Olay Gazetesi Bursa

Çılgın mucitlerden dört mevsimde dört dörtlük proje

Rüzgâr estiğinde rüzgâr türbini, güneş çıktığında güneş paneli oluyor. Yağmur veya kar yağdığında ise, grafen madde sayesinde elektrik üretebiliyor. Yani dört mevsimde de elektrik üretiyor. Bursa Tan Okulları öğrencileri, ‘Hibritan’ ismini verdikleri  projeyle Bursa Bilim Şenliği’nde birincilik elde etti. Okul yetkilileri, dünyada güneş, rüzgâr, yağmur ve kardan elektrik üretebilen ilk projeyi ürettiklerini söyleyerek, seri üretime […]

Rüzgâr estiğinde rüzgâr türbini, güneş çıktığında güneş paneli oluyor. Yağmur veya kar yağdığında ise, grafen madde sayesinde elektrik üretebiliyor. Yani dört mevsimde de elektrik üretiyor. Bursa Tan Okulları öğrencileri, ‘Hibritan’ ismini verdikleri  projeyle Bursa Bilim Şenliği’nde birincilik elde etti. Okul yetkilileri, dünyada güneş, rüzgâr, yağmur ve kardan elektrik üretebilen ilk projeyi ürettiklerini söyleyerek, seri üretime geçilmesi halinde ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacaklarını kaydetti.

 

Bursa Tan Okulları Kurucusu Can Akyollu, milli bir proje ürettiklerini söyleyerek, seri üretime geçilmesi halinde dünyada fark yaratacaklarını belirtti. Okulun kurucularından Ertan Kaya, ismi gibi kendi de milli olan bir proje  geliştirdikleri için çok mutlu olduklarını söylerken, Bilim ve Teknoloji Öğretmeni Salih Güngör, proje sayesinde yüzde 70 elektrik tasarrufu elde edilebileceğini kaydetti. Projenin mucitlerinden Kerem Çalışkan ise, “Biz bu projeyi mili proje olarak adlandırıyoruz. Çünkü yurtdışı ülkelerine çok ciddi miktarda doğalgaz parası ödüyoruz. Bu ödediğimiz paranın bilime, sanata, kültüre, turizme, eğitime harcanmasını istiyoruz” diye konuştu.

 

Bursa Bilim Şenliği’nde Hibritan isimli projeyle çocuk kâşifler kategorisinde birincilik elde eden mucitler, başarı öykülerini anlattılar.

Konuklarımız Tan Okulları kurucuları Can Akyollu ve Ertan Kaya, Bilim Teknolojileri Öğretmeni Salih Güngör ile  öğrenciler Semih Eren, Kerem Çalışkan, Melis Dinçer, Işıl Kırbaç, Gökçe Şen, Fulya Erten, Şeyma Deniz, Ece Bayrakçıoğlu, Ebren  Gütmen.

 

“MİLLİ PROJE ÜRETTİK”
 

Tan Okulları Kurucusu Can Akyollu: Türkiye’de fark yaratan öğrenciler yetiştirmek istiyoruz. Teknoloji alanında çok iddialıyız. Atatürk’ün çağdaş uygarlık seviyesine çıkmalıyız dediği noktada, ülkemizin lider ülke olma hedefiyle, yüksek teknoloji üreten çocuklar yetiştirmek iddiasındayız. Özellikle bu projede, fikirlerin bizden çıkmasını değil de çocukların kendi içinden gelmesini istedik. Çocukların, sığ tartışmaların dışında, gündelik sorunlara çare üretmeleri gerektiğini düşünüyoruz. O nedenle Salih Hoca (Güngör) ile bu projenin destekçisi ve yürütücüsü olduk. Projenin 3 ile 4 bin lira maliyeti var. Üniversiteden ve çeşitli sanayi kuruluşlarından destek aldık. Biz bu projeye  inandık ve sonuçta ortaya çok ciddi bir konstürksiyon çıktı. Gerçekten milli  proje ürettik. Sanayi kuruluşlarının desteğiyle seri üretime geçirilmesini planlıyoruz. Birincilik alan projemizin üzerindeki grafen maddesi, dünyada Çin’de ve Almanya’da sadece bir, iki üniversitede araştırma noktasındayken, biz projemizi hayata geçirdik. Proje, seri üretime geçerse dünyada fark yaratacak. Teknoloji üssü gibi çalışıyoruz ve daha çok proje üretmeyi istiyoruz. Bu projeyi kazandığımız için çok mutluyuz. Çocukların gözlerindeki sevinç yaşları hepimizi memnun etti, bu farkı hissetmek çok büyük onurdu.

 

“FARK YARATTIK”
 

​Tan Okulları Kurucusu Ertan Kaya: Bir gün Can Bey (Akyollu)  odama geldi. Rüzgâr paneliyle elektrik üreten bir proje üreteceklerini söyledi ve fikrimi aldı. Ben bu projenin buralara kadar geleceğini düşünmemiştim. Salih Hocam (Güngör), Can Bey ve elbette eserin en büyük mimarı yavrularımız bu güzel işe kalkıştılar. Şükrü Hoca (Akyollu) ile ben bu işin maddi kısmındaydık. Sonuçta proje, Türkiye birincisi oldu. Okul, dört duvar  arasındaki bir tuğla yığınından ibaret değildi. Artık her yer özel okul oldu. Önemli olan özel okul olabilmek değil, bu şekilde fark yaratabilmektir. Atatürkçü, laik, çağdaş  bireyler yetiştirebilmektir. Biz akademik alanda, sosyal alanda ve TEOG’daki başarılarımızın yanı sıra teknik ve bilimde de farkımızı göstermiş olduk bu projeyle. Geçen cuma çocuklar yanıma geldiğinde, gözlerindeki ışıltıyı gördüm. İsmi gibi kendi de milli olan bu projeyi ürettiğimiz için çok mutluyuz. Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’ye şükranlarımızı sunuyoruz. Yerel yönetimlerin destek vereceğini düşünüyoruz. Bundan sonra okullarımızın da bu alana yöneleceğini  düşünüyoruız.

 

“YÜZDE 70 ELEKTRİK TASARRUFU SAĞLAYACAĞIZ”
 

Bilim Teknolojileri Öğretmeni Salih Güngör: Başından bu yana projeye inanıyordum. Projenin çıkışı, bir gün derste elektrikler kesilince ortaya çıktı.  Çocuklar, elektrik kesintisine isyan ettiler. “Öğretmenin, dersin en güzel yerinde elektrikler nasıl gider?  Biz neden enerjimizi kendimiz üretmiyoruz da yurtdışından alıyoruz? Neden paralarımız yurtdışına gidiyor? ” şeklinde sorular yönelttiler. Bu şekilde beyin fırtınası yaptık. Derken Kerem Çalışkan arkadaşımız, yağmurdan elektrik üretme fikrinden söz etti. Baştan ciddiye alınmadı, bazı arkadaşlar dalga geçtiler. Daha sonra 2010 yılında grafen maddesini kullanan iki mucidin araştırmaları karşımıza çıktı. Bu maddeyi araştırırken, grafenin suyla temasında elektrik ürettiğini gördük. İlk önce hibrit sistemi geliştirdik. Rüzgârdan zaten enerji üretiliyor, güneşten de öyle. Projenin üzerine yerleştirdiğimiz grafen madde sayesinde yağmur ve kar yağışından da elektrik ürettik.  20 saatte 100 bin watt elektrik üretiyor projemiz. Rüzgar olduğunda rüzgar türbini, güneş çıktığında güneş paneli, güneş ve rüzgar olmadığından da grafen madde sayesinde yağmur ve kardan elektrik ürettiğimizi gördük. Yani her durumda elektrik üretiyor projemiz. Buluşumuz, elektriği depolayabiliyor da. 3-4 tane aküyle şarj ediliyor. Elektrik kesintisi olmadan sürekli kullanabiliriz. Elektrik tasarrufu da  elde edebiliyoruz. Yüz liralık faturanın yüzde 70’ini  karşılaşıyor projemiz. Aydınlatmayı sınırsız bir şekilde karşılayabiliyor. Bugüne kadar 3-4 proje yaptık. Daha başka projelerimiz de var. Mesela madenciler ve kalp hastaları için Takip ve Haberleşme Sistemi yaptık. Madenciler ve kalp hastaları acil durumlarda butona bastığında haber gönderip yer tespiti yapabiliyor bu proje. Bir sonraki projemiz de  yapay zeka, üzerine. Sağlık doktoru yapmak istiyoruz. 

 

“ENERJİYE GİDEN PARALAR, EĞİTİM, BİLİME, SANATA GİTSİN”
 

Kerem Çalışkan (Öğrenci), 4 mevsimin dördünde de  elektrik üretebiliyoruz. Rüzgârdan ve güneşten enerji elde etmek dünyanın en kolay işi oldu. Ama biz kardan ve yağmurdan elde ettik enerjiyi.  Grafen maddesini güneş panelinin üzerine koyduk. Normalde çizgi kısımlarından sadece elektrik elde ediliyor. Biz diğer kısımlara grafen madde koyduk. Grafen maddesi eksi ve artı yönlerden oluşuyor. Artı ve eksi yönlerin birbirine ters çekimiyle sürtünme kuvveti oluştu ve bundan da elektrik enerjisi elde ettik. Grafen maddesi 2010’da 2 mucit tarafından bulunuyor. Bu madde dünyanın geleceği için çok önemli. Dünyadaki suyun yüzde 90’ı tuzlu, yüzde 10’u içilebilir. Bu madde tuzlu suyu arıtıp, içilebilmesini sağlıyor. Ayrıca tüyden hafif olmasına rağmen katılaştırıldığında dünyanın en sert taşı olarak bilinen elması kırabilir,  200 adet demir çubuğu ikiye ayırabilir. Bir de tablet televizyonların ve bilgisayarların camlarında kullanılabileceğini ümit ediyoruz.  Biz bu projeyi mili proje olarak adlandırıyoruz. Çünkü yurtdışı ülkelerine çok ciddi miktarda doğalgaz parası ödüyoruz. Bu ödediğimiz paranın bilime, sanata, kültüre, turizme, eğitime harcanmasını istiyoruz. Bunun için de yerli enerji üretiminin yanındayız.
 

FOTOĞRAFLAR: AYKUT GÜNGÖR