1,8 milyar dolarlık kayıp

Yılın 9 aylık döneminde Almanya ve İngiltere gibi büyük pazarlara ihracatın gerilediğini ifade eden İHKİB Başkanı Tanrıverdi, İran pazarının ise umut vererek öne çıktığını kaydetti.

1,8 milyar dolarlık kayıp

İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Tanrıverdi, hazır giyim sektörünün 9 aylık performansını değerlendirdi. 

 

Geçen yıl yaklaşık 157 milyar dolarlık ihracatla cumhuriyet tarihinin rekorunun kırıldığı hatırlatan Tanrıverdi, bu yıla girerken ihracatta kan kaybı yaşandığını ve bunun 3’üncü çeyrekte de durdurulamadığını belirtti. Kendi sektörleri için de benzer bir tablonun söz konusu olduğunu ifade ederen Tanrıverdi, sektör olarak yılın 9 ayını yüzde 12,3’lük bir gelir kaybıyla tamamladıklarını kaydetti. 

Tanrıverdi, “Dokuz aylık dönemler esas alındığında 2014’te 14,4 milyar dolarlık ihracata karşılık, bu yıl 12,6 milyar dolarda kaldık” dedi.

ÇOK SATTIK AZ KAZANDIK

Söz konusu kaybın tamamının dolar ve euro arasındaki parite etkisinden kaynaklandığını vurgulayan Tanrıverdi, doların euroyu, euronun da ihracatı vurduğunu dile getirdi. Tanrıverdi, “Bu yılın 9 ayında kaybımız 1,8 milyar doları buldu. Tamamen Euro Bölgesi kaynaklı bir kayıpla karşı karşıyayız. Bizim en büyük pazarımız Avrupa Birliği (AB) ülkeleri. Bu yıl hazır giyim ihracatının yüzde 72’sini AB ülkelerine yaptık. İlk 9 ayda geçen yıla göre tonajda yüzde 6 daha çok ürün sattığımız halde daha az kazanabildik” diye konuştu.

AB İHRACATI GERİLEDİ

Tanrıverdi geçen yıl 3,1 milyar dolara yaklaşan Almanya’ya ihracatın bu yıl 2,4 milyar dolara gerilediğine dikkat çekti. Hikmet Tanrıverdi, “Dolayısıyla sektör olarak 9 ayda sadece Almanya’daki kaybımız 700 milyon doları buldu. Parite etkisinden arındırdığımızda ihracat gelirimizde reel anlamda geçen yıla göre sadece yüzde 1,1’lik bir düşüş var” dedi. 

Tanrıverdi, yılın 9 ayında Türkiye’nin ilk 5 hazır giyim pazarını oluşturan Almanya, İngiltere, İspanya, Fransa ve Hollanda’ya ihracatta gerileme yaşandığını kaydetti.

İRAN PAZARI UMUT VERİYOR

AB ülkeleri arasında en yüksek ihracat artışının yüzde 172’yle Litvanya’ya gerçekleştiğini belirten Tanrıverdi, ilk 9 ayda Litvanya’ya 105 milyon dolarlık hazır giyim ürünü ihraç edildiğini vurguladı. Tanrıverdi, “Hazır giyim sektörü için bu yılın umut veren pazarı olarak ise İran öne çıktı. İran’a 9 aylık ihracatımız yüzde 95 artışla 87,4 milyon dolara yükseldi. Gerek doğrudan ihracat gerekse markalarımızın açacağı mağaza ve satış noktalarıyla birkaç yıl içinde İran’ın hazır giyim sektörümüzün en büyük pazarlarından biri haline geleceğine inancım tam” diye konuştu.

2015 KAYIP YIL OLACAK

Tanrıverdi, Türkiye’nin genel ihracatının da söz konusu dönemde yüzde 10 azalarak 118 milyar dolardan 106,3 milyar dolara düştüğüne işaret etti. İhracattaki sıkıntılı süreci geçici bir durum olarak niteleyen Hikmet Tanrıverdi, “2015, ekonomi için kayıp yıl olacak. En azından 2016’dan itibaren yeniden üretime odaklanmak istiyoruz’ dedi.

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X