Otoyollardan havalimanlarına, demir yollarından şehir içi raylı sistemlere kadar atılan adımlarla bir yandan zamandan tasarruf edilirken diğer yandan konforlu ulaşım sağlandı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, ulaştırma ve haberleşme alanında kamu-özel iş birliğiyle (KÖİ) yapılanlar da dahil çok büyük ve önemli projeleri 2003’ten bu yana 757,2 milyar liralık yatırımla hayata geçirdi. Söz konusu yatırım harcamalarında yüzde 62’lik payla kara yolu sektörü birinci sırada yer aldı.
Bakanlıkça başlatılan 198,5 milyar liralık KÖİ projelerine ilişkin yatırımların yüzde 77’si tamamlandı. Yapımı devam eden KÖİ projeleriyle 45,5 milyar liralık yatırım daha ülkeye kazandırılacak. Bakanlığın yatırım portföyünde KÖİ projeleri hariç 505 milyar liralık 495 ana proje bulunuyor. Bunların 237,5 milyar liralık kısmı gerçekleştirildi. Türkiye’nin ana kara yolu ulaşım aksları olan Doğu-Batı ve Kuzey-Güney koridorlarının tamamına yakını yapıldı. 2003’te 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol ağı, 27 bin 123 kilometreye çıkarıldı.
Lokal trafikle transit trafiğinin birbirinden ayrılmasıyla kent merkezindeki trafik yoğunluğunu rahatlatan ve kesintisiz akım sağlayan çevre yollarında son 17 yılda 1513 kilometrelik kesim tamamlandı. Çevre yollarında 1183 kilometrede çalışmalar devam ediyor. 915 kilometrelik kesim ise planlama aşamasında bulunuyor.
MARMARA OTOYOL RİNGİ
Asya ile Avrupa arasında köprü konumundaki Türkiye’de mal ve hizmetlerin güvenli ve kesintisiz ulaşımını temin etmek ve küresel rekabet endeksindeki konumunu daha üst sıralara taşıyabilmek için otoyol uzunluğunun artırılması önem taşıyor. Bu kapsamda ülkedeki sanayi ve ticaretin yüzde 60’ından fazlasının gerçekleştiği Marmara Bölgesi’nde bu hacme uygun ulaşım altyapısı için Marmara Otoyol Ringi yapılıyor. Hem İstanbul’un giriş ve çıkışlarını rahatlatacak otoyol projeleri hem de iki kıta arasında alternatif sağlayacak 1915 Çanakkale Köprüsü ile bölgesel çevre yolu oluşturuluyor. Uzunluğu 426 kilometreyi bulan ve üzerinde Osmangazi Köprüsü’nün de yer aldığı Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu’nun tamamı 4 Ağustos’ta hizmetine sunuldu. Marmara Bölgesi’nde oluşturulan otoyol ringinin önemli bir parçası olan 398 kilometrelik Kuzey Marmara Otoyolu transit ve yük trafiğini İstanbul şehir merkezinden uzaklaştıracak. Yaklaşık 253 kilometresi trafiğe açılan otoyolun tamamı 2020’de hizmete girecek.
AKILLI ULAŞIM İÇİN 29 EYLEM
Bakanlıkça tek platformlu yolların fiziki ve geometrik standartları da yükseltiliyor. Akıllı ulaşım sistemleri üzerinde önemle durulurken, Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve Eylem Planı’nda yer alan 5 stratejik amaca ulaşmak için 29 eylem belirlendi. Türkiye’de ilk defa 505 kilometre uzunluğundaki güzergahta akıllı ulaşım altyapısı tamamlandı. Hedef, 5 aşamada 5 bin 406 kilometre yolda altyapıyı oluşturmak olarak belirlendi.
Son 17 yılda demir yollarına da toplam 137,5 milyar lira yatırım yapıldı. 1213 kilometresi YHT olmak üzere toplam 2 bin 115 kilometre yeni hat tamamlandı. Bugün 12 bin 803 kilometre demir yolu ağında işletmecilik yapılıyor. YHT ulaşımı 4 destinasyonda 13 il ile ülke nüfusunun yüzde 42’sine hizmet veriyor.

Flipboard