Toplulaştırma ile ilgili önemli bilgiler veren HKMO Bursa Şube Başkanı Başar Bulut, “Tarımsal arazilerde imar adalarına benzer blok planları oluşturuluyor ve tarım arazilerinin düzenlenmesi işlemi. Toplulaştırmadaki ana amaç özel ve tüzel kişilerin arazileri, dağınık araziler satıştan kaynaklı olabiliyor, mirastan kaynaklı olabiliyor bir çiftçinin 6-7 köyün değişik mevkilerinde arazileri var onların tamamının bir yere toplanması, yolu olmayan parseller ki bunların yolu olmaması meselesi baya sıkıntılı bir meseledir. Köyde özellikle yol işinden dolayı cinayet bile çıkabilir” ifadelerini kullandı.
“Parsellerin tamamının yola ve sulama imkanlarına kavuşması sağlanıyor”
Bulut, “Toplulaştırma çalışmaları ile çiftçinin tarımsal işletmesini hem daha ekonomik şekilde sürdürebilmesi hem de bütün parsellerin tamamının yola ve sulama imkanlarına kavuşması sağlanıyor. Son kanun değişiklikleriyle toplulaştırmanın tamamı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’ne devredildi. Tarım reformunun ihale etmiş olduğu devam eden işlerin de devri Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü’ne yapıldı. Bursa’da da yoğun olarak yapılıyor. Özellikle Yenişehir ovası, Mustafakemalpaşa ve Karacabey’de. Yani ovada tarımsal faaliyetlerin yoğun olarak sürdürüldüğü yerlerde yapılıyor. Bitip, teslim edilenler var. Hala devam edenler var. Bir çiftçinin 6-7 tane parseli var. Toplam örneğin 30 bin metrekare yeri var. o 30 bin metrekare bir yerden veriliyor sadece. Toplulaştırma ile 6 tane yere traktörle gidip, gelme durumunu ortadan kaldırıyorsunuz. Tek işletmeye dönüştürüyorsunuz. Yakıt masraflarında, çalıştıracağınız işçi sayısında bile azalma oluyor. Tamamen çiftçinin lehine bir uygulama” dedi.
“Sınır anlaşmazlıkları çok büyük”
Başar Bulut, “Mülkiyetine çok bağlı bir milletiz. Bu nedenle bazen direnen, refleks gösteren insanlar oluyor ama teslim edilip bittikten sonra o kolaylığı da gördükten sonra herkes diyor ki iyi ki toplulaştırma yapılmış. Yolla ilgili sorun bir defa ortadan kalkıyor. Yol hakikaten medeniyet. Yol olmadığı zaman çatışma oluyor. Sınır anlaşmazlıkları çok büyük köylerde” şeklinde konuştu.
“Çevre Düzeni Planı’nda mutlaka ulaşımla ilgili çözümler olması lazım”
Bulut; 2040’ı hedefleyen Bursa’nın yeni 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı çalışmaları hakkındaysa şunları kaydetti:
“Çevre Düzeni Planı hakikaten şehrin anayasası. İmar ve şehirleşme anlamında… Çünkü Çevre Düzeni Planı hükümleri çok güçlü hükümlerdir. Plansız alanlar imar yönetmeliğimiz var planın dışındaki yerlerde 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı hükümleri plansız alanlar yönetmeliğinin de üstünde. Çevre Düzeni Planı’nda mutlaka ulaşımla ilgili çözümler olması lazım. Mevcut bir çevre yolu var. Güney çevre yolunun da mutlaka olması gerektiğini söyledik. Konutla ilgili rezerv alanlarımızı net, iyi belirleyeceğiz, sanayi alanlarımızı iyi belirleyeceğiz bir de ulaşım noktasında Bursa’nın ne ihtiyacı varsa öncelik vereceğiz. Bu üçünü iyi dengelediğimiz zaman zaten sıkıntı yok.”
HKMO Bursa Şube Başkanı Başar Bulut’un açıklamalarının tamamını videomuzdan izleyebilirsiniz.