Hikaye çarpıcı… Uzun yıllardır demiryolu isteyen Bursalılar tren beklerken hızlı tren müjdesi alınca mutlu oldular. Fakat proje ortaya çıkınca tartışmalar da başladı.
Özellikle de…
Tartışmalar ova istasyonları yanında Bursa İstasyonu’nun Balat’a yapılması üzerinde yoğunlaştı.
O süreçte…
19 Eylül 2011 günü bu sütunlarda şunları yazdı:
Büyükşehir Belediyesi’nin sürdürülen tüm çalışmalardan son aşamada ve kesinleştikten sonra bilgi sahibi olması gerçekten de ilgi çekici.
Nitekim…
Bursa Garı’nın yolcu sirkülasyonu açısından bağlantılara sahip bir yere yapılması gerektiğini savunan Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, belirlenen yerdeki istasyonu bu açıdan yeterli görmüyor.
Dahası…
Altepe ve Büyükşehir teknik ekibi, Bursa Garı’nın terminale yakın bir noktada olması gerektiğini düşünüyorlar. Onun için de Dereçavuş bölgesinde uygun bir yer üzerinde duruyorlar.
Demiryolları Genel Müdürlüğü ile temasa geçerek; yaşam alanları ve yolcu sirkülasyonuna uzak bir yerde planlanan Bursa Garı’nın yerinin değiştirilerek Dereçavuş yakınında ve terminal bağlantılı bir noktaya istasyon yapılmasını önermeye hazırlanıyorlar.
Bu itiraz ve önerisini Büyükşehir birkaç kez yineledi, biz de her seferinde bu sütunlardan aktardık. Fakat, TCDD kulaklarını tıkayıp Terminal’e yakın Dereçavuş önerisi yerine Balat’ta ısrar etti.
Bunun üzerine…
Büyükşehir Belediyesi’ne de hızlı trenle kent arasında ulaşım entegrasyonu sağlamak kaldı. Öncelikle de, Emek’te sona eren Bursaray’ın Balat’a kadar uzatılması gündeme geldi ve proje çalışmaları da başladı.
Hatta…
Mudanya Yolu ulaşımıyla ilgili tüm projeler Bursaray-hızlı tren buluşması ekseninde ele alındı, ama ulaşımı rahatlatacak çalışmalar için Bursaray’ı uzatma projesinin kesinleşmesi beklendi. Vatandaş da sabır gösterdi.
Ne var ki…
Bursaray’ı uzatıp Balat’ta hızlı trenle buluşturmanın sanıldığı kadar kolay olmadığı, çok ciddi fiziki engeller ortaya çıktığı görüldü.
Açıkçası, Bursaray’la hızlı trenin Balat’ta buluşamayacakları anlaşıldı.
Bunun üzerine…
Hem Bursaray’ı uzatacak projelerde, hem hızlı trenin istasyon yerinde, hem de Mudanya Yolu ulaşımıyla ilgili çözümlerde çok önemli değişiklikler gündeme geldi.
Özellikle de Bursaray güzergahının değişmesi ortaya çıktı. Buna paralel olarak hızlı trenin de istasyon yerini değiştirmesi gibi bir zorunluluk doğdu.
Şimdilerde…
İşte bu değişiklikler üstünde çalışılıyor.
Şehir Hastanesi hattı gündemden çıktı
Başlangıçta… Bursaray’ın hızlı tren için Balat’a uzatılması istendi. Fakat Şehir Hastanesi kampusu inşaatı da buraya yakın bir bölgede başlayınca, bu kez Şehir Hastanesi’ni içine alacak şekilde uzatılması gündeme geldi.
Ne var ki…
Yapılan çalışmalarda, Bursaray’ın hastane kampusuna kadar gidemeyeceği, arada otobüs hattı ile besleme yapılması gerektiği görüldü. Aktarma ortaya çıkınca da Bursaray’ın Şehir Hastanesi hattı gündemden çıktı.
Bursaray’a yeni güzergah: Emek’ten Geçit’in arkasına
Bursaray’ı hızlı trenle buluşturmak üzere Geçit’e kadar uzatma projesi için fizibilite çalışmalarına başlanınca ortaya iki kritik sorun çıktı.
Birincisi…
Emek İstasyonu’ndan sonraki bölümde, Mudanya Yolu’nun üstünden Çevre Yolu viyadüğü geçiyor. Viyadük ayakları da yolun tam ortasında kalıyor.
İlk aşamada…
Bursaray raylarının yolun ortasında otoyol direklerinin iki yanından geçmesi düşünüldü. Fakat bunun da yolun kullanımı ve trafik açısından başka sonuçlara yol açacağı, yoldaki kaza riskini artıracağı görüldü.
İkincisi…
Mudanya Yolu güzergahından Bursaray götürüldüğünde, Geçit’in içinden geçilmesi gerekiyor. Buradaki karayolu genişliği mesafesi ortadan bir de Bursaray geçmesine yeterli görülmedi. Tünel açılması da hem çalışma sırasında alternatif geçiş verilemeyeceği, hem de mevcut yapılaşma nedeniyle riskli bulundu.
Yanı sıra…
Yolun iki yanında yapılması gereken kamulaştırma maliyetinin de projeyi çok daha pahalı hale getireceği anlaşıldı.
Bunun üzerine…
Geçit’e girmeden, yeni bir güzergah çalışmasına başlandı.
Önce…
Emek İstasyonu’ndan sola dönen Bursaray’ın, Çevre Yolu’nun altından geçip Geçit’in güneyindeki Balat’ta yeni yapılaşan bölgede artmaya başlayan nüfusun ihtiyacını da karşılaması, oradan da hızlı tren istasyonuna inmesi düşünüldü.
Ne var ki…
Söz konusu bölgedeki tepeler ve coğrafi yapı maliyet artıcı özellikler taşıdığı için vazgeçildi.
Yeni çalışma…
Mudanya Yolu’nda Emek İstasyonu’nda sona eren Bursaray’ın, bu istasyondan çıkışta sağa dönüp kuzeye ilerleyerek Emek’e yönelmesi, Çevre Yolu’nun altından geçtikten sonra da Özdilek Alışveriş Merkezi’nin arkasında yeni yapılan sitelerin yanından ilerlemesini öngörüyor.
Yani…
Mudanya Yolu’nda Geçit’e girmek ve boydan boya geçmek yerine, arkadaki düz arazide hat oluşturulması daha makul bulundu.
Bu değişiklik düşüncesi de Mudanya Yolu’ndaki tüm değişiklik planlarının sil baştan ele alınmasını gündeme getirdi.
TCDD’ye öneri: İstasyonu değiştirin
Bursaray’ı hızlı trenle buluşturmak için Balat’a götürecek güzergahta yeni çalışma başlatan Büyükşehir Belediyesi, bir yandan da TCDD’ye 4 yıl öncekine yakın bir öneri götürdü.
İlk öneri Terminal’le yolcu entegrasyonu için istasyonun Dereçavuş’a yapılmasıydı, ama o günkü TCDD yönetimi gündeme bile almamıştı.
Şimdiyse…
İstasyonun Balat’ta konut alanı olarak planlanan arazi yerine, yolun kuzeyindeki açık arazide Çevre Yolu’na yakın bir noktaya, örneğin arıtma tesisleri yanına kaydırılması öneriliyor.
TCDD yeni yönetimin bu öneriye “İnceleyelim” dediği kulağımıza geldi.

Flipboard