir başka kenti, mesela sanayisi güçlü Kocaeli’ni işaret etseydi de kimse bu kararı tartışamayacaktı. Neticede Erdoğan, Bursa’da karar kıldı. Peki Erdoğan neden Bursa dedi? Kuşkusuz kararın çok sayıda […]

Doğrusu sürpriz olmadı.

Nitekim eğer yerli otomobil üretilecekse Türkiye’nin Detroit’i olarak anılan Bursa, en ideal kentlerden biriydi.

Yani perşembenin gelişi çarşambadan belliydi aslında.

Ancak nihayetinde son kararı Cumhurbaşkanı Erdoğan verecekti.

Yani Erdoğan, bir başka kenti, mesela sanayisi güçlü Kocaeli’ni işaret etseydi de kimse bu kararı tartışamayacaktı.

Neticede Erdoğan, Bursa’da karar kıldı.

Peki Erdoğan neden Bursa dedi?

Kuşkusuz kararın çok sayıda teknik gerekçesi öne sürülebilir.

Mesela, bir sanayi kenti olmasının ötesinde Bursa’nın 2 otomotiv fabrikasına ev sahipliği yapması temel gerekçeler olarak belirtilebilir.

Yani Bursa, otomobil üretiminde diğer kentlere kıyasla deneyimli bir kent olduğu için tercih edildi denilebilir.

Ancak daha da önemlisi Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Bursa’yı bugüne kadar hiç önemsemediği kadar önemsemesi.

Nitekim Bursa, 31 Mart seçimlerinden sonra AK Parti’nin sahip olduğu en büyük il belediyesi oldu.

O halde yaklaşık 5 bin kişinin istihdam edileceği 22 milyarlık Cumhuriyet tarihinin en büyük yatırımının Bursa’ya gelmesi de kaçınılmazdı.

Dün iktidar mensubu bazı siyasetçilerle görüştüm.

Tümü benzer şeyler söylediler:

Evet, yerli otomobilin Bursa’da üretilmesi için lobi yaptık ancak Cumhurbaşkanı bu kararı resen aldı. Çünkü Cumhurbaşkanı Bursa’yı çok önemsiyor.

Yerli otomobilin Bursa’da üretilecek olmasının işaretleri Çevre ve Şehiricilik Bakanı Murat Kurum ile Gençlik ve Spor Bakanı Mehmet Kasapoğlu’nun Bursa’ya yaptığı/yapacağı yatırımlardan belli olmuştu zaten.

Ankara’dan bir AK Partilinin şu sözüyle yazının bu bölümüne noktayı koyalım:

Bursa, 31 Mart’tan sonra altın çağını yaşıyor. Su akarken testiyi doldurmalı.

 

Başarısız ‘Devrim’ girişiminden gerçek devrime

 

Çok ama çok geç kalınmış bir gelişme yerli otomobil.

Çünkü dünyanın tüm gelişmiş ülkeleri, ekonomik refahını teknolojik ilerlemeyle sağlamışlar.

Yerli otomobil hem Türkiye’nin dünyadaki algısını değiştirebilir, hem de pazarda tutması halinde dış ticaret açığını önleyebilir.

Yani nereden bakarsanız bakın otomobil üretimi ülkenin faydasınadır.

1961’de Devrim isimli başarısız girişimden yaklaşık 60 yıl sonra yerli otomobil hayali gerçeğe dönüşüyor.

İktidarda hangi partinin olduğunun hiçbir önemi yok.

 

Yerli otomobil ve Bursa

 

Yerli otomobilin Bursa’da üretilecek olması kentte bir bayram havası estirdi.

Evet hiç kuşkusuz 5 bin yeni istihdam önemli.

Aileleriyle çarpın 20 bin kişi faydalanacak yeni otomobil fabrikasından.

Yan sanayisi, nakliyecisi, tedarikçisi derken binlerce insana da yeni iş sahaları açılacak.

Ancak bir yandan da Bursa’ya yeni bir göç dalgası gelecek.

Ayrıca ‘Bursa’nın sanayiye doyduğu ve artık yönünü tarıma ve turizme çevirmeli’ diyen birçok kişi var ki, yabana atılacak şeyler söylemiyorlar.

Hem Bursa’da üretim yapan 2 otomobil fabrikasının kente sağladığı katkılar son derece sınırlı değil mi?

Tofaş ve Reno Bursa’da yaptıkları üretim sayesinde milyarlarca dolar kar elde ettiler ancak sorarım, istihdam dışında bu kente ne fayda sağladılar?

Kaç tane okul yaptılar, kaç sosyal sorumluluk projesinde yer aldılar? kaç sağlık merkezinin yapımına imza attılar?

Daha düne kadar vergilerini bile Bursa’da ödemiyorlardı.