Ahmet Emin Yılmaz
Ahmet Emin Yılmaz

Bursa’nın her dönem tartıştığı proje: Atatürk Caddesi yayalaştırılabilir mi?

Köşe Yazısını Dinle

1970’li yılların sonlarıydı… Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın şimdi yıkılan çarşıdaki binasında bir Meclis toplantısı sonrası BTSO Başkanı rahmetli Ali Osman Sönmez gazetecilerle Bursa üzerine sohbet ediyordu.

Önerisi şuydu:

“Atatürk Caddesi Bursa’nın bütün yükünü çekiyor ve günden güne kalabalıklaşıyor. Heykel’i trafikten kurtarmak için Atatürk Caddesi’ni yeraltına almak lazım.”

Şöyle düşünüyordu:

“Çakırhamam’da, itfaiye binasının üst tarafından yeraltına girilip bir ucu Mavi Köşe’ye, bir ucu İnönü Caddesi inişine çıkan tünel yapılır. Kod farkından yararlanılacağı için zor da olmaz. Üstü de yayalara kalır”

O dönemde, Ulucami temellerinin zarar göreceği kaygısıyla karşı çıkıldı.

Sonrasında…

Atatürk Caddesi’nin araç trafiğine kapatılıp yayalaştırılmasını Bursa Belediye Başkanı atandığı dönemde rahmetli Ekrem Barışık gündeme getirdi.

Tek farkı…

Paris’in ünlü Şanzelize Caddesi gibi trafiği akşam saatlerinde kapatıp yayaların gezdiği ve cadde üzerine kurulacak masalarda insanların çay-kahve içebileceği bir model düşünmüştü.

Bunun için de…

Atatürk Caddesi’ne yayalaştırma saatlerinde alternatif olması için PTT arkasından Heykel’e kadar yol planladı, kamulaştırmaları tamamlayıp ilk yıkımları da yaptı.

Fakat…

Barışık’ın alternatif caddesi, sonraki süreçte bugünün Nalbantoğlu Çarşısı’na dönüşünce ortadan kalktı.

2017’de Recep Altepe döneminde yeraltı caddesi yeniden konuşuldu.

Şimdilerde…

Atatürk Caddesi yayalaştırılması yine gündemde. Kent merkezine araç girişini önlemeyi hedefleyen uygulama Hanlar Bölgesi proje yarışmasına da yansıdı.

Gerçi…

Cumhuriyet Caddesi örneği başarılı oldu, ama alternatifi vardı. 1990’da trafiği tek yönlü hale getirilen Atatürk Caddesi’nin yayalaştırılması halinde alternatifi halen yok.

Her şeye karşın…

Kentlerin kimliğini merkezleri ve meydanları yansıtır. O nedenle önce alternatif geliştirmek gerekiyor.

 

Türkiye’nin tek ‘yaya korumalı’ kaldırımı

Atatürk Caddesi’nde… Valilik binası ile PTT arasında yürüyenler yağışta ıslanmaz, güneşte kalmaz.

Çünkü…

1945-1950 arasında Bursa Valisi olarak görev yapan Haşim İşcan caddenin imarında uyguladığı yapı çekme mesafesi ile zemini direkler üstüne oturan, birinci kattan başlayan yapıların altının yaya yolu olmasını sağladı.

Böylece…

Türkiye’nin tek yaya korumalı kaldırımı ortaya çıktı.

 

Osmanlı Bankası binasını yıktık, Merkez Bankası binasını tescil kurtardı

Yıllar önce… Atatürk Caddesi üzerinde, Ulucami ile Belediye Binası arasında, Osmanlı Bankası tarihi binası vardı. Ulucami-Orhan Camii arası da belediye otobüslerinin hareket merkeziydi ve sıra duraklar yer alırdı.

1982’de…

Ulucami-Orhan Camii arasındaki Orhangazi Parkı düzenlemesinde o bina yıkıldı ve Koza Han’ın önü açıldı.

Bugünse…

Tarihi Hanlar Bölgesi ve Çarşıbaşı Meydanı’nın önünün açılması gündemde.

Bunun için düzenlenen proje yarışması sonuçları açıklandığında, dereceye giren projelerin 1967’de yapılan Merkez Bankası binasını korudukları görülünce büyük bir hayal kırıklığı yaşandı.

Bu da…

400 yıllık tarihi eserin 55 yıllık binayla kapatıldığı yorumlarına yol açtı.

Yorumlara katılıyoruz, o bina orada olmamalı, ama şöyle bir farklı durum var:

Merkez Bankası binası 1990’da dönemin Koruma Kurulu tarafından tescil edildiği için kurtuldu.

Yine de…

Bir çözüm bulunur ve tarihin önü açılır umudundayız.

 

Neslihan Hoca’dan Merkez Bankası binası kriteri

Prof. Dr. Neslihan Dostoğlu bu kentte geçmişi ve emeği olan bir akademisyen. UNESCO Bursa Alan Başkanı olması yanında Hanlar Bölgesi Proje Yarışması jüri başkanıydı.

Tartışılan Merkez Bankası binası için şunu söyledi:

“Bina tescilli. Depremsellik nedeniyle yıkıldıktan sonra rekonstrüksiyon yapılması Koruma Kurulu kararı gereği yasal zorunluluk, yapmamak suç olur.”

 

Yıldırım Belediyesi’nde sürpriz yol ayrımı, Ali Mollasalih’ten veda mesajı

Elbette… Belediye başkanlarının çalışacakları kadroları belirleme hakkı var, ama Yıldırım Belediyesi’nde 3 başkan yardımcısıyla yolların ayrılması tam bir sürpriz oldu.

Ali Mollasalih, Servet Hocaoğulları ve Fatih Polat’la çalışmama kararı alan Yıldırım Belediye Başkanı Oktay Yılmaz’ın zamanlaması da ilginç geldi bize.

Mollasalih’i uzun zamandır tanır ve severiz. İçten davrandığı için bireysel ilişkilerde başarılıdır. Enerjisi yüksektir, çalışmayı sever.

İnsanlara yardımcı olması ve sorun çözme anlayışıyla seviliyor. Görevden ayrılışını da içten bir veda mesajı ile duyurdu:

“Makamların geçici, aslolanın millet olduğu bilinciyle 2019 Nisan’da üstlendiğim Yıldırım Belediye Başkan Yardımcılığı emanetini teslim ettim. Bugüne kadar olduğu gibi, Yıldırım için çalışmaya ve sesleri olmaya devam edeceğim.”

 

Beyhan Abla’yı da kaybettik

Beyhan Akgün’ü… Gazeteciliğe başladığımız yıllarda Bursa Belediye Meclisi CHP Grubu etkili siyasetçisi olarak tanıdık. Bursa’nın Sesi gazetesi sahibi rahmetli Necati Akgün büyüğümüzün eşi, meslektaşımız ve arkadaşımız Yücel Akgün’ün annesiydi.

Bizim için hep Beyhan Abla oldu. 87 yaşında yaşama veda ettiğini duyunca çok üzüldük.

Aynı yıllarda…

Atatürk Caddesi’nde Vakıflar 2 İşhanı’ndaki bürosunda keyifli sohbetler yaptığımız Avukat Ziya Keskin’in vefatından da büyük üzüntü duyduk.

Allah’tan rahmet diliyoruz.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

DİĞER YAZARLAR

TÜMÜ

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X