Cumhuriyet Halk Partisi Bursa İl Başkanı İsmet Karaca, CHP’li 9 milletvekili ve Parti Meclisi’nden 4 üyenin de katılımıyla gerçekleştirilen Bursa Tren Yürüyüşü ile Bursa Yüksek Hızlı Tren Projesi’ndeki akıl almaz planlama hataları ve gecikmelere kamuoyu dikkatinin çekildiğini belirterek, bu yürüyüşün ardından Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılan itiraf niteliğindeki resmi açıklamayı değerlendirdi.
Karaca, açıklamasında şu ifadeleri kullandı:
“2016’da bitecek dediler olmadı, 2018 seçimlerinde Recep Tayyip Erdoğan Cumhurbaşkanlığı seçim beyannamesine 2020’de bitirileceğini yazarak söz verdi ama 2020’de de bitmedi. En son 2023’ten söz ediyorlardı, 2022’nin nisan ayına geldik. Ulaştırma Bakanlığı’nın hattın 2 yılda tamamlanmasının beklendiğini ifade eden son resmi açıklamasından öğrendik ki, hızlı tren 2023’te de hayâl.
AKP’nin 10 yılda yaptığı Bursa Hızlı Tren proje sahasını sadece 6 saatte dolaştık. Ortada sadece, rayların döşenmesi için stabilize yol var. Yürüyüşümüzün ardından bir yerel gazetemize açıklamalarda bulunan AKP’nin müjdelerden sorumlu Bursa Milletvekili Mustafa Esgin, CHP yürüyüşünün şova yönelik olduğunu iddia etmiş ve samimi bulmadığını söylemiş. Yani şunu anlıyoruz ki; AKP’nin bugüne kadar söylediği hızlı tren müjde ve yalanları çok samimiymiş… Ama bu içi boş müjdeleri ifşa edip, ‘hizmet istiyoruz, artık sözünüzü tutun, Bursa’ya hızlı treni getirin’ demek şova yönelik samimiyetsizlikmiş. Maalesef Bursa ve Türkiye yıllardır bu siyasi zihniyete emanet.
AKP’li Mustafa Esgin aynı açıklamasında, hızlı tren hattındaki 6 tünelde günde 25 metre kazı yapıldığını, önümüzdeki günlerde bunun günlük 50 metreye çıkacağını da vurgulamış. Muğlâk ifadeler sanki her tünelde günde 25 metre kazı yapılıyormuş gibi anlaşılmasına yol açıyor. İşin doğrusu şudur, her tünelde günde ortalama 4 metre, 6 tünelde günde toplam 25 metre kadar kazı yapılıyor. Tünellere giriş-çıkış iki yönden girerseniz, 6 tünelde toplamda günde 50 metre kazarsınız. Sayıları eğip bükmeden, kimseyi yanıltmadan, Bursalılara doğru bilgilerin verilmesi gerektiğini düşünüyoruz.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın açıklamasına gelince; projenin adı artık Balıkesir-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı Tren Hattı olarak geçiyor ve 2 yılda tamamlanmasının hedeflendiği belirtiliyor. Bakanlık artık ‘Yüksek Hızlı Tren’ ifadesini kullanmıyor. Kısacası, Yüksek Hızlı Tren diyerek yola çıktık, Hızlı Yük Treni’ne mahkum edildik.
Açıklamalarda maliyet kalemlerine ilişkin tek satır yok. Bu rakamların tüm şeffaflığıyla açıklanmasını talep ediyoruz. Genel Başkanımız Sayın Kemal Kılıçdaroğlu gündeme taşıdı, net cevap verilebilmiş değil. Bakanlığın yaptığı açıklamada, yönelttiğimiz sorulara cevap yok, sadece matbu proje bilgileri paylaşılıyor. Nisan 2018’deki 2,5 milyar liralık ihale neden iptal edildi? Neden aynı ihale bu kez 9,5 milyar liraya Kalyon, Kolin, Limak, İçtaş gibi davetli 5 şirkete veriliyor. Bu işle ilgili olarak ne kadarlık dış kredi anlaşması imzalandı? 2,5 milyar liralık ihalenin iptalinin ardından 9,5 milyar liraya ihale edilen adrese teslim bu ihale için kullanılan 1 milyar 238 milyon 422 bin avroluk kredinin karşılığı bugünün kuruyla yaklaşık 20 milyar lira. Bu işte bir kamu zararı var mı, yok mu? Üstelik bu kredinin borçlusu ihaleyi alan şirketler değil, borçlu Hazine ve Maliye Bakanlığı. Bu yapılan iş nedir, neye hizmet ediyor? Bursa’ya, Bursalılar’a masal anlatmayı bırakın, bu soruların yanıtını verin!”