Taha TÜTÜNCÜ
TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası (HKMO) Bursa Şubesi, Merinos Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi’nde düzenlediği basın açıklaması ile Bursa’nın ulaşım sorunlarına ilişkin hazırladıkları yol planlarını ve gelecek vizyonunu kamuoyuyla paylaştı. Açıklamada, kent trafiğinin mevcut durumu, önerilen Güney Çevre Yolu güzergâhı, akıllı ulaşım sistemleri, otonom araçlar ve raylı sistem planları ayrıntılarıyla dile getirildi.
HKMO Bursa Şube Başkanı İlker Tokdemir, Bursa gibi hem tarihi hem de dinamik bir kentte akıllı ulaşım sistemlerine geçişin zorunluluk olduğuna dikkat çekerek, “Gerçek zamanlı veri yönetimi, sensör teknolojileri, coğrafi tabanlı analizler, yapay zekâ destekli trafik tahminleri ve entegre ulaşım politikaları; kentin günlük yaşamını kolaylaştırırken, belediyelerin daha etkin, hızlı ve veriye dayalı kararlar almasına olanak sağlamaktadır” dedi.

“SESİMİZ ANKARA’YA ULAŞMIYOR”
Açıklamasında Bursa’daki ulaşım sorunlarının nedenlerine ilişkin değerlendirmelerde bulunan Tokdemir, artan nüfus, sanayi ve araç sayısının mevcut yol kapasitesini aştığını belirterek, “Ana arterlerin aynı anda hem şehir içi hem de şehirlerarası trafiği taşıması ve çevre yollarının yetersizliği nedeniyle transit trafik kent merkezine yönelmektedir. Bu durum ciddi zaman ve ekonomik kayıpların yanı sıra çevre kirliliği ve yaşam kalitesinde düşüşe neden olmaktadır. Ancak bizim taleplerimiz Ankara’ya ulaşmıyor. Sesimizin İnegöl’ü geçtiğini düşünmüyorum” diye konuştu.
ULUDAĞ’A ALTERNATİF YOL ŞART
Başkan Tokdemir, Ankara–İzmir yolu ile Uludağ arasında kalan ve yolun üst kotunda yer alan mahallelerde yaklaşık 1 milyon 100 bin kişinin yaşadığını belirterek, “Bursa şehir merkezinin nüfusu yaklaşık 2 milyon 300 bindir. Merkez nüfusunun yarısına yakını Uludağ eteklerinde, yolun üst kesiminde ikamet etmektedir. Uludağ eteklerinde yaşayan yaklaşık 400 bin kişinin ulaşımını Ankara–İzmir yoluna yönlendirecek alternatif çözümler üretilmesi, trafik yoğunluğunun azaltılması açısından büyük önem taşımaktadır” ifadelerini kullandı.

GÜNEY ÇEVRE YOLUNUN DETAYLARI AÇIKLANDI
HKMO Bursa Şubesi tarafından hazırlanan Güney Çevre Yolu önerisinin teknik ayrıntılarını da paylaşan İlker Tokdemir, “Önerdiğimiz Bursa Güney Çevre Yolu Projesi toplam 27 kilometre uzunluğa sahiptir. Bunun 18 kilometresi tünel, 9 kilometresi açık yol ve viyadüklerden oluşmaktadır. Projede 14 adet farklı seviyeli kavşak ve toplam 2 bin 247 metre uzunluğunda 4 adet viyadük yer almaktadır. Projenin tasarım hızı saatte 70 kilometre olarak öngörülürken, seyahat süresi yaklaşık 23 dakika olarak hesaplanmıştır. Ana güzergâh üzerinde 4 adet, bağlantı yollarında 5 adet olmak üzere toplam 9 adet çift tüp tünel bulunmaktadır. Projenin yaklaşık maliyeti 941,7 milyon ABD dolarıdır” diye konuştu.

OTONOM ARAÇLAR BURSA’DA YOLA ÇIKIYOR
Basın açıklamasında otonom araçlara da değinen Başkan Tokdemir, “Sürücüsüz taksiler, minibüsler, otobüsler ve kargo araçları artık fiilen yollardadır. Bu teknolojilerle birlikte yol ve şerit genişliklerinden trafik işaretlerine kadar pek çok unsurun yeniden ele alınması gerekmektedir. Bursa’da otonom araçların test süreçlerinin yapılması için Bursa Büyükşehir Belediyesi ve İnegöl Belediyesi ile görüşmeleri yaptık. Uygun güzergah belirlendiğinde otonom araçlar Bursa’da olacak” dedi.
5 YIL SONRA UÇAN ARAÇLAR HAYATIMIZDA OLACAK
Açıklamasında uçan hava taşıtlarını da gündeme getiren İlker Tokdemir, “Ülkemizde Baykar ve AirCar firmaları bu alanda ciddi çalışmalar yürütmektedir. Önümüzdeki 5 yıl içerisinde bu teknolojilerin daha da gelişmesiyle birlikte, büyükşehir belediyelerinden uçan araçlar için park alanları ve güvenli uçuş rotaları talep edilmesi öngörülmektedir. Bu araçların kriterleri belirlenip şehirlerin ona göre tasarlanması gerekiyor. Bu konuyu da 2050 Çevre Düzeni Planı’na konulmasını istiyoruz” diye konuştu.

“YENİ RAYLI SİSTEMLER ÇEVRE DÜZE PLANINA EKLENMELİ”
Raylı sistem ve banliyö hatlarına ilişkin taleplerini de sıralayan Tokdemir, “Kestel–İnegöl metro hattı, Kestel–Yenişehir Havalimanı metro veya banliyö hattı, Görükle–Teknosab–Karacabey hattı ile İnegöl–Yenişehir hızlı tren bağlantısının 2050 Çevre Düzeni Planı’na işlenmesi gerekmektedir. Amacımız, bilimsel veriler ışığında Bursa’nın ulaşım sorunlarına kalıcı ve uygulanabilir çözümler sunmak ve bu önerilerin ilgili kurumlar tarafından değerlendirilmesine katkı sağlamaktır” dedi.

Flipboard