Bursa’nın hızlı treni ne zaman bitecek? Ulaştırma Bakanı tarih verdi

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir ​​​​​​​Uraloğlu, medya mensuplarıyla bir araya geldi. Uraloğlu, 225 kilometre saatlik hızlı tren setinin tasarımına başladıklarını belirterek, “2024’te tasarlamış, 2025’te prototipini üretmiş olacağız.” dedi. Öte yandan Bakan Uraloğlu, Bursa Hızlı Tren Hattı’nın 2026’da bitirileceğini söyledi.

Bursa’nın hızlı treni ne zaman bitecek? Ulaştırma Bakanı tarih verdi

​​​​​​​Uraloğlu, gazete ve televizyonların Ankara temsilcileri ve haber müdürleriyle TCDD Genel Müdürlüğü’nde bir araya geldi.

Bakanlıkça 2002-2023 yıllarında gerçekleştirilen yatırımlarla ilgili bilgi veren Uraloğlu, 2023-2028 yılları arasında hayata geçirilecek proje ve yatırımları açıkladı, ardından gazetecilerin sorularını cevapladı.

Uraloğlu, teknolojinin ekonomik ve sosyal hayatı etkilediğine işaret ederek, “Bunun ulaşım alanındaki en belirgin yansıması ise hız ve hareketliliğin artması olmuştur. Artan hareketliliğe ayak uydurabilmek için ‘sürdürülebilir ulaşım’ politikası artık tüm gelişmiş toplumların ortak hedefidir. Bu noktada Bakanlık olarak geleceği bugünden tasarlarken teknolojideki gelişmeleri, küresel trendleri dikkate alıyor, dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyoruz.” diye konuştu.

Ülkenin 4 saatlik uçuş süresiyle, 43 trilyon 200 milyar dolar gayri safi milli hasılaya sahip ve 11 trilyon dolar ticaret hacmi olan 67 ülkenin merkezi konumunda olduğuna dikkati çeken Uraloğlu, ülkenin üç kıtayı birbirine bağlayan jeopolitik konumuyla da Avrupa, Asya ve Afrika ülkelerinin ekonomik ve sosyal gelişimleri için çok önemli bir noktada bulunduğunu vurguladı. Uraloğlu, son yıllarda ülke içinde çok modlu ulaşım bağlantıları sağlamanın yanı sıra uluslararası koridorlar oluşturarak, kıtalar arasında kesintisiz ve kaliteli ulaşım altyapıları tesis ettiklerini anlattı.

“Devasa ve önemli projeleri hayata geçirdik”

Uraloğlu, Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Yavuz Sultan Selim, Osmangazi ve 1915 Çanakkale köprüleri, Filyos Limanı, İzmir-İstanbul, Ankara-Niğde, Kuzey Marmara otoyolları gibi devasa ve önemli projeleri hayata geçirdiklerini kaydederek, şu değerlendirmede bulundu:

“Bu projelerin yanı sıra yeni proje ve hedeflerimizi çağa uygun bir şekilde yenileyerek çalışmalarımıza devam ediyoruz. Çünkü, ulaşım ve iletişim stratejilerimizi küresel ve bölgesel şartlar ışığında yeniden tanımlamak ve bu stratejileri her daim güncel tutmak zorundayız. Bakanlık olarak değişimi yönlendirmek, onu toplumumuzun faydasına olacak şekilde kanalize etmek gibi bir sorumluluğumuz var. Bakın, bugün, dünya genelinde nüfusun yaklaşık yüzde 50’si kentsel alanlarda yaşamaktadır. 2050’de bu oranın yüzde 70’e varacağı öngörülüyor. Buna binaen de dünya ekonomisinin yüzde 90’dan fazlasının kentsel alanlarda üretileceği düşünülüyor.”

2020-2050 yıllarında ulaşıma yönelik talebin, yolcu sayısı-kilometre cinsinden iki katına çıkacağının öngörüldüğünün altını çizen Uraloğlu, 2020’de 12 milyar ton olan dünya ticaret hacminin 2030’da 25 milyar tona, 2050’de 95 milyar tona ve 2100’de ise 150 milyar tona çıkacağının tahmin edildiğini dile getirdi.

Uraloğlu, ülkedeki araç sahipliği sayısının 2050’de Avrupa ortalamasına yakın olan 1000 kişiye 500 araç oranına ulaşacağını ön gördüklerine işaret ederek, her 2 kişiden birinin araç sahibi olacağını kaydetti. Uraloğlu, “Bu durumda da ülkemizde şu anda yaklaşık 26,5 milyon olan araç sayısı 2050’li yıllarda 55 milyon civarında olacak. İşte biz de bu gerçekler ışığında çalışmalarımızı hayata geçiriyoruz.” dedi.

“Ulaşım ve iletişim altyapısına 194 milyar dolarlık yatırım yaptık”

Son 21 yılda ülkenin, ulaşım ve iletişim altyapısına harcanan yaklaşık 194 milyar dolarla çok önemli mesafeler katettiğini belirten Uraloğlu, Cumhuriyetin 100. yılında yapılan bu yatırımlarla ülkeyi uluslararası alanda vazgeçilmez bir düzeye taşıdıklarını söyledi.

Uraloğlu, yüksek hızlı trenlerle 77 milyondan fazla yolcunun seyahat ettiğine işaret ederek, şunları kaydetti:

“Açıldığı günden bu yana Marmaray ile yaklaşık 1 milyar insanımızı taşıdık. Hava yollarında 2003’te 34 milyon olan yolcu sayımız artık 200 milyonun üstünde seyrediyor. İstanbul Havalimanı’mız Avrupa’da hem yolcu hem de yük taşımacılığında zirvede yer alıyor. Bu yılın ilk yarısında Avrupa’daki en iyi kargo trafiğine sahip ilk 10 havalimanı arasında İstanbul Havalimanı’mız birinci sırada yer aldı. Geçtiğimiz Kurban Bayramı’nda kara, hava ve demir yolunu kullanarak yaklaşık 35 milyon vatandaşımız seyahat etti. Adeta bir kavimler göçü yaşadık.”

Yeni bir ulaşım çağına girdiklerine işaret eden Uraloğlu, çağın daha güvenli, çevreye duyarlı, mobilite, dijitalleşme ve lojistik dinamikleriyle şekillenen, yeni bir dönem olacağına dikkati çekti.

“Demir yollarına ağırlık vereceğiz”

Uraloğlu, demir yollarına ağırlık vereceklerinin altını çizerek, “2022’de 2 bin 505 olan sinyalli hat uzunluğumuzu 8 bin 46 kilometreye çıkardık. Şu andaki demir yolu uzunluğunun da yaklaşık 13 bin 900 kilometre olduğunu da bu vesileyle ifade edeyim. 2 bin 122 kilometre olan elektrikli hat uzunluğunu 7 bin 142 kilometreye yükselttik, 181 kilometre olan demir yolu tünel uzunluğunu 373 kilometreye yükselttik. Yüksek hızlı tren ile taşınan toplam yolcu sayısı 76,2 milyona ulaştı.” bilgisini paylaştı.

Tamamlanan 395,2 kilometre kent içi hat bulunduğuna işaret eden Uraloğlu, 102 kilometrenin yapımının devam ettiğini ve bunların İstanbul, İzmir ve Ankara olduğunu söyledi. Uraloğlu, İstanbul’da 340 kilometre kent içi raylı sistem olduğunu ve bunun 127,5 kilometresinin Bakanlık tarafından yapıldığını anlattı.

“Bölünmüş yol uzunluğunu 29 bin kilometrenin üzerine çıkardık”

Uraloğlu, kara yollarında son 21 yılda 1714 kilometre olan otoyol ağını, 3 bin 633 kilometreye çıkardıklarının altını çizerek, 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunu da 29 bin kilometrenin üzerine ulaştırdıklarını vurguladı.

Hava yolu alanında İstanbul Havalimanı başta olmak üzere ülkedeki uçuşlarda önemli bir üst konumu sağlandığına dikkati çeken Uraloğlu, “26 olan aktif havaalanı sayımızı 57’ye yükselttik. Yine toplam yolcu sayısını 34 milyondan yaklaşık 203 milyona çıkardık. 81 ülkeye 2003 yılında uçuş yapabilirken, şimdi 173 ülkeye uçuş yapabiliyoruz. 2002’de 150 olan uçak sayımızı 644’e yükselttik.” dedi.

Uraloğlu, deniz yolunda da kapasitenin arttırıldığına da işaret etti.

“2024’te 6A uydumuzu uzaya fırlatacağız”

Bakan Uraloğlu, haberleşmede mobil abone sayısını yaklaşık 91 milyona çıkardıklarını belirterek, “Geniş band abone sayısı yok iken şimdi yaklaşık 92 milyon civarında abonemiz var. Fiber hat uzunluğumuz 81 bin kilometreyken şimdi 526 kilometre civarında. Uydulara baktığımızda, yaklaşık 12 tane uyduyu uzaya göndermişiz. Şimdi son olarak da 2024 yılının hemen başında 6A uydumuzu inşallah uzaya fırlatmış olacağız.” diye konuştu.

“Yapılarımızı deprem yönetmeliğine göre yapıyoruz”

Kahramanmaraş merkezli 6 Şubat’ta meydana gelen depremlerde Bakanlığın bütün birimlerinin bölgede çalıştığına işaret eden Uraloğlu, şunları kaydetti:

“11 ilde Bakanlık olarak biz vardık. Demir yoluyla, deniz yoluyla, birçok misafirimize esasında İskenderun Limanı’nda, ulaştırdığımız konaklanabilecek gemilerle beraber misafir ettik. Demir yoluyla taşıdık. Biz sadece kara yolları olarak 3 bin 400 civarında makine gönderdik. Bu makinelerin yüzde 20’si kendi makinemizdi. Geri kalanı bizim yüklenicilerimizin makineleriydi. O yüklenicilerimiz aşağı yukarı 40 gün civarında bilabedel çalıştılar.”

Uraloğlu, depreme hazırlık olma noktasında çalışmalar yaptıklarının altını çizerek, Bakanlık olarak bütün yapıları Deprem Yönetmeliği’ne göre yaptıklarını anlattı. Uraloğlu, “Önceki yapıları da Deprem Yönetmeliği’ne göre peyderpey düzeltiyoruz.” ifadesini kullandı.

“Hatay Havalimanı’nı yeniden yapacağız”

Bakan Uraloğlu, depremde zarar gören yolları çok hızlı bir şekilde onardıklarının altını çizerek, Hatay Havalimanı’na şu an boş uçakların indiğini, dolu uçakların kalkabildiğini vurguladı.

Uraloğlu, şöyle devam etti:

“Projemizi yaptık. Şimdi hızlıca ihalesini yapıp havaalanını yeniden yapacağız. Aynı yere yapacağız maalesef. Çünkü başka bir yer yok orada. Havaalanı yapılabilecek yakın civarda İskenderun dahil başka bir yer yok. Ama ya ben bunu tecrübe ettik niye bir daha deniyoruz derseniz şöyle bir örnek vereyim. Artık yaklaşım olarak Rize’deki ve Ordu Giresun’daki havaalanı yaklaşımıyla denizin içerisine nasıl yapmışsak burada da Amik Gölü’nün içerisine aynı mantıkla yapacağız.”

Yatırımlarla üretime 1 trilyon 260 bin dolarlık katkı sağlandığına dikkati çeken Uraloğlu, şu bilgileri paylaştı:

“Gayri safi yurt içi hasılaya 606 milyon dolarlık bir katkı sağlamışız. İhracata yine yaklaşık 110 milyar dolarlık, vergiye 31,6 milyar dolarlık ve her yılda yaklaşık 1 milyon kişiye kabaca katkı sağlamışız. Peki, bunların tasarruf etkisine bakacak olursak bütün sektörlerde yaklaşık 30 milyar dolarlık tasarruf ediyoruz. 2002’de 100 milyar taşıt kilometreye düşen ölüm sayısı 5,72 iken bugün artık yaklaşık 4,5 kat azalarak 1,08’e düştü.”

Uraloğlu, Türkiye’den demir, kara ve deniz yolu koridorlarının geçtiğine dikkati çekerek, “Irak’ın Fav Limanı’ndan Nusaybin’e, Habur Sınır Kapısı’na ulaşacak bir Kalkınma Yolu Projesi var. Çok yakın zamanda bu netleştirildi. Irak tarafıyla karşılıklı mutabakatlar imzaladık. Körfez bölgesindeki ülkeler de buna katkı sağlayacak. Yaklaşık 1200 kilometre demiryolunu ve 2×3 otoyolu hayata getireceğiz. Yani çok hızlı gelişecek bir koridor ve ciddi de bir alternatif olacak diye düşünüyoruz.” dedi.

2053’e kadar 168 milyar dolarlık yatırım yapmayı planladıklarını belirten Uraloğlu, bunun milli gelire 1 trilyon dolarlık katkısı olacağını söyledi.

“225 kilometre saatlik hızlı tren setinin tasarımına başladık”

Uraloğlu, yerli ve milli raylı sistem araçlarında milli banliyö setini prototip üretimi ve tasarımıyla beraber 2024’te yapacaklarının altını çizerek, şunları kaydetti:

“225 kilometre saatlik hızlı tren setinin tasarımına da başladık, 2024’te tasarlamış olacağız. 2025’te prototipini üretmiş olacağız. Sonrasında 250 kilometre hıza sahip yüksek hızlı tren setinin tasarımını ve milli metro projesinin tasarımını da 2026’da inşallah gerçekleştirmiş olacağız. Aynı zamanda özel sektörü de özellikle desteklediğimizi bilmenizi isterim. Yeterince kapasite oluştuğu takdirde biz, belki bu sektörden Bakanlık olarak çıkacağız.”

Bursa Hızlı Tren Hattı’nı 2026’da bitireceklerini belirten Uraloğlu, şu ifadeleri kullandı:

“Mersin, Adana, Osmaniye, Gaziantep hattımızı 2027’de bitireceğiz. Biz Kapıkule’den girdiğimizde artık Gaziantep’ten hızlı trenle çıkmış olacağız. Ankara’nın İzmir’e bağlantısını sağlayacak yüksek hızlı treni 2028’de bitirmeyi hedefliyoruz. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden de geçecek olan ve Uzak Doğu’yu Londra’ya ikinci defa bağlayacak olan demir yolu hattımızı yine planlıyoruz. Karadeniz’e ulaşacak demir yolu hattımızın ilk etapta Kırıkkale ile Çorum arasının 2028’e kadar bitirilmesini planlıyoruz. Ankara-İstanbul arasında süper hızlı tren projemizi bitirdik. Bunun fizibilitelerini yapıyoruz. Ankara ile İstanbul arasını iki durakla yaklaşık 80 dakikada kat etmiş olacağız. Bunu da 2028 için iddialı olabilir ama bunu da inşallah ihalesini yapıp bunun da yapım çalışmalarına başlayacağız.”

“2053’e kadar 31 milyar dolarlık yatırım yapacağız”

Kara yollarında 2053’e yaklaşık kadar 31 milyar dolarlık bir yatırım düşündüklerini anlatan Uraloğlu, 2053’te de 38 bin kilometrelik bölünmüş yol hedefleri olduğunu vurguladı.

Uraloğlu, çevre dostu ulaşım sistemlerine değer verdiklerine işaret ederek, “Elektrikli araçların şarj ve batarya sistemleri üzerinde çalışıyoruz. Bunların şarj istasyonları ile ilgili yine altyapıyla ilgili gerek teşvik ediyoruz gerek imkan sağlıyoruz. Akıllı ulaşım sistemlerini ve otonom sürücü sürüşü destekleyecek altyapıya geçiyoruz. İlk etapta Hasdal ile İstanbul Havalimanı arasındaki 30 kilometrelik kesimde, eş zamanlı olarak, Antalya’daki yaklaşık 20 kilometrelik bir kesimde test için hazırlıklarımıza başlamış durumdayız.” ifadelerini kullandı.

“Havalimanı sayımızı 61’e çıkaracağız”

Hava yollarında 2053’e kadar yaklaşık 19,5 milyar dolarlık yatırım yapmayı planladıklarını belirten Uraloğlu, şöyle devam etti:

“2028’e kadar da 57 olan havalimanı sayımızı 61’e yükseltmeye hedefliyoruz. 2028’e kadar havalimanlarının genişletilmesi çalışmalarına başladık. Öncelikle Esenboğa, Antalya ve Trabzon’da başladık. Çukurova Havalimanı’nı bu sene sonuna kadar bitirmeyi hedefliyoruz. Yozgat Havalimanı’nı önümüzdeki sene bitirmiş olacağız. Bayburt Gümüşhane Havalimanı’nı önümüzdeki sene bitirmiş olacağız. Deniz yoluna baktığımızda 2023’te, 217 olan liman sayımızı 255’e çıkarmayı hedefliyoruz. Burada da yaklaşık 3,3 milyar dolarlık yeni yatırım planladık. Mersin ve Adana’da iki ayrı yeni liman düşünüyoruz.”

“TÜRKSAT 6A’yı önümüzdeki sene inşallah uzaya fırlatacağız”

Uraloğlu, haberleşmede 2028’e kadar yaklaşık 10 milyar dolarlık bir yatırım yapmayı planladıklarına dikkati, çekerek, şunları kaydetti:

“Buradaki geniş bant abone sayısını 112 milyona, mobil abone sayımızı da 102 milyona ulaştırmayı hedefliyoruz. TÜRKSAT 6A’yı önümüzdeki sene inşallah uzaya fırlatacağız. Haberleşme de internet hizmetini 100 megabit saniyeye ulaştırarak her eve ulaşmayı hedefliyoruz. 5G teknolojisinde 2028’e kadar nüfusumuzun yüzde 100’üne erişim sağlamayı planlıyoruz. 6G teknolojisine yönelik çalışmalarımıza başladık. Fiber geniş bant abone yoğunluğunu uzun vadede tüm Türkiye’yi kapsayacak hale getirmeyi planladık. Mobil geniş bant abone yoğunluğunu 57,2 milyar dolar haberleşme yatırımlarıyla yüzde 100’e ulaştırmayı hedefliyoruz. Siber güvenlik konusunda sertifikasyonla ilişkin altyapı çalışmalarını oluşturuyoruz. Önümüzdeki sene artık bütün akıllı cihazların sertifikasyon ve denetimini Bilgi Teknolojileri Kurumu olarak biz yapmaya başlayacağız.”

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X