Her konuşmamızda tanığız… Gecesi gündüzü, Bursa’nın ulaşım ve trafik sorunu için kafa yormakla geçiyor. İnceliyor, araştırıyor, Avrupa ve dünyadaki uygulamaları takip edip öneriler geliştiriyor, çözüm projeleri üretiyor.
Bursa Kent Konseyi Ulaşım Çalışma Grubu Başkanı İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl’ü bu sütunların okurları da “yol ve ulaşım uzmanı” olarak tanıyorlar.
Sohbet ederken…
“Hazır Bursa’nın gündeminde Şehreküstü 15 Temmuz Meydanı varken, burasıyla ilgili bir düşüncem var” dedi. Çocukluğu, gençliği, tüm yaşamı bu bölgede geçmiş, 1960’lı yılların başlarında Fevzi Çakmak Caddesi’nin, 1970’li yılların sonlarından itibaren de Haşim İşcan Caddesi’nin açılmalarına tanıklık etmiş bir Bursalı olarak can kulağıyla dinledik.
Dedi ki:
“Kentlerin meydanlarındaki heykeller, o kentte yaşayanlar ve turistler için önemlidir. İnsanlar heykellerle fotoğraf çektirip anı bırakırlar.”
Şunun altını çizdi:
“Ben Şehreküstü Meydanı’nın ortasındaki Osman Gazi heykeliyle fotoğraf çektireni hiç görmedim. Çünkü heykel trafiğin ortasında ve ulaşılamıyor.”
Bu noktada…
Son günlerde kentin gündemindeki konu olan yıkılan eski müftülük binası yerinin meydana ekleneceği varsayımından hareketle şunu önerdi:
“Kavşağın ortasında, trafiğin içindeki Osman Gazi heykeli bu meydana taşınırsa daha fark edilir ve işlevsel olur, kentle ve meydanla bütünleşir.”
Devam etti:
“Osman Gazi heykelinin taşınmasıyla, Şehreküstü 15 Temmuz Demokrasi Meydanı trafiği de yeniden düzenlenmeli.”
Düşüncesi şu:
“Büyükşehir Belediyemiz daha önce bazı dönel kavşakların ortasındaki dönüş adalarını kaldırıp akıllı kavşağa dönüştürerek trafiği hızlandırdı.”
Örnek verdi:
“Orhaneli Kavşağı’ndan başlayan uygulama Esentepe, Korupark, Yüksek İhtisas, Otosansit kavşaklarında başarılı sonuçlar verdi. Altparmak ve Gökdere meydanlarında da trafik akışı bu sayede hızlandı.”
Beklentisi de şu:
“Şehreküstü akıllı kavşağa dönüşürse hem Haşim İşcan’dan gelip Altıparmak yönüne gidiş, hem Fevzi Çakmak Caddesi’ndem gelip Altıparmak ya da Haşim İşcan yönüne dönecek trafik çok rahatlar.”
Bursa’nın otobüs duraklarından bugüne
Gerçek şu… Şehreküstü 15 Temmuz Demokrasi Meydanı’nın genişlemesi, Fevzi Çakmak Caddesi’nin açılış amacı olan Ulucami’nin görünürlüğü için tartışıyoruz, ama orası 1990’lı yıllara kadar Bursa’nın her köşesine kalkan belediye otobüslerinin hareket merkeziydi.
Ne var ki geçmişte belediyeler gelir elde etmek için arazi satışı yaptılar. Şimdi o satılan arsalardaki binaların kalkması, meydanın genişlemesi isteniyor.
Bu konuda maalesef kimse masum değil. Müftülük binası da yıkıldığı için gündeme geldi.
Yapılırken ihtiyaçtı, ama Çatalfırın Viyadüğü’nü yıkma zamanı geldi
1989 yılında… Rahmetli Teoman Özalp seçilmiş ilk Büyükşehir Belediye Başkanı olarak göreve geldiğinde, gündemde trafik vardı. Hemen kolları sıvayıp hızla ulaşım projeleri hazırladı.
Öncelikli projelerden biri…
Şehreküstü yönünden gelip Çakırhamam-Heykel yönüne gidecek araçların Altıparmak’tan gelenlerle kesiştiği ve uzun kuyrukların oluştuğu noktaya Çatalfırın Viyadüğü yapılmasıydı.
O yıllar…
Kent merkezindeki trafik kilidini çözen Çatalfırın Viyadüğü günümüzün tek yön uygulamasıyla eski işlevini yitirdi, hatta trafik yükü haline geldi.
Gerçi…
2009’da viyadüğün sökülmesini gündeme getirdiğimizde dönemin Büyükiehir yönetimi olumlu yaklaştı, ancak kaldı.
Şimdi ulaşım ve yol uzmanı olarak tanıdığımız İnşaat Yüksek Mühendisi M. Tözün Bingöl de aynı düşünüyor:
“Çatalfırın Viyadüğü yıkılması, Büyükşehir Belediyesi’nin tarihi Hanlar Bölgesi yayalaştırma projesi için de çok önemli başlangıç olur.”
Bursa’nın moral veren turizm bilançosu
Ne zaman turizm konusu açılsa Bursa’ya yeterince turist gelmediği, gelenlerin de konaklama yapmadığı konuşulur.
Gerçekten de öyle. İstanbul’dan sabah gelen turist, akşam dönüyor.
Moral veren rakamları ise TÜRSAB Yönetim Kurulu Üyesi Hasan Eker açıkladı:
2020 ilk 3 ayında Bursa 155 bin turistle tabancıların en çok geceleme yaptığı iller arasında İstanbul, Antalya, Nevşehir’den sonra dördüncü sırada.
881 bin turistle de İstanbul, Antalya, Ankara’dan sonra terlilerin en çok geceleme yaptığı 4. il.
2.5 aydır evde kalan 65 yaş üstü nefes aldı, ama kimileri de yasak deldi
Koronavirüsle mücadele kapsamında alınan ilk önlemler arasında, 65 yaş üstü olanların sokağa çıkmalarının yasaklanması vardı.
O karar…
21 Mart’ta alındı ve uygulanmasına başlandı. Sonrasında 20 yaş altına da sokağa çıkma yasağı geldi.
Gelinen noktada…
Mücadelede önemli gelişmeler sağlanınca 65 yaş üstü için dün ilk kez 4 saat yürüyüş ve hava alma izni verildi.
Bu nedenler…
Sahiller bir anda normal süreçteki güneşli bir pazar günü görüntüsüne döndü.
Kızılay Mudanya Şubesi Başkanı Mustafa Bayrak’ın gönderdiği fotoğraftan, 2.5 ay evlerinden çıkmayan 65 yaş üstü büyüklerimizin Burgaz sahillerindeki yürüyüşleri ve güneşlenmeleri yansıyor.
Ancak…
Güneşli güzel bir bahar günü 65 yaş üstüne tanınan hakkı fırsata çevirip kendini dışarı atan ve sokağa çıkma yasağını delenlerin sayısı da az değildi.
İnsanların evlerinde bunaldıklarını anlıyoruz, ama biraz daha dişimizi sıkmak gerektiğini de unutmayalım.
Espriydi gerçek oldu: Yalnızlar bankları
Anlaşılan o ki… Koronavirüsle birlikte yaşamımıza giren sosyal mesafe kuralı toplumsal alışkanlıklarımızı tümden değiştirecek.
Nitekim…
Kestel ve Keles belediyelerinin sosyal mesafenin korunabilmesi için parklardaki bankları kesip tek kişilik hale getirdiğini görünce, 2019 Eylül ayında arşivimize kaydettiğimiz fotoğraf aklımıza geldi.
9 ay önce fotoğrafı kaydederken yalnızlık bankları diye not almışız. O gün için espriydi, ama birbirimizden uzaklaştığımız şu günlerde gerçek oldu.