DERYA DEMİR
112 Acil Çağrı Merkezleri Türkiye’de en çok ihtiyacın olduğu numara olmasına rağmen, vatandaşlar tarafından boş yere meşgul edilen hatlarında başında geliyor. Bursa’da çağrı merkezlerine gelen 5 bin çağrının yalnızca 610’u gerçek vakaları oluşturuyor.
Asılsız çağrıda ise başı çocuklar ve telefon tamircileri çekiyor. Günlük çağrının 11 bin olduğu Bursa’da çağrılar yapılan bilinçlendirme çalışmaları ile yarı yarıya düşürülürken yetkililer 5 bin rakamının da kısa sürede düşmesi gerektiğini ifade ediyor.
10 ÇAĞRININ 9’U ASILSIZ
112 Acil Çağrı Merkezi’ne gelen asılsız çağrıların düşürülmesi için farkındalık çalışmaları yaptıklarını ifade eden Acil Sağlık Hizmetleri Başkan Yardımcısı Dr. Müge Güner, “Elinde telefon olan çocuklar ve telefon tamircileri Bursa’da en çok asılsız çağrıyı yapan kişileri oluşturuyor.
Çocuklar 112’yi yanlışlıkla ararken, telefon tamircileri bilinçli olarak telefonun çalışıp çalışmadığı anlamak için 112’yi tuşlayarak boş yere meşguliyet veriyor. Bizim için saniyeler önemliyken, gelen günlük 5 bin çağrının yalnızca 610’u asıl çağrıları oluşturuyor. Yani 112’ye gelen 10 çağrıdan 9’u asılsız. Daha önceden merkezimize günlük 11 bin çağrı geliyordu. Ancak ‘Yaşama Yol Ver Kampanyası’ ile bu çağrıları yarıya kadar düşürdük. Fakat bu sayının daha da düşmesi gerekiyor” diye konuştu.
6 DAKİKADA VAKAYA ULAŞIM
Bursa’daki 112 Acil Komuta Merkezi’nin 1995 yılında 3 kişi ve 1 istasyonla yola çıktığını anlatan İl Sağlık Müdürü Dr. Özcan Akan, Bursa’da bulunan 70 istasyonun 2019 sonu itibari ile 80’e kadar çıkması için çabaladıklarını söyledi.
110 istasyon, 1 helikopter ve 3 motosiklet ile Türkiye’nin en başarılı merkezlerinden biri olduklarını aktaran Akan, “Personellerimiz eğitim almadan kesinlikle ambulansa binemiyor. Onlar vakaya giderken ailelerine müdahale edermiş gibi özverili bir şekilde çalışmalarını sürdüyor.
Şuanda Bursa’da vakaya ulaşma süremiz 6-7 dakikalara kadar düşerken, kırsal kesimlerde ise yarım saatin altında bir sürede ulaşım sağlıyoruz. Ancak bizim için en önemli olan şey vatandaşın desteği. Bu nedenle vatandaşların 112’yi gereksiz yere meşgul etmemeleri gerekiyor.
Çünkü acil vakada ilk yarım saat çok önemli. Çağrı merkezinde gerçek ile asılsız çağrıyı ayırt edebilme şansımız olmadığı için gerçek vakaya ulaşmakta aksaklıklar yaşanabilir. Bu nedenle vatandaşlarımız bu krtik hizmete sahip çıksın” ifadelerini kullandı.