Niyazi Pakyürek
Niyazi Pakyürek
E-Posta: [email protected] YAZARIN TÜM YAZILARI

Ahlak öğretileri

Başlangıçtan beri filozofların üzerinde durdukları ve akıl yürüttükleri temel konulardan biri de ahlak olmuştur. Bu husus etik veya ahlak felsefesi olarak bilinir.

Mantık, fikri yürütürken ve düşünürken hata etmemenin kurallarından bahsederken; etik, fiil ve amellerde hata etmemenin yani doğru iş yapmanın ve doğru davranmanın kurallarından bahseder.

Mantık teorik, etik pratik bir disiplindir. İkisi de normatif ilimdir. Doğru davranmak için doğru düşünmek lazımdır.

Etik, insanlar arasındaki beşeri ilişkilerin temelinde yer alan değerleri, ahlaki bakımdan iyi ya da kötü, doğru ya da yanlış olanın niteliğini ve temellerini araştıran felsefe dalıdır. Kelimenin kökü örf, âdet ve alışkanlık anlamına gelen Yunancadaki ethos kelimesidir.

Etik nasıl yaşamalıyız? Hayat tarzımız ve davranış şeklimiz ne olmalı? Amacımız olmak mı yoksa bilgi, erdem ve güzellikler vücuda getirmek mi olmalıdır? Mutluluğu tercih edecek olursak bu kendi muyluluğumuz mu yoksa herkesin mutluluğu mu olmalı? İyi bir amaca varmak için kötü bir yol izlenebilir mi? Dünyayı ve tabiatı paylaştığımız diğer canlılara ve bizden sonra gelecek nesillere karşı sorumluluklarımız nelerdir?

Bu sorulara verilecek cevaplar aynı zamanda ilahiyat, hukuk, siyaset, biyoloji, antropoloji, sosyoloji, iktisat ve tarih gibi alanlarla da ilişkilidir. Etik normatif bir disiplindir. Kurallar koyar, olandan değil olması gerekenden bahseder. Kuramsal değil, ameli bilgi disiplinidir. Bu özelliğiyle diğer disiplinlerden ayrıdır. Etik denilen ahlak felsefesi esas itibarıyla akla dayansa da çoğu zaman ilahiyat sahasıyla, özellikle Tanrı inancıyla da ilişkilidir.

Tanrı doğru ve iyi eylemleri onaylar. Tanrı onayladığı için ahlaki eylemler doğru değil, ahlaki eylemler zaten doğru olduğu için Tanrı onları onaylıyor. Bundan dolayı ahlaki eylemlerin iyi ve doğru oluşu Tanrı’nın onayından bağımsızdır, şeklinde düşünen filozoflar vardır.

Genellikle felsefede ahlak ilkelerinin evrensel olduğu kabul edilir. Çeşitli toplumlarda bu alanda görülen farklılığın söz konusu ilkelere değil, onların farklı algılanmalarına ve uygulanmalarına ilişkin olduğu belirtilir.

Prof. Dr. Süleyman Uludağ- İslam’da Ahlak ve Ahlak Ekolleri.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X