Önümüzde… Son 25 yıla ilişkin Bursa’nın nüfus ve araç sayısı artışlarını gösteren tablo var.
Nüfusu…
1979’da 1 milyonu aşan Bursa’da yaşayan sayısı 2000 yılında 2 milyon 125 bin 140’a, 2010 yılında 2 milyon 605 bin 495’e, 2020 yılında 3 milyon 101 bin 833’e çıktı. Şu anki nüfus ise 3 milyon 271 bin 004 gözüküyor.
Bu süreçte…
2000 yılında 180 bin 748 olan otomobil sayısı 2010 yılında 259 bin 705’e, 2020 yılında 536 bin 091’e ulaşmış. 2024 sonu itibariyle de Bursa’da 675 bin 979 otomobil kayıtlı.

Yine…
Otomobil, otobüs, minibüs, kamyon, kamyonet, motorsiklet, traktörden oluşan motorlu araç toplamı 2000 yılında 338 bin 709’ken 2010 yılında 533 bin 050^’ye, 2020 yılında 946 bin 097’ye, 2024 yılı sonunda da 1 milyon 245 bin 084’e yükselmiş.
Çarpıcı olan şu:
Bursa’nın nüfusu son 25 yılda yüzde 53 artarken; aynı dönemde otomobil sayısında yüzde 274, motorlu araç sayısında ise yüzde 267.6 oranında artış olmuş.
Aynı şekilde…
2000 yılında her bin kişiden 85’i otomobil sahibiyken, günümüzde bu oran her bin kişiden 208’i oranına gelmiş. Motorlu araçlardaki sahiplik ise, 2000 yılında her bin kişide 159’ken günümüzde 383 olarak istatistiklere yansımış.
Kuşkusuz…
Otomobil ve motorlu araç sayılarındaki artış toplumun sosyal düzeyinin yükselmesi olarak açıklanabilir ve refah artışı anlamında kabul edilebilir.
Ancak…
Günümüzün ekonomik koşulları refah artışı açıklamasını pek desteklemiyor.
Buna karşın…
Son 25 yılda otomobilde yüzde 274, motorlu araçlar toplamında yüzde 267.6 artış, kent yaşayanlarına trafik kâbusu olarak yansıyor.
Çünkü…
Yeni yollar ve kavşaklar yapılsa da, Bursa’da son yıllarda ana yollar, arka caddeler, yan sokaklar, kısacası tüm yollarda trafik ilerleyemez hale geldi.
Bir bakıma…
Bursalıların günlük yaşamları günün her saati yollarda geçiyor. Böyle bir trafik yüküne ne yol, ne de zaman yetiyor.
Otomobil ve motosiklette rekor artış, otobüste azalma var

Rapora göre… Bursa’da 2013 yılında 339 bin 469 olan otomobil sayısı 2024 sonunda 675 bin 979’a ulaşırken adeta rekor kırdı.
Aynı dönemde…
Kentteki motosiklet sayısı da 74 bin 259’dan 215 bin 710’a ulaşarak bir başka rekorun sahibi oldu. Bu artışta, trafik sıkışıklığına karşı motosikletle ulaşım tercihinin etkisi var.
Buna karşın…
2013’te 9 bin 980 olan otobüs sayısı 2024 sonunda 7 bin 877’ye geriledi.
Altyapı kuruluşları kazı eğitim alanına dönen Tuna Caddesi rahatlıyor

Son dönem… Kentin batı bölgesi Nilüfer’de konut alanları ve işyerleriyle en işlek caddeleri arasında yer alıyor.
Ne var ki…
Fatih Sultan Mehmet Bulvarı ile Mudanya Caddesi’ni yerleşim bölgeleri ve ticaret alanları içinden birleştiren Tuna Caddesi, ulaştığı trafik yoğunluğuna karşın sürekli kazılar nedeniyle adeta geçit vermez oldu.
Bu durumu…
18 Eylül 2025 tarihli yazımızda, “altyapı kurumlarının kazı eğitim alanı haline dönüştü” ifadesiyle aktarmaya çalıştık.
Şimdi de…
Cadde ve çevresinde yaşayanlarla işi gereği bu yolu kullananlardan “Tuna Caddesi’nde asfaltlama çalışması başladı, sıkıntı bitiyor” notu ve fotoğrafları geldi.
Gördüğümüz kadarıyla…
Asfaltlamayla birlikte toplu düzenleme çalışması da başlamış. İnsanlar memnun. Umarız…
Bölgede yaşayanların Tuna Caddesi’ni aşabilme sıkıntısı artık sona erer.
Evlerden çıkan koltuklar otobüs duraklarına kondu

Gemlik Yolu’nda… Engürücük’ten başlayıp Kurşunlu üzerinden Mudanya’ya uzanan sahil yolu, tartışmasız en özellikli ve güzel manzaralı yollardan biri.
Özellikle…
Yaz aylarında Engürücük-Kurşunlu arasında yazlıkçılarla daha da fazla yoğunluk oluşuyor. Fakat, yol güzergahındaki otobüs duraklarında bekleyen yolcuları için oturma yeri yok.
Vatandaş da…
Bu soruna, evlerinden çıkan eski koltuklarla çözüm buldu.
Tarihi miras gözümüzün önünde, kültürel mirası da bu kitapta anlattı

Çocukluğumuzun… İlkokul yılları Hamzabey Mahallesi’nde geçti. Bursaspor ve Milli Takımın efsane kaptanı Sedat Özden’le o yıllarda komşu olmaktan gelen ayrı bir dostluğumuz var.
Yetişen Ailesi de yan komşumuzdu.
Kemal Yetişen’le beraber büyüdük. Ağabeyi Kenan Yetişen’in farklı duruşu, Bursa için farklı çalışmalarıyla sürüyor.
ODTÜ’deki öğrenciliğin ardından Kimya Mühendisi olarak döndü, ama işe baba mesleği olan taşımacılıktan başladı, Burkoop’u kurdu. Kılıç-Kalkan’ı yaşatmak için mücadele veriyor.
Son yıllar…
Bursa Kent Konseyi Bursa Çalışma Grubu’ndaki kent için çalışmalarını Nilüfer Kent Konseyi’nde sürdürüyor.
Tarih araştırmalarına dayalı 6 kitap yayınladı.
Yedinci kitabı…
Bursa Somut Olmayan Kültürel Mirası’nı getirdiğinde yine gururlandık.
Bu kitapta…
Tarihi kentte toplumun geleneklerinde yaşayan kültürel mirası anlatıyor. Bursa’nın boşluğunu doldurmuş.
Sağlık Bakanı’ndan Yenişehir’de hastane sürprizi

Cuma günü… Gürcistan’da şehit düşen Hava Pilot Serdar Uslu’nun naaşıyla birlikte Sağlık Bakanı Prof. Dr. Kemal Memişoğlu da Yenişehir’e geldi.
Tören sonrası…
Yenişehir Devler Hastanesi’ni ziyaret eden Bakan Memişoğlu hastalarla da görüştü.
Meslektaşımız Nihat Bıçak’ın “MR cihazımız yok” isteği üzerine de gerekenin yapılacağını söyledi.

Flipboard