Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, kira stopajı ve KDV’nin yüzde 8’e indirilmesini talep ettiklerini söyledi.
Öncel, 2019’un ilk yarısında sektördeki gelişmelere ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Söz konusu dönemin çeşitli nedenlerle tüketicilerin harcama eğilimlerinin azaldığı bir dönem olduğunu belirten Öncel, bunun TÜİK verilerinden net bir şekilde görüldüğünü ifade etti. Türkiye ekonomisinin dinamik gücünü oluşturan organize perakende sektörünün büyüme iştahının bulunduğuna işaret eden Öncel, ‘’Her AVM’de ortalama 10 olmak üzere 4 binden fazla mağaza halen boş duruyor. Caddelerde de benzer bir durum söz konusu. Yüksek maliyetler nedeni ile büyük bir potansiyel boş duruyor. Biz kamu otoritesinin en azından 1-2 yıl da olsa kiralamalarda yüzde 20’lik stopajı ve yüzde 18 oranındaki KDV’yi yüzde 8’e indirmesini talep ediyoruz. Talebimizin yerine getirilmesi durumunda boş mağazalar hızla kiralanır ve en az 25-30 bin gencimizi iş sahibi yapabiliriz” dedi.
YABANCILARA GÖRE ORGANİZE EDİLİYOR
Yabancı harcamalarının perakende sektörü ve BMD üyesi markalar için büyük önem arz ettiğini dile getiren Öncel, bazı markaların yaz sezonunda yabancılara yönelik satışlara daha çok odaklandığını anlattı. Mağazaların, satış ekiplerinin ve kampanyaların yabancıların beklentilerine göre organize edildiğine dikkati çeken Öncel, ‘’Antalya, Bodrum, Marmaris başta olmak üzere yoğun turist alan merkezlerimizdeki mağazalarda cironun önemli bir kısmı yabancılardan geliyor. İstanbul’daki bazı AVM’lerin cirolarında da ciddi bir yabancı ağırlığı var” diye konuştu.
CİROLARA KATKISI OLACAK
Öncel, şunları kaydetti: ‘’Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, 2018’in ilk yarısında 15,8 milyar lira olan yabancıların kartlı ödeme tutarı, bu yılın aynı döneminde 31,6 milyar liraya ulaştı. Yani yabancı harcamalarında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 100 artış var. 2019, turizmde yeni rekorların kırılacağı bir yıl olacak. Özellikle temmuz ve ağustos aylarında yabancıların perakende cirolarına çok önemli katkı sunmalarını bekliyoruz.”
YÜZDE 65’İ AVM’LERDE
TÜİK’in mayıs ayı için açıkladığı verilerde perakende cirolarında yaşanan artışı hatırlatan Öncel, ‘’Yılın ikinci yarısının daha iyi geçeceğini ve perakende cirolarında reel olarak bir, iki puanlık artış yakalayabileceğimizi umut ediyoruz” şeklinde konuştu. Türkiye’de organize perakende sektörünün son 10-15 yılda çok hızlı büyüdüğünün altını çizen Öncel, ‘’Sektör yurt içinde belli bir doygunluk noktasına ulaşırken karlılık asgari düzeylere indiği için markalarımız son yıllarda yurt dışı ağırlıklı bir büyüme stratejisi izliyor. 2019’a girerken markalarımızın yurt dışında 4 bin civarında mağazası bulunuyordu. Yıl sonunda bu sayının en az 4 bin 500’ün üzerine çıkacağını öngörüyoruz” dedi. Sinan Öncel, BMD üyesi 381 markanın yurt içindeki 430 AVM ve caddelerde toplam 70 bin civarında mağazası bulunduğunu, mağazaların yüzde 65’inin AVM’lerde, yüzde 35’inin ise caddelerde yer aldığını anlattı.