Ahmet Emin Yılmaz
Ahmet Emin Yılmaz

Sanayileşmenin kente yükü ve ulaşıma baskısına karşılık ‘uydukent’ formülü

Köşe Yazısını Dinle

Aralık 1977… Bursa Belediye Başkanlığı için dönemin siyasi partilerinin adayları yanında 2 bağımsız aday vardı. Onlardan biri Orman Mühendisi Ahmet Künksatan’dı.

Bir gün…

Künksatan basın toplantısı yaptı. Gazete ve gazeteci sayısının az olduğu o dönemde toplantıyı izleyen 4 gazeteciden biri ve en çömez olanıydık.

“Bursa’ya uydukentler kuracağım” dediğinde, ilk kez duyulan bu kavramı; önündeki kağıda elips daire ve etrafına küçük daireler çizerek açıklamıştı:

“Büyük daire Bursa, etrafındakiler de uydukentler. Buralarda yaşayanlar ihtiyaçlarını şehre gelmeden karşılayacaklar. Banka bile olacak.”

O dönem…

Bursa kent merkezi küçüktü. Resmi kurumlar Valilik çevresindeydi. Kravat almak için de, sinemaya gitmek için de Heykel’e çıkılıyordu. Yalnızca Yalakçayır mevkiinde Bursa Organize Sanayi Bölgesi vardı.

Bugün…

Hem doğuya, hem batıya uzayan, kuzeyde ovaya doğru genişleyen bir kent merkezi var. Kentin boyunu uzatan büyüme doludizgin devam ediyor. OSB sayısı 19’a yükseldi, yeni sanayi bölgeleri de yolda.

Kuşku yok ki…

Sanayi bölgeleri çoğaldıkça istihdam artarken, kent üzerinde nüfus gibi, konut ihtiyacı kaynaklı yeni imar bölgeleri gibi baskılara yol açıyor.

Kentin boyu uzayıp imar sınırları genişledikçe ulaşım sorunu oluşuyor. İnsanların evlerine ya da işlerine ulaşmak için yollarda geçirdikleri süre artıyor.

Bunları…

Eski Bakan Faruk Çelik’in bir toplantıda, “TEKNOSAB çevresinde yeni sanayi bölgeleri oluşuyor. Oralarda çalışacakları şehirden taşıyamazsınız. Çevrelerinde uydukentler düşünülmeli” dediğini okuyunca yazdık.

Gerçekten de…

Yarınlarda yeni sorunlar ortaya çıkmadan sanayi-çalışan-yaşam alanı adımları atmak gerekiyor.

Formülü de…

44 yıl önce Orman Mühendisi Ahmet Künksatan’dan dinlediğimiz, Faruk Çelik’in milletvekili olduğu günden beri ısrarla önerdiği uydukent çözümünde.

Hem de…

Bu formülü kentin her yanında uygulamak gerekiyor.

 

Fabrika yanında konutlaşma örneği var

Uydukentler… Özellikle sanayi bölgeleri çevresi için zaman zaman Bursa gündemine geliyor.

Örneğini de…

3,5 yıl önce Çin gezisi sırasında gördük.  Taizhou kentinde deniz doldurularak elde edilen 14 kilometrekarelik alanda teknoloji sanayi bölgesi kurulmuştu. Geely otomobil fabrikasının tam karşısında da çalışanlar için inşa edilen dev bloklar vardı.

Gerçi…

Emek biraz böyle gelişti, ama yaşanan değişim formül arayışları getirdi.

 

Orhangazi’de Yalova ve İznik yolları kesişmeyecek, kazalar önlenecek

Kuşku yok ki… Şehirlerarası ana yollar üzerindeki kentler gelişiyor, ama içinden yol geçtiği için de başka sıkıntılar ortaya çıkıyor.

O sıkıntıyı…

İstanbul yolu üzerinde bulunan Gemlik ve Orhangazi fazlasıyla yaşıyorlar.

Özellikle…

Orhangazi ilçe merkezinden İznik’e giden yolun Yalova-Bursa ana yoluyla kesişmesi, iki yolda da trafik arttığı için çok sık kaza yaşanmasına neden oluyor. Bu kazaların bazıları ne yazık ki ölümle sonuçlanıyor.

İşte…

Orhangazi’deki İznik Kavşağı’nın bugünün trafik yoğunluğuna göre yeniden ele alınıp düzenlenmesi ve kazaların önlenmesi için AK Parti Bursa Milletvekili Zafer Işık’ın girişimleri Karayolları’nda karşılık buldu.

Tehlikeli kavşakta yoğunluğu yüksek iki yolun kesişmesini engellemek için bat-çık projesi hazırlayan Karayolları, 2021’de tamamlamayı hedefliyor.

 

TOGG’un kalbinde imarsız Kumsaz sancısı

TOGG’un kalbi Kumsaz’da imarsızlık nedeniyle sancı var. Sancı da, yazlık evlerin olduğu bölgede yapılan konutların imarsızlık nedeniyle yol açtığı kargaşadan kaynaklanıyor.

Aybars Akyar bu durumu özetliyor:

“Gemlik Belediyesi Kumsaz’ı görmezden geldiği için vatandaşlarımız birbirlerinin yerlerine derme çatma evler yaptı ve çıkmaz sokaklarla ortadan kaybolan arsalar ortaya çıktı.”

Değeri daha da artacak Kumsaz ilgi bekliyor.

 

Ormanlar ekonominin de motoru… Karacabey’e defne yaprağı dopingi

Bilgiyi… Orman Genel Müdürü Bekir Karacabey açıkladı. İnsan yaşamının her anına doğrudan etkisi olan ormanlarımız, artık ekonominin motoru oldu.

İşte…

Genel Müdür Karacabey bunu yalnızca bir ürünün rakamlarıyla şöyle açıkladı:

“2020 yılında ormanlarımızdan 44 bin 350 ton defne faydalanması gerçekleşti ve orman köylümüz 150 milyon lira gelir sağladı. Defne ve defne mamulleri ülke ekonomisine yaklaşık 1 milyar 850 milyon lira katkı yaptı.”

Heyecanımızın nedeni şu:

İlaç ve kozmetik sanayi için çok önemli hammadde olan defne yaprağı üretiminde Türkiye dünya lideri. Türkiye’nin lideri ise Karacabey ormanları.

Geçen yıl özel projeyle üretim için teşvik edilen Karacabey’in orman köylüleri, ekonomiye katkısı bu kadar büyük olan defne yaprağı ile destan yazacağa benziyor.

Gel de heyecanlanma.

 

Biber Yenişehir’in simgesi oldu, logoya girdi

Farklı bir çalışma anlayışı var… Yenişehir Belediye Başkanı Davut Aydın bir yandan insana dokunan sosyal destekler sağlarken, bir yandan da Yenişehir için farkındalık oluşturacak çalışmalara imza atıyor.

Bir adım da…

Türkiye’nin biber üretim merkezi olan Yenişehir’in sembolü biberi ölümsüzleştirmek için attı.

Yenişehir’in logosuna, ilçenin sembolü biber ekleten Aydın, yeni logoyu da keyifle tanıttı.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

DİĞER YAZARLAR

TÜMÜ

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X