Boş alanlarda yeni bir kent kurmak elbette kolay. Çükü planlama yapabilme rahatlığı var. Nitekim Nilüfer böyle bir avantajla yeni Bursa olarak planlandı ve plan doğrultusunda gelişti. Bugün herkesin yaşamak istediği modern kenti oldu.
Fakat…
Osmangazi’de durum bu kadar rahat değil.
Eski kent merkezinin bir yanı dağ, diğer yanı ova. Ortadaki kentte ise tarihi doku nedeniyle yoğun bir yaşam sürüyor.
Buna karşın…
Kent yaşamından beklenti artık değişti. O nedenle, hem modern kent yaşamının gerektirdiği yeni alanlar oluşturma gereksinimi, hem de başımızın üstünde sallanan deprem riski nedeniyle zorunlu hale gelen kentsel dönüşüm var.
İşte…
Bu açıdan bakıldığında boş arazi fukarası konumunda olan Osmangazi’de bir şey yapabilmek için bir şeyleri yıkmak gerekiyor. Osmangazi Belediyesi de son dönemde yol ve parklar için 225 milyon liralık kamulaştırma yaptı.
Bununla birlikte…
Yepyeni bir kent de çok farklı bir yolla ortaya çıkarılıyor.
Daha doğrusu…
Kent merkezine çok ciddi bir alternatif oluşturacak, modern kentleşmedeki alt merkez olarak yaşam bulacak yeni bir bölge kentsel dönüşümle birlikte planlandı.
Onu da…
Osmangazi Belediye Başkanı Mustafa Dündar açıkladı:
“Yunuseli’nde modern bir kent planladık. Orada yapılaşma kontrol altında başladı. Soğanlı’da kentsel dönüşüm için Çevre Bakanlığı ile protokol yaptık. Kanalboyu’nda yeşil alanlarıyla birlikte yeni bir yaşam koridoru oluşturduk.”
Planlamanın adını koydu:
“Bu üç bölgeyi büyük bir bulvarla birbirine bağlayıp kuşak oluşturuyoruz. Daha doğrusu, 3 kolyeli gerdanlık gibi yeni Osmangazi’yi oluşturuyoruz.”
Şunu da ekledi:
“Osmangazi’yi tarihi doku olmadan düşünemezsiniz. Bu modern kent yapılaşmasını merkezdeki tarihi dokuyla da bütünleştirecek adımları atıyoruz.”
Önemsediği ise şu:
“Sıkışık bir ilçe olan Osmangazi’de modern yaşam bölgeleri açıyoruz. İnsanların ihtiyaçlarını yaşadıkları mahallelerde karşılayabilmelerini önemsiyoruz. Merkez cazibesini her zaman korur, ama yeni merkezler oluşturmak kente nefes aldırır.”
Eski alışkanlıklar değişmeli
Kentler değişiyor… Özellikle Bursa gibi göçle nüfus yapısı değişip hızlı büyüyen kentlerde beklentiler de değişiyor. Fakat, alışkanlığın sürmesi için istemler de oluyor.
İşte…
Osmangazi Belediye Başkanı Mustafa Dündar buna işaret ederken söze “20 yıl öncenin 300 bin nüfuslu Bursa’sı artık yok, 3 milyon nüfusa dayanan bir Bursa var” diye başladı ve şunu söyledi:
“Osmangazi’nin 136 mahallesi oldu. Hepsinin talebi, tek otobüsle Heykel’e çıkmak. Oysa eski alışkanlıklar artık bırakılmalı.”
Osmangazi kendini Yunuseli ile birlikte yeniliyor
Merkezdeki tarihi dokunun dışında, yeni bir kent için yapılan planlamaların merkezinde Yunuseli var. Özellikle de Yunuseli, Güneştepe, Hamitler üçgeninde yeni Osmangazi modern bir kent olarak doğuyor.
Değişimi…
Osmangazi Belediye Başkanı Mustafa Dündar şöyle anlattı:
“Tarım arazilerinin korunamadığı bir bölge olan Yunuseli’nde, kaçak yapılaşma vardı. Kaçakla mücadele ederek başladık. Sonra bölgeyi yeniden planladık.”
Şu söylediği önemli:
“Planlı yapılaşma kaçak yapılaşan mahalleleri etkiledi. Oralarda da değişim başladı.”
Şunun altını özenle çizdi:
“Yeni Osmangazi için planlama yaptık ve adım adım her şeyi planladık. Yunuseli, Güneştepe ve Hamitler gibi üç büyük mahallede plana uygun yapılayma oldu.”
Şuna dikkat çekti:
“Bakın Osmangazi’de ilk kez bisiklet yolları bu üç mahallede yapıldı.”
Bu noktada…
Yunuseli planlamasının nasıl geliştiğini açıkladı:
“Yunuseli’nde Fuat Kuşçuoğlu Caddesi girişinden Mudanya Yolu’na kadar uzanıp Ata Bulvarı’na bağlanan 40 metrelik bir yolumuz var. O yol, yeni Osmangazi’nin merkez aksı, yeni ulaşım arteri oldu.”
Şunu da ekledi:
“Yol Yunuseli’nden 40 metre olarak geliyor, Hamitler’den sonra 20 metreye düşüyor. Kamulaştırmalar tamamlandığında o bölgede de 40 metre olarak Mudanya Yolu’na ulaşacak.”
Altyapısıyla birlikte yapıldığı için bir daha kazılmasına gerek olmadığını söylediği yolun oluşturacağı yeni kent cazibe merkezinden çok umutlu Başkan Dündar ve bunu da şu sözlerle ortaya koydu:
“Yolun çevresinde ortaya çıkacak yeni kent yapısı merkeze de baskı oluşturacak.”
İki büyük bulvarla gelen ulaşım koridoru
Osmangazi Belediye Başkanı Mustafa Dündar yeni kent cazibe merkezini anlatırken şuna dikkat çekti:
“Mudanya Yolu’ndan Yunuseli’ne gelen 40 metrelik yolla Soğanlı’dan 30 metre olarak başlayıp Belediye Meclisi’nde 50 metreye çıkardığımız Çelebi Mehmet Bulvarı birleştiğinde, Bursa için yeni bir ulaşım koridoru olacak.”
Beklentisi şu:
“Bu iki bulvarın oluşturacağı yol, alt merkez olarak çevresinde yeni bir yapılaşma ortaya çıkaracak.”
Soğanlı vizyon projesine 150 milyonluk rezerv alan!
Osmangazi Belediyesi’nin kentsel dönüşüm programında başlangıç noktasını Soğanlı oluşturuyor. Üstelik, bu bölgede çok ciddi bir planlamayla ortaya çıkarılan yeni bir kent modeli var.
“Kentsel dönüşüm için vizyon proje” olarak tanımlayan Osmangazi Belediye Başkanı Mustafa Dündar önümüzdeki hafta Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile protokol imzalayacaklarını açıklayıp şuna dikkat çekti:
“Osmangazi’de yer elde etmek büyük sorun. Fakat Soğanlı’da rezerv alan çalışmasıyla mülkiyeti elde ettik.”
Şunu vurguladı:
“Daha güzel bir kent gelişimi için projeler ürettik. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile birlikte 150 milyon lira civarında para verip vatandaşın elindeki imarlı arsaları satın aldık.”
Şunu ekledi:
“Şimdi Soğanlı’da hem mülkiyeti elimizde olan rezerv alan var, hem de risk alanı var. Bölge insanını da mağdur etmeden, şehrin kazanması için vizyon projeyi hazırladık.”
Şu noktayı da önemsiyor:
“Soğanlı yaşamın sürdüğü, dolu bir bölge. Biz dolu bölgede bunları yapıyoruz. 42 hektarlık alanda zemin üstüne 5 katla modern bir kent olacak.”