Bursa Tüketiciler Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz, “Fiyatlar yukarı çıkarken füze gibi çıkıyor da aşağı inerken o derece de aşağıya inmiyor. Şu an tüketicinin en acil beklentisi temel ihtiyaçlarını karşılayamadığından ötürü bir an önce bu kur dalgalanmaları nedeniyle fiyat istikrarsızlığının geriye doğru, başlangıç noktasına doğru dönüşünü en kısa sürede gerçekleştirmesidir” dedi.
Denetimler daha sistemli olmalı
Yılmaz, “Geçmiş deneyimlerimizden bakarak bu yukarı çıkarılan fiyatların çok kısa sürede hemen aşağı inmeyeceği konusunda tereddütlerimiz var. Bu nedenle burada devletin denetiminin söz konusu olduğu, Ticaret Bakanlığı’mızın yaptığı denetimleri biliyoruz ama bu denetimlerin daha sistemli ve kapsamlı bir şekilde yürütülmesi bu fiyat istikrarının bir an önce sağlanması tüketici lehine bir durum olur” şeklinde konuştu.
“Fahiş fiyatlarla ilgili ayrı bir parantez açmamız lazım”
“Biz tüketici derneği olarak bu fiyat artışlarını iki kısma ayırıyoruz. Birincisi doğrudan kendi ülkemizin denetimiyle istikrar altına alınabilecek fiyatlar ikincisi enerji, petrol gibi bizim dışımızdaki ürünlerle artan fiyatlar” görüşünü belirten Başkan Yılmaz, “Bu açıdan değerlendirdiğimizde birinin temel nedeni olarak tarım politikasındaki yetersizlikleri sayabiliriz ama önemli bir kısmı Ticaret Bakanlığı’nın da üzerinde durduğu ve bu son dönemde haksız fiyat uygulamalarına ilişkin bir yönetmeliğin de yayınlandığı şu an yürürlükte olduğu bir durum var. Bakanlık diyor ki bu artan fiyatlardan tüketicinin korunabilmesi için haksız fiyat uygulaması ile ilgili tüketici şikayetlerini yapabilecek ve korunmasını sağlayacak bir yönetmeliğe ihtiyaç var böyle bir yönetmelik hazırlandı şu an uygulamadadır. Biz tüketicilerimizden gelen şikayetleri değerlendirdiğimizde girdi maliyetleri ile dengeli olmayan, paralel gitmeyen fahiş fiyatlarla ilgili ayrı bir parantez açmamız lazım. Tüketiciler böyle durumlarla karşılaştıklarında doğrudan Ticaret İl Müdürlükleri’ne veya belediyelerin ilgili birimlerine ya da Tüketici Derneği’ne başvurarak bu haksız fiyat uygulamalarıyla ilgili şikayette bulunabilir haksız fiyatı değerlendirme heyeti var oraya şikayetini yapabilir bu Ticaret Bakanlığı İç Ticaret Genel Müdürlüğü’nün denetiminde yürütülen ama illerde Ticaret İl Müdürlüklerimiz tarafından yine piyasa denetimi yapılan Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün de gene piyasa ile ilgili denetimlerinde söz konusu olan bir sorundur bu konuda Ticaret Bakanlığı’nın denetimler yaptığını biliyorum. İçinden geçtiğimiz koşulları dikkate aldığımızda, çok olağanüstü bir durumdan geçiyoruz burada devletin daha sağlıklı, sistemli, kapsamlı bir denetimine ihtiyaç olduğunun altını çizmek isterim” ifadelerini kullandı.
“Her sektörün mutlaka bir fırsatçı tarafının olduğunu biliyorum”
Yılmaz, “Stokçulukla ilgili az da olsa şikayetler alıyoruz. Hiç kuşku yok ki büyük bir kısmını tenzih ederek konuşuyorum çünkü işlerini dürüst yapan satıcılarımızın olduğunu da biliyorum, piyasayı da tanıyorum ama bu tür konularda her sektörün mutlaka bir fırsatçı tarafının olduğunu ben bu 20 yıllık deneyimimden biliyorum, anlıyorum ama bunların miktarının çok yüksek olduğunu düşünmüyorum ama buna rağmen içinde bulunduğumuz koşulları fırsata çeviren en azından stokçuların bulunduğunu ve stokçularla, fahiş fiyatlarla ilgili denetimin de mutlaka aksatılmadan yürütülmesi gerektiğine inananlardan biriyim” dedi.
Bursalılara bilinmeyen numaralardan gelen çağrılarda artış var!
Telefon üzerinden yapılan dolandırıcılık girişimlerinde yaşanan artış göze çarpıyor.
Bursalılara bilinmeyen numaralardan gelen çağrılardaki yoğunluk, şikayetlere de yansıyor.
Konuyla ilgili uyarılarda bulunan Bursa Tüketiciler Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz, “Gerçekten son dönemde arttı, telefonlar üzerinden tüketici hazır olmadığı, hiçbir ihtiyacı yokken kendi içinde meşgul olduğu bir zamanda birdenbire gelen telefonlarla sarsılıyor. Yani en azından bilinci dağıtılıyor, hiç ihtiyacı yokken gerek GSM operatörleri arasında olsun gerek diğer sektörlerde olsun hatta internet ortamındaki alışverişler nedeniyle de diyor ki 3 yıl önce bir alışveriş yaptın, malını teslim almadın, bu nedenle şu kadar borcun var ödemezsen icra takibi başlatacağız vs. ya da Instagram hesabı üzerinden ya da telefon geliyor size ulaşamadık dönüş yapın deniyor dönüş yapan tüketici gerçekten bir tuzağa düşüyor. Şimdi çok değişik alanlarda hizmetler verilirken bir de bu hizmetleri sömüren bir kesim var. Bundan nemalanan, faydalanan, geçimini bu tüketicinin boş anını yakalayarak mağdur duruma düşürerek sağlayanlar var. Bunlarla ilgili gerek müdürlükle gerek bakanlıkla konuştuğumuzda bakanlık bunların farkında, her dalda daha sıkı bir denetim uygulanmalı. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ile en azından ortaklaşa veya koordineli bir süreç başlatarak bunların kim olduğu, nereden yapıldığı, bu telefonların nasıl elde edildiğini, nasıl kullanıldığını, nasıl kapatıldığını ortaya çıkarmak bu tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi bakımından son derece önemli bir durumdur. Burada da tüketici mağdur olduğu zaman cumhuriyet savcılıklarına suç duyurusunda bulunmalarını tavsiye ediyoruz çünkü burada bir mal alışverişi söz konusu değil, açık nitelikli bir dolandırıcılık var. Bilinmeyen numaralardan gelen çağrılarla ilgili bize gelen şikayetlerde de artış var bu son dönemde. Gelirler bozuldu, eski karları daha kısa sürede kazanmanın peşine düşen bir kesim var. Bulunduğumuz ortamdan yararlanmak isteyen bir fırsatçı kesim de mevcut. Bunların artık bunu bir gelir kapısı olarak düşündüğünü ve bu son dönemlerde tüketiciyi yanıltarak, aldatarak bir gelir elde etmeye çalıştıklarına dair telefonlar alıyoruz. Tüketicilerimize bilmediğiniz numaralara kesinlikle geri dönüş yapmayın diyoruz. Çünkü geri dönüş yaptığınız zaman zaten tuzağa düşüyorsunuz. Bilmediğiniz numaraya asla geri dönüş yapmayın. Bu numaraların hiçbirinin içinden geçtiğimiz süreçte size fayda sağlayacak bir çözümü olamaz. Size cazip teklif sunanlara kanmayın diyoruz. Özellikle bu internet üzerinden de dolandırıcılıklar arttı bilhassa pandemi döneminde büyüyen bir sektör oldu MERSİS numarası bulunmayan, kurumsal olmayan sitelerden alışveriş yapmayın da diyoruz” şeklinde konuştu.
İkinci el otomobilde iki kere düşünmek gerekli!
Bursa Tüketiciler Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz, sözlerini şöyle tamamladı:
“İki tane unsur var. Birincisi gerçekten ikinci el satışları, ikincisi de aslında sıfır olup ikinci el kapsamında değerlendirilen araçlar. Bu ikisini birbirinden ayıralım. Şimdi araç stokçuluğunu gerçekten hiç yapılmaması gereken bir fırsatçılık olarak değerlendiriyoruz. Bundan nemalanmak basiretli bir tacirin ahlakına uygun değildir. Daha büyük sorunsa ikinci el satışlarında allanıp, pullanan ancak gerçekte arızaları büyük olan araçları tüketiciye satış anında diyelim ki 65 bin liraya satmış aracı ama notere gittikleri zaman 54 bin lira geçiyor. Götürüp sözde bir ekspertizden geçiriyorlar, otomobil sağlamdır diyorlar ama yola çıktıktan 50 kilometre sonra araç yolda kalıyor. Benzer özellikler taşıyor ikinci elin büyük bir kısmı. Kilometreleri ile oynanan araçlar da var. Bunlarla ilgili çok yoğun şikayetler aldık ve takip ettiğimiz durumlar var. Tüketicilerin her şeyden önce elden para asla ödememesi gerekiyor. En önemli hususlardan bir tanesi de ben Ahmet’ten araç almışım Mehmet’e para yatırmışım başka hesaba… Burada da problemler çıkıyor diyor ki ben satmadım… Hata yapmadan önce tüketicilerin derneklerden bilgi alarak alışveriş yapmaları kendi lehine bir sonuç doğuracaktır.”
Bursa Tüketiciler Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz’ın açıklamalarının tamamını videomuzdan izleyebilirsiniz.