Başta Büyükşehir Belediyesi olmak üzere belediyelerin bunca yeni yol, yeni köprü, yeni kavşak yapmalarına, Bursaray’ın yeni hatlarla uzatılmasına, hatta kent merkezinde tramvayın devreye girmesine karşın trafik ve ulaşım sorunu neden çözülemiyor?
Soruyu…
Konunun uzmanına, yıllarca Karayolları’nda yol ve tünel mühendisi olarak çalışan, şimdi de bilgi ve birikimini Bursa Teknik üniversitesi’nde paylaşan İnşaat Yüksek Mühendisi Mehmet Tözün’e sorduk.
O da yolu gösterdi:
“Araba sayısı arttıkça yolları genişletme eğilimi artar. Bunun sonucunun olmadığını bütün ulaştırma mühendisleri bilir. Yapmamız gereken özel araca daha az bağımlı ve iyileştirilmiş toplu taşıma hizmetlerini içeren bir sistemin özendirilmesi.”
Onun nasıl olacağını da söyledi:
“Araçların değil, insanların bir yerden bir yere ulaştırılmasına öncelik tanıyan ve yolcuların gereksinimlerine cevap veren bütünleşik, yani entegre bir ulaşım sistemi oluşturmak esas amacımız olmalı.”
Şunu anımsattı:
“Kent merkezlerinde özel oto ile yolculukların çoğunluğu, alışveriş, iş merkezi, hastane gibi yoğunluğun bulunduğu bölgelere oluyor.”
Uyarısı şu:
“Kavşaklara çok yakın yerlerde yoğun sirkülasyonun olduğu merkezler trafiği arttırır, özellikle hafta sonları çok büyük bir sıkıntı oluşturur.”
Çareyi gösterdi:
“Kent içi ulaşımda tek çare raylı sistem. Bunlar arasında en gelişmiş ulaşım aracı da daha çok yolcu taşıma kapasitesine sahip olan metro.”
Metro planlamasıyla ilgili görüşü de şu:
“Dünyanın hiçbir yerinde 15 kilometreden fazla kent içi aktarmasız raylı sistem ulaşımı yok. Bursa’da ise yaklaşık 32 kilometrelik Kestel-Uludağ Üniversitesi hattı aktarmasız işletiliyor.”
Soruna işaret etti:
“Mesafe uzun olduğu için metroda sefer aralığı 10 dakika. İşletme hızı saatte 30-35 kilometre.”
Şu da önemli sorun:
“Maalesef durakların fiziki şartları 4 vagondan fazlasını almıyor.”
Çare şu:
Bir…
“İlk olarak Kent Meydanı’nda süratle Bursa Ulaşım Ana Planı’nda olan, fakat yapılmayan aktarma istasyonu yapılmalı.”
İki…
“Bunun sağlayacağı aktarma imkanıyla Bursaray seferleri 10 dakikadan 2.5 dakikaya düşürerek kapasite arttırılmalı.”
Üç…
“Toplu ulaşım fiyat politikasında halkı özendirici tedbirler alınmalı.”
Kent Meydanı aktarması Bursaray’ın umudu
Aslında… Bursaray’ın planlamasında Osmangazi İstasyonu aktarma yeri olarak düşünülmüştü. Fakat proje yapımı sırasında aktarmadan vazgeçildi.
Ulaşım ve yol uzmanı olan İnşaat Yüksek Mühendisi Mehmet Tözün buna işaret etti:
“Hiç vakit kaybetmeden, Kent Meydanı ile Osmangazi Belediyesi arası meydan düzenlemesinin altına Bursaray’ın, ya da diğer deyişle Bursa hafif raylı sistemin aktarma istasyonu yapılmalı. Böylece Bursaray işlevsel kullanılabilir.”
Kavşak düzenlemeleri için kritik kriter
Yol ve trafik uzmanı olan İnşaat Yüksek Mühendisi Mehmet Tözün, kent trafiği çözümleri arasında kavşaklar konusuna da değindi.
Önce tanım yaptı:
“Yoldaki trafik sayımları, katılma-ayrılma noktalarındaki sayılar gibi kriterler yolun veya kavşağın karşılayabileceği kapasiteyi verir.”
Söylediği şu:
“Bu kapasite minimum 15-20 yıl ihtiyaca cevap verir şekilde olmalıdır ki yatırım rantabl olabilsin.”
Otoyol İstanbul’un istemediği sanayinin iştahını kabarttı
Bir yandan… Bursa merkezin değişik noktalarına yayılan üretim alanlarını İzmir Yolu üzerindeki Badırga bölgesinde oluşturulan ihtisas organize sanayi bölgelerine toplarken, bir yandan da Bursa Organize Sanayi Bölgesi’nin bir bölümünün taşınabileceği geleceğe dönük sanayi bölgesi Teknosab için çok önemli adımlar atılıyor.
İşte…
Böyle bir ortamda İnşaat Yüksek Mühendisi Mehmet Tözün’den önemli bir gözlem ve buna dayalı uyarı geldi.
Dedi ki:
“İstanbul artık şehir olarak doydu. Öncelikle de içindeki sanayi tesislerini dışarı çıkarmak istiyor. Bunun için de Kocaeli-Gebze ve Bursa-Karacabey bölgelerini teşvik ediyor.”
Şuna dikkat çekti:
“Otoyol da İstanbul’dan çıkacak olan sanayinin iştahını kabartıyor.”
Bunları söyleyince…
10 yıl önce gündeme gelen İstanbul İmar Planı’ndaki Karacabey bölgesine ilişkin tasarlananlar alımıza geldi.
Yani…
Bursa’nın kendi planlaması yanında, aynı bölge için bir de otoyol cazibesiyle bizim için fiili durum her an gerçekleşebilir.
Bildiğimiz…
Tözün’ün gösterdiği tehlikede:
“Sanayi yoğunlaştıkça şehrin yoğunluğu da artar. İstanbul’dan gelecek sanayi, hiç kuşku yok ki bu yoğunluğu arttırır.”
Şunu da ekledi:
“Hele sosyal aktiviteler ve ticari yatırımların Batı’ya doğru sıkışmasını aşabilmenin tek yolu da toplu taşımanın özendirilmesi.”
Bursaspor’un başı her sıkıştığında koştu, Trabzon’da coştu
Hüseyin Şahin, 2005-2006 sezonunda PTT Ligi şampiyonu olup Süper Lig’e çıkan Bursaspor’un Levent Kızıl başkanlığındaki yönetim kurulundaydı.
Geçen süreçte…
Bursaspor’da yöneticiymişçesine çalışmaya devam etti. Devletle olan tüm sorunlarda elini taşın altına uzattı, sponsorluklarda aracı oldu.
Kısacası…
Bursaspor’un başı ne zaman sıkışsa, ne zaman yardıma ihtiyacı olsa Hüseyin Şahin yanındaydı. Son haftalarda yaşanan stresten de en çok o etkilendi. Çünkü, Süper Lig’e çıkmanın ne kadar zor olduğunu en iyi bilenlerdendi.
Cumartesi akşamı Trabzon’da hakem son düdüğü çaldığında en çok sevinenlerin, hatta sevinirken kendinden geçenlerin başında da Hüseyin Şahin geliyordu.