İnsan düşünmeden edemiyor… Daha 10 yıl önce İstanbul’a gittiğimizde “Bu trafikte yaşanmaz” diyor ve Bursa’ya döndüğümüzde nefes aldığımızı hissediyorduk.
Geçen sürede…
Bursa’da araç sayısı çok arttı. Yeni yollar yapıldı, raylı sistemler devreye girdi, ama artan araç sayısı trafik işkencesi olarak günlük yaşama yansıdı.
Özellikle…
Kent merkezinde Bursa’nın kaldıramadığı bir trafik yoğunluğu oluştu.
Öyle olunca…
Araç kullanan herkes trafik sıkışıklığından yakınmaya başladı. Çünkü ulaşım aksadı. Eskiden bir yere gitmek için en fazla yarım saat önce yola çıkılırken, şimdi çok daha uzun süreleri planlamak gerekiyor.
Bu da…
Tepkiyi bazen belediyelere yöneltiyor, bazen de denetim görevi nedeniyle trafik polisi tepkiden payını alıyor.
İşte…
Bursa’nın da aralarında bulunduğu büyük kentlerdeki günlük yaşamın en büyük sıkıntısı haline gelen trafik konusunda Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe önemli bir adım attı.
Altepe geçen hafta Ankara’daki görüşmelerinde masaya bir de teklif bıraktı.
Dedi ki:
“Metro ve tramvay hatları yapıyoruz, köprüler-kavşaklar inşa ediyoruz, yollar açıp sinyalizasyon sistemleri kuruyoruz, otobüsler, gemiler, uçaklar, hatta teleferik hatları oluşturuyoruz ama kent içi trafiğini yönetemiyoruz.”
Söylediği şu:
“Sistemleri kuruyoruz, altyapıları yönetiyoruz, tedbirleri de biz alıyoruz. Fakat trafiğin denetiminde hiç söz sahibi değiliz, bu sorumluluk polise verilmiş. Ama trafikte sıkışan vatandaş bize tepki gösteriyor.”
İsteği de net:
“Madem ulaşımla ilgili her şeyi biz yapıyoruz, trafik denetimi ve yönetimi de bizde olmalı. Böylece yerel yönetimler daha sorumlu hale gelir.”
Aslında…
Bu yönetim tarzı dünyada pek çok ülkede uygulanıyor.
Yerel yönetimleri hem güçlendirmeye, hem de sorumluluklarını arttırmaya yönelik uygulama anlaşılan o ki, Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’nin girişimi ve isteğiyle şimdi Türkiye’nin gündemine giriyor.
Yabana atılacak bir öneri ya da istek değil, üstünde durmak gerek.
Sabah-akşam yoğunluğuna çözüm
Nüfus artıyor, araç sayısı artıyor, trafik çilesi de artıyor. Özellikle sabah işe gidiş saatleriyle akşam eve dönüş saatlerinde yollar geçit vermiyor.
Ankara’dan kent trafiğini isteyen Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, yoğunluk için de şöyle düşünüyor:
“Almanya’da ve pek çok Avrupa ülkesinde insanlar sabah saat 04.00’ten itibaren işe gitmeye başlıyorlar. Bizde herkes 08.00’de başlıyor. Akşam da herkes aynı saatte eve dönmeye çalışıyor. Öyle olunca da trafik sıkışıyor.”
Formülü şu:
“İşe gidiş saatleri de, eve dönüş saatleri de kademeli olmalı. O zaman hiç sıkışıklık olmaz.”
Başkan’dan vatandaşa: Kurallara uyun
Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe kent içi trafiğin denetim ve yönetimini Ankara’dan isterken, vatandaşa çağrı da yaptı:
“Trafiğin sıkıştığı yerlere baktığımızda karşımıza kurallara uymayanlar çıkıyor. Herkese birbirine saygılı olsa ve kurallara uysa sorun bu kadar büyük olmaz.”
Şunu da ekledi:
“Yol kenarına araçlar park etmiş, birisi de gelip ikinci sıra park yapmış. İşte bunları önlemek için Türkiye’de ilk kez Büyükşehir olarak 2 çekici aldık.”
Rusya’nın almadığı meyve sebzelere öneri: Ucuza iç pazar
Uçağın düşürülmesi askeri güvenlik konusu. Üstelik Türkiye’nin haklılığı belgelerle ortada ve dünya da bunu kabullendi. Rusya bu olayda kendini sorgulayacağına Türkiye’ye karşı adeta ekonomik savaş başlattı.
Turistlere yasak getiriliyor, meyve ve sebze alımı durduruluyor, Türk şirketler engelleniyor, çalışma yasağı konuyor.
Özellikle…
Meyve –sebze ihracatımızda Rusya’nın payı yüksek olduğu için, üretici de büyük zarar görme noktasına geldi.
Bu konuları…
Yıllarca Rusya ile ticaret yapmış deneyimli bir sanayici olarak Atilla Parlamış’la konuştuk. “Rusya ile ticaret çok zordur, her an bir sorunla karşılaşabilirsiniz” dedi. Bugünkü durum için de şunu söyledi:
“Bir ara patates boldu, üretici zarar görmesin diye herkes patates yemeği yapmaya yönlendirildi. Fındık boldu, tüketimi için kampanya yapıldı. Meyve sebzeler de elde kalmaz.”
Önerisi şu:
“Rusya’dan geri dönen meyve ve sebzeler, oraya satıldığı fiyatla pazara sürülürse hem vatandaş ucuza alır, hem de üretici mağdur olmaz.”
Yılların deneyimiyle şunu da ekledi:
“Rusya pazarının kaybedilmesi elbette önemli, ama dünyanın da sonu değil. Bir kapı kapanınca başka kapılar açılıyor. Biz bunların hepsini aşarız.”
CHP Nilüfer’de mahalle temsilcileri yeni bir sistem olacak
CHP’deki örgütlenmede mahalle temsilciliği sistemini en iyi uygulayan ilçe olarak Nilüfer dikkati çekiyor. Burada da öne çıkanlar var.
Örneğin…
Pek çok il ve ilçeden daha örgütlü olduğu bilinen Cumhuriyet Mahallesi Temsilcisi Ramazan Çınar, son 2 yılda yapılan 2genel, yerel ve cumhurbaşkanlığı seçimiyle 2 önseçimde yüksek performans gösterdi.
Cumartesi günü yapılacak kongre öncesinde toplanan mahalle temsilcileri de adayları olarak Ramazan Çınar’ı açıkladı.
Ekibiyle birlikte ziyarete geldiğinde, kimsenin adamı olmadığını özellikle vurguladı ve “Mahalle temsilciliği sistemini geliştirip güçlendirerek büyüteceğiz ve Nilüfer’den yeni bir yönetim sistemi doğacak” dedi.
Ayrıca…
Sivil toplum örgütleriyle ilişkileri geliştirip yeni kurullar oluşturacaklarını ve daha fazla kişiyi yönetimine katıp çalıştıracaklarını söyledi.
Yine…
Mahalle temsilciliğinden yola çıkarak geliştirdiği bir model var:
“3 mahalleyi birbiriyle irtibatlandırıp ilişkilerini geliştireceğiz. Bu yolla büyük-orta-küçük mahalle yapıları oluşacak.”

Flipboard